استاندار آذربایجان شرقی؛

توسعه صادرات در راس اقتصاد آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بررسی مشکلات صادرکنندگان، نخستین اقدام موثر برای رفع موانع پیش روی صادرات و توسعه این حوزه است.

توسعه صادرات، در راس اقتصاد درآذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: البته آنچه در این میان مهم است نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا‌های صادراتی و در کنار آن آشنا کردن رانندگان با فرهنگ صادرات است.

به گفته وی هم اکنون در تمام دنیا پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه با تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در اختیار شرکت‌های صادراتی است، از این رو این مهم باید هر چه سریع تر در آذربایجان شرقی هم محقق شود.

استاندار گفت: بر اساس آمار موجود، در استان دست کم ۳ هزار دستگاه کامیون یخچال دار برای صادرکنندگان نیاز است، ضمن اینکه با تامین آن برای حدود ۳ هزار نفر هم شغل ایجاد می‌ شود.

خدابخش با انتقاد از جایگاه نامناسب فعلی استان در حوزه صادرات غیرنفتی گفت: بهبود جایگاه فعلی ممکن نیست مگر اینکه از منابع صندوق توسعه ملی به صورت اصولی و مبتنی بر طرح و برنامه، بهره مند شویم.

وی در خصوص اختصاص ۱۵ میلیارد تومان به شرکت بلبرینگ سازی تبریز هم گفت: این میزان سرمایه به تولید کننده‌ای ارائه می‌شود که توانایی اشتغالزایی برای ۷۰۰ تا ۱ هزار نفر را داشته باشد در حالیکه به علت مدیریت غیر اصولی و تنها برای حفظ ۲۰۰ کارگر شاغل در این شرکت، مجبور به پرداخت این میزان اعتبار هستیم.

استاندار به اختصاص ۲۵ درصد از اعتبارات عمرانی هر استان به عنوان کمک‌های فنی و اعتباری هم اشاره کرد و افزود: ۵ درصد از این منابع به بخش کشاورزی و ۲۰ درصد هم به بخش خصوصی تعلق دارد البته به شرطی که تولیدکنندگان برای استفاده از این منابع، طرح و ایده جدید داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: صادرات استان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ از رشد ۱۴.۵ درصدی برخوردار بود که محصولات پتروشیمی با رشد ۱۰۳ درصدی، در صدر کالا‌های صادراتی قرار داشت.

علی نواداد افزود: در ۸ ماه امسال هم نسبت به مدت مشابه پارسال، صادرات استان ۹ درصد رشد داشته و واردات استان هم در همین مدت ۷ درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/خ

بررسی مشکلات صادرکنندگان در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.