در نشست تخصصی بررسی ابعاد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا مطرح شد؛

عادی‌سازی روابط با اسرائیل، خنجری بر پشت مردم فلسطین است

نشست تخصصی بررسی ابعاد شناساییی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا برگزار شد

نشست تخصصی بررسی ابعاد شناساییی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا صبح امروز در خبرگزاری قدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست تخصصی بررسی ابعاد شناساییی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا صبح امروز نوزدهم آذرماه با حضور خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران، ناصر ابوشریف نماینده جنبش اسلامی و حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در خبرگزاری قدس برگزار شد.

خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران با محکوم کردن این اقدام اظهار کرد: قدس یک سمبل نه فقط برای جهان عرب و اسلام بلکه برای کل جهان است. مصوبه این انتقال از سال ۱۹۹۵ به تصویب رسید و جمهوری‎‌خواهان و دمکرات‌ها از آن حمایت کردند. 

وی ادامه داد: ما امروز به این اطمینان رسیده‌ایم که آمریکا حمایت‌های بزرگی را اسرائیل انجام می‌دهد. هیچ رییس‌جمهوری مانند اوباما از اسراییل حمایت نکرده بود، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا ترامپ این کار را انجام داد؟ در پاسخ به این سوال اول باید گفت که ترامپ امروز درگیر یک چالش داخلی است و باید وعده‌هایی انتخاباتی که به راست‌گریان داده است را عملی کند.

نماینده جنبش حماس با تأکید بر این موضوع که امروز شاهد سریال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم، گفت: امروزه مسئله جدیدی برای نظام استکبار به وجود آمده که چگونه امکانات و سلطه خود را در سرزمین‌های اشغالی اجرایی کند، در گذشته ما شاهد دو مسئله همزیستی و رویارویی در کنار هم بودیم، اما امروز فقط مسئله رویارویی آن هم با جهان اسلام توسط اسرائیل اجرایی می‌شود.

وی افزود: در کنار این مسائل نباید از شخصیت ترامپ نیز گذشت؛ او شخصیتی خصمانه دارد که این خود باعث ایجاد تنفرزایی می‌شود و همین ویژگی یک تهدید بالقوه نه فقط برای فلسطینیان بلکه جهان است؛ گواه این موضوع برگزاری جلساتی است که دوستان و نزدیکان رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از پیروزی او در انتخابات به خاطر متوجه شدن خطرات پیروزی این فرد برگزار کردند.

القدومی نماینده جنبش حماس درباره تبعات تصمیم ترامپ گفت: در درجه اول باید بگویم که ما فلسطینی‌ها این مصوبه را به رسمیت نمی‌شناسیم و حتی اگر افرادی که در گروه سازش حضور دارند نیز آن را بپذیرند ما آن را نمی‌پذیریم، چرا که این اقدام اسرائیل را برای انجام جنایات جدید گستاخ‌تر می‌کند.

نماینده جنبش حماس ادامه داد: متأسفانه علی رغم انزوای استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا، اسرائیل پس از اعلام رئیس جمهور آمریکا دست به جنایات بیشتری زده و یهودیان صهیونیست با حمایت پلیس اسرائیل وارد مسجد الاقصی شدند و نتانیاهو نیز با عجله تصمیم به ساخت هزار و 400 واحد مسکونی دیگر گرفت.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این به رسمیت شناختن از سوی آمریکا حاوی پیامی برای کشورهایی است که با آمریکا دوستی می‌کنند؛ آنها باید متوجه شوند که این رابطه هیچ خیری نخواهد داشت و از طرف دیگر یک پیام منفی برای فلسطینیان دارد که نشان می‌دهد دولت آمریکا آشکارا از اسرائیل حمایت و حقوق آنها را پایمال خواهد کرد.

القدومی درباره موضوع سازش نیز عنوان کرد: فرآیند حوادث اخیر نشان داد افرادی که در گروه سازش هستند اگر بخواهند به این کار عبث خود زیر سایه آمریکا ادامه دهند حق فلسطینیان را پایمال کرده‌اند.

نماینده جنبش حماس ادامه داد: همه این اتفاقات رخ داده است، اما ما باید ببینیم که در مقابل این بحران چه کاری باید انجام دهیم؛ پاسخ اصلی همین حضور فلسطینیان در صحنه و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. مردم فلسطین پس از اعلام ترامپ بدون هیچ مجوزی به خیابان‌ها آمده و با آن مخالفت کردند که تا دو روز اخیر بیش از 800 نفر مجروح و دو شهید در این راه فدا کردند.

وی گفت:‌ ما باید بیش از هر زمان دیگری با هم وحدت داشته باشیم و در برابر اسرائیل ایستادگی کنیم؛ ما طی دو روز گذشته با دوستانمان در جنبش جهاد اسلامی جلساتی را برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید انتفاضه را فعال‌تر از گذشته کنیم و در کنار آن نیز باید تحرکات دیپلماتیک را که از قبل شروع شده افزایش دهیم.

القدومی درباره وظایف جهان اسلام برای حل این بحران و مشکل مردم فلسطین گفت: مردم کشورهای اسلامی از جاکارتا تا مراکش به خصوص مردم ایران اسلامی پس از اعلام رئیس جمهور آمریکا به صحنه آمدند و تا همین لحظه نیز بسیار موثر بودند، اما انتظار ما بیشتر از این است؛ هدف از این راهپیمایی‌ها باید تغییر مسیر کشورها و افرادی باشد که به دنبال سازش هستند.

نماینده جنبش حماس درباره موضع کشورهای اسلامی برای حل بحران فلسطین گفت:‌ برخی کشورها چون تونس، عراق و مغرب سفیر آمریکا در کشورهای خود را فراخوانده و مراتب اعتراض خود را اعلام کردند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا تصمیم گیرنده بداند که اشتباه کرده و در انزوا قرار دارد.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما با همکاری امت اسلامی باید خنجری که از پشت به کمر مردم فلسطین تحت عنوان عادی‌سازی روابط با اسرائیل وارد شده را بیرون بکشیم و حتما باید ارتباطات با رژیم صهیونیستی قطع شود و ما هیچ مشروعیتی برای این رژیم قائل نیستیم.

ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت: طرح آمریکایی‌ها برای انجام فعالیت‌های بعدی و حتی درگیری با ایران است، ترامپ امروز درگیر فشارهای داخلی است و قصد دارد این فشارها را به خارج منتقل کند و به همین دلیل است که  تغییر پایتخت اسراییل را عملی کرد و به رسمیت شناخت.

وی با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت آمریکا به قدس، اظهار کرد: تصمیم ترامپ مولفه‌های زیادی را در خود جای داده است؛ آمریکا پس از پیروزی دونالد ترامپ وارد مرحله جدیدی از استکبار شده است و در کنار آن نیز متأسفانه ضعف و چند پاره شدن منطقه عاملی شد تا رئیس جمهور آمریکا چنین تصمیمی بگیرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی ادامه داد: به نظر من هدف از مطرح کردن چنین طرحی در درجه اول ایجاد خاورمیانه جدید با مرکزیت اسرائیل و سپس طرحی برای فعالیت‌های آینده آمریکاست؛ همان‌گونه که کوشنر داماد ترامپ نیز قبلا اعلام کرده بود آمریکا به دنبال طرحی است تا بتواند فعالیت‌های بعدی خود در منطقه را ادامه دهد و حتی با ایران درگیر شود.

وی افزود: یک جهت‌گیری در آمریکا فعال شده که می‌خواهد کاری کند تا خواست آمریکا تمام جهان را فرا بگیرد و تصمیمات‌ نهادهای بین المللی کنار زده شود. امروز ترامپ در داخل خاک آمریکا با مشکلات زیادی مواجه شده و قصد دارد این فشارها را به خارج از کشور منتقل کند، به همین خاطر طرح به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام می‌کند.

ابوشریف گفت: متأسفانه در منطقه نیز شاهد این موضوع هستیم که جهان عرب دچار تشطط شده و فضا را برای مطرح کردن چنین تصمیماتی باز گذاشته؛ متأسفانه برخی حکام عربی نه فقط ذلیل بلکه حامی این تصمیم ترامپ و آمریکا هستند و بر فلسطین فشار می‌آورند تا آن را بپذیرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی با اشاره به سخنان سیدحسن‌نصرالله مبنی بر اینکه یک بالفور جدید است، گفت: از همان ساعات اولیه شهرک نشینان صهیونیستی با حمایت پلیس این رژیم وارد مسجدالاقصی شدند.

وی با تأکید بر این خطر که هر لحظه امکان اخراج فلسطینیان از سرزمین‌های اشغالی وجود دارد، افزود: این نیتی بود که اسرائیل از ابتدا داشت و تلاش می‌کرد تا بر مسجدالاقصی مسلط شود چرا که به اعتقاد آنها مسجد الاقصی محلی است که باید معبد سلیمان در آن ساخته شود.

ابوشریف ادامه داد: موضوع دیگر این است که اگر طرح ترامپ اجرایی شود چراغ سبزی از سوی کشورهای منطقه به این کشور برای مقابله با اسلام داده شده است پس همه باید در مقابل این تصمیم بایستیم؛ روزی در منطقه با توجه به رویدادهای به وقوع پیوسته نمی‌شد جبهه خوب از بد را تمییز داد اما با این موضوع می‌توان این کار را کرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی یکی از فواید روند صلح را این گونه عنوان کرد:‌ با برگزاری روند صلح رویکردهای آمریکا و اسرائیل مشخص شد و همه فهمیدیم که اتفاقی به نام تشکیل دولت فلسطینی در غرب رود اردن رخ نخواهد داد و خواب صلح اسرائیل و فلسطین که توسط کشورهای عربی دیده شده بود به باد رفت.

وی تصریح کرد: امروز یک موضوع مهم وجود دارد و آن هم این است که یا ما در فلسطین خواهیم بود و یا مقامات رژیم صهیونیستی؛ تمامی سران این رژیم پیشتر گفته بودند که اجازه تشکیل دولت فلسطینی را نمی‌دهیم.

ابوشریف افزود:‌ در این میان افرادی که به عادی سازی روابط میان فلسطین و اسرائیل روی آورده بودند به گونه‌ای حرف می‌زدند که انگار کشف جدیدی کردند اما باید از آنها پرسید که مگر می شود با کسانی که قصد ریشه‌کن کردن یک ملت را دارند، صلح کرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: یهودیان رژیم صهیونیستی همیشه حالت تهاجمی داشتند چرا که اصل این رژیم بر پایه سلاح است پس نمی‌توانند دوستدار صلح و دموکراسی باشند؛ چگونه می‌شود با کشوری که 6.5 میلیون فلسطینی را در 6 درصد از سرزمین خود اسیر کرده در حالی که همین میزان از یهودیان اسرائیل در 94 درصد مابقی هستند، صلح کرد.

وی فواید دیگر بحران اخیر فلسطین را این گونه عنوان کرد:‌ اولین فایده این بحران احیای جبهه مقاومت در منطقه است و در کنار آن نقش پایتخت‌های عربی در موضوع فلسطین و حل آن پررنگ می‌شود.

ابوشریف گفت: بحران فلسطین می‌تواند نقش عراق و سوریه را به عنوان محور مقاومت مطرح کند؛ در روزهای گذشته همه شاهد سخنرانی نخست وزیر عراق بودیم؛ این کشور توانسته گروه‌های تکفیری را از بین ببرد که قصد پاره پاره کردن منطقه را داشتند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: فایده بعدی این بحران این است که کشورهای منطقه می‌توانند دوباره نقشی مهم در فلسطین را ایفا کنند و موضوع فلسطین دوباره به عنوان مسئله اول امت مطرح می‌شود؛ امت‌های اسلامی می‌توانند مقاومت در برابر نظام استکباری را احیا کنند که من هم خواهان همین موضوع هستم.

وی برای حل بحران فلسطین پیشنهادهایی را ارائه کرد که یکی از آنها احیای دوباره خانه فلسطینی‌ها بود.

ابوشریف در این باره گفت:‌ پیشنهاد من این است که خانه فلسطینی‌ها دوباره بازسازی شوند و ملت دوباره با هم وحدت پیدا کنند؛ پیشنهاد بعدی من به کشورهای منطقه است تا به جای حرکت به سوی عادی سازی روابط به سمت اتحاد پیش بروند چرا که با این اتحاد می‌توان آمریکا را شکست داد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه بحران اخیر عامل خوبی برای وحدت امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من به کشورهای عربی این است که روند مذاکره برای عادی‌سازی روابط را لغو و سفرای اسرائیل را از کشورهای خود اخراج کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قدس ، اسرائیل ، ترامپ ، ایران ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا مرگ بر آل سعود
آخرین اخبار