قاضی‌زاده هاشمی:

موفقیت‌های امروز را‌ مدیون دولت‌ها و مجلس‌های گذشته هستیم‌/ تربیت بد دانشجو در گروه پزشکی جنایت است

وزیر بهداشت گفت: بخشی از موفقیت‌های امروز را‌ مدیون دولت‌ها و مجلس‌های گذشته هستیم‌.

دانشجویان پزشکی به میان مردم بروندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكی در مراسم افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی که صبح امروز برگزاری شد با اشاره به اینکه در سال ٦٤ شاهد ادغام آموزش پزشكی بوديم گفت: در ٤سال گذشته كارهای متفاوتی انجام شده است که راه اندازی اين مركز در حوزه آموزش یکی از این كارهاست.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: در این دوره شاهد سنجش در قالب یک سازمان بودیم که آزمون‌ها علمی‌تر و منظم‌تر برگزار شد و همچنین دانش مجازی را راه اندازی کردیم و منجر به آن شد تا تحقیقات پزشکی بعد از سه دهه موفق شد و مسیر بالندگی را طی کند.

وی ادامه داد: در این مدت ١١ درصد ظرفیت به بخش دانشجویی و ٢٠ درصد به بخش پذیرش دانشجو اختصاص یافته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون مصوبات، ساختارسازی، چارت و اعتباراتی برای مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارائه شده است اظهار کرد: همه این‌ها در حالی است که رتبه بندی مجلس در متد‌های پرداختی در این مرکز بر اساس متد‌های دانشگاه تهران است.

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: برخی از دوره‌های تخصصی پزشکی باید کوتاه شود و دانشجویان باید در طول تحصیل به میان مردم بروند.

وی با بیان اینکه افتتاح مرکز ملی راهبردی تحقیقات‌ آموزش پزشکی‌ سبب برآورده‌ کردن آرزوی دو دهه‌ در خصوص مقوله‌ آموزش شده است، افزود: در این دوره‌ ما شاهد این هستیم که سنجش را بعد از 2 دهه در قالب یک سازمان مستقل مستقر‌ کنیم تا آزمون‌ها علمی‌ و به صورت منظم‌ برگزار شود‌.

وزارت بهداشت به دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها

هاشمی‌ با اشاره به اینکه دانشگاه‌ آموزش مجازی‌ راه‌اندازی شده است‌ اظهار کرد: پیشگیری از گسترش‌ کمی‌ دانشگاه‌ها با رعایت مسائل آموزشی و توجه به کیفیت و همچنین مأموریت‌گرا شدن‌ دانشگاه‌ها از جمله اقدامات مهم ما محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت‌ با بیان اینکه گسترش فضای آموزشی با همکاری استادان انجام شده است اظهار کرد: مردم در طول 24 ساعت شاهد خدمات ارزشمند همکاران ما در گروه پزشکی هستند.

وی با بیان اینکه اگر مردم به خدمات پزشکی اعتماد کنند، این مسئله‌ باعث‌ سرافرازی و افتخار گروه پزشکی‌ است اظهار کرد: خوشبختانه باید بگویم که فاصله‌ این گروه با پیشرفته‌ترین کشورها‌ ناچیز است‌ و حتی در برخی از رشته‌ها ما توانسته‌ایم از کشورهای پیشرفته‌ پیشی بگیریم که این مسئله به خاطر زحمات مدرسان‌، کارشناسان و معلمان در حوزه آموزش است.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از موفقیت‌های امروز را‌ مدیون دولت‌ها و مجلس‌های گذشته هستیم‌ اظهار کرد: خوشبختانه امروزه‌ افرادی در گروه‌های پزشکی و حتی دندانپزشکی‌ داریم که برای انجام کار تحقیقات و پژوهش از جیب خود هزینه می‌کنند.

در هر مقطعی دولت و مجلس به حوزه بهداشت و درمان کمک کرده‌اند

وی با بیان اینکه در هر مقطعی دولت و مجلس به حوزه بهداشت و درمان کمک کرده‌اند افزود: مردم ایران هم همیشه قدرشناس بوده و از این ثروت ملی همیشه‌ مراقبت‌ کرده‌اند و گروه‌های پزشکی علی‌رغم همه کاستی‌ها‌ و رفتارهای‌ نادرست همیشه مورد احترام‌ مردم‌ هستند‌.

تحقیقات پزشکی نباید با آمد و شد وزیران دستخوش‌ تغییرات‌ شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه گروه‌های پزشکی هر روز وقت و انرژی‌شان را صرف آموزش می‌کنند و واسطه‌ای بین خدا و مردم هستند تا افراد کمتر بیمار شوند، تأکید کرد: آموزش بحث‌ بسیار مهمی است‌ و به نظرم محققان و پژوهشگران باید از نظر مالی‌ مستقل‌ باشند و این موضوع‌ نباید با آمد و شد وزیر دستخوش‌ تغییرات‌ شود.

 هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص مسئله پژوهش‌ سفارش بگیرند، ادامه داد: ما باید به مسائل عمیق توجه کنیم و افکارمان‌ آسمانی‌ و فضایی نباشد‌ زیرا آموزش زمانی مؤثر‌ واقع می‌شود که بتواند مشکل مردم را حل کند.

تصور تقلید از دانشگاه‌های دیگر دنیا به عنوان یک را‌هکار موثر کاملا غلط است

 وی با اشاره به اینکه سطح توقعات و منابع موجود ایران با سایر کشورها‌ فرق‌ می‌کند، افزود: ما باید‌ از ناکامی‌ گذشته درس‌ بگیریم‌؛ تصور تقلید از دانشگاه‌های دیگر دنیا به عنوان یک را‌هکار موثر کاملا غلط است و در حوزه‌ پزشکی باید از همه فرصت‌ها استفاده کامل را ببریم.

 هاشمی با بیان اینکه دانشجوی پزشکی باید در بین مردم برود تا خودش‌ را مورد آزمایش قرار دهد، ادامه داد: مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر کشور راه‌اندازی شده است و بهتر است به دانشجویان پزشکی و حتی داروسازی‌ و دندانپزشکی‌ در بین مردم بروند تا ما هم خود را محک بزنیم و هم این کار سبب می‌شود تا هزینه‌‌های آموزش کاهش پیدا کند.

 وی با بیان اینکه استمرار کار دولت یازدهم‌ در حوزه بهداشت در دولت دوازدهم‌ در حال انجام است‌ و شاید این گونه اقدامات در دولت‌ سیزدهم به این شکل نباشد افزود: ما باید همه کارهایمان‌ را اجرایی کنیم تا مردم‌ به یک آرامش‌ کامل‌ دست پیدا کنند و برنامه‌هایمان برای دانشگاه مفید باشد‌ زیرا دولت‌ منابع کامل برای‌ ارائه خدمات‌ در سطح ایده‌آل‌ ندارد‌.

 وی اشاره کرد: همه علاقمند بوده تا طول دوره تخصص را از 4 به 5 سال افزایش دهند که به نظر من زیاد این مسئله فرقی نمی‌کند و باید طول دوره‌ها کوتاه شود‌.

 هاشمی با بیان اینکه‌ ادغام فوق‌تخصص در تخصص و کوتاه شدن طول دوره‌ها در برخی از رشته‌ها لازم است، ادامه داد: من به مسئله آموزش اهمیت‌ خاصی‌ می‌دهم اما به فکر هزینه‌ها نیز هستم‌ و به نظرم باید برخی از دوره‌ها با هم ادغام  شود؛ مثلا در رشته داخلی قلب و اورولوژی‌ این کار صورت گرفته است که در همین راستا همه انجمن‌ها باید به ما کمک کنند‌.

تربیت بد دانشجو در گروه پزشکی جنایت است

 وی با اشاره به اینکه مسئله نظارت را باید به وسیله شورای گسترش عمیق‌تر شود‌ ادامه داد: ما در تربیت دانشجویان نباید کوتاهی کنیم و اگر افرادی را در گروه پزشکی بد تربیت کنیم کاری شبیه‌ به جنایت انجام داده‌ایم زیرا این نیرو با جان و سلامتی مردم سر و کار دارند‌ و باید در بخش‌هایی سختگیری‌ انجام شود‌.

هاشمی با اشاره به آموزش‌های مهارتی ادامه داد: متأسفانه در این زنجیره حلقه‌های مفقوده‌ بسیاری‌ وجود دارد‌ و اگر ما در آموزش پزشکی کم توجهی‌ کنیم آثارش‌ را می‌بینیم‌ که من امیدوارم سازمان برنامه و بودجه و بخش مالی و همچنین امور استخدامی دولت به این حوزه توجه کنند‌.

هزینه درست در آموزش مانند پیشگیری از بیماری است

وی با اشاره به اینکه همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: اگر در قسمت آموزش به درستی هزینه کنیم یک کار پیشگیری را انجام دادیم زیرا یک پزشک کم مهارت‌ ممکن است برای یک بیمار‌ آزمایشات‌ و تصویربرداری‌های بیخود تجویز کند که این امر سبب تحمیل‌ هزینه بیشتر به حوزه سلامت و بهداشت‌ کشور می‌شود.

 هاشمی در خصوص منابع حوزه سلامت ادامه داد: منابع مالی حوزه سلامت جریانش‌ منظم نبوده و بیمار است، افزود: در یک زمان بدهی دانشگاه‌ها 10 ماه به طول می‌انجامد و در یک زمان دیگر در عرض مدت 2 ماه با تزریق منابع‌ یک سری از بدهی‌ها پرداخت می‌شود که به نظر من بهتر است تزریق‌ منابع به صورت منظم صورت بگیرد‌.

 وی ادامه داد: یک محقق باید از نظر مالی فکرش آرام باشد تا بتواند پژوهش کرده و خلاقیتش‌ ظهور پیدا کند و من امیدوارم بودجه‌ کشور که امروز به مجلس می‌رود شرایط را متفاوت‌تر از گذشته‌ باشد‌.

 هاشمی یادآور شد: ما باید کارهایی را شروع کنیم که بخشی از آن در همین دوره عینیت‌ پیدا کند و آموزش‌ها به صورت عمیق‌ و کاربردی باشد‌.

 انتهای پیام/

اظهارات وزیر بهداشت در افتتاحیه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار