اینچه برون گلستان پایلوتی برای انتقال غلات قزاقستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تاکید بر اهمیت همکاری و تعامل با قزاقستان گفت که به واردات گوشت گرم از این کشور نیاز و در مقابل انتظار تسهیل در صدور کالا به قزاقستان را داریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ علی محمد چوپانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با امیر ژانف مشاورمدیرعامل خط آهن قزاقستان دیشب ۱۸ آذر برگزار شد، گفت: ما به واردات گوشت گرم از قزاقستان نیاز داریم این امکان وجود دارد که بخشی از نیاز‌ها را با کمک دو طرف رفع کنیم، همچنین در این ارتباط‌ها توافق‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فعال است و به واسطه آن همکاری‌ها توسعه خواهد یافت، در ایران نزدیک به ۲ میلیون تن دانه‌های روغنی وارد می‌شود که می‌توان این نیاز را از قزاقستان تامین کرد.

علی محمد چوپانی گفت: در اعزام و پذیرش هیات‌های توانمند اقتصادی آمادگی داشته و استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست امیر یوسفی، نایب رییس اتاق گرگان نیز گفت: پیگیری‌های طرف قزاق در ایجاد تقویت ارتباط، قابل تقدیر است.

وی گفت: با حضور استاندار قیزیل اوردا قزاقستان در استان گلستان موضوع کشت فرا سرزمینی مطرح شد، آمادگی تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز قزاقستان را اعلام می‌کنیم و این امر به ایجاد بستر تجارت نیاز دارد.

وی بیان کرد: اخذ ویزا با مدت طولانی‌تر یکی از مهمترین موضوع در تجارت است که انتظار داریم تسهیل شود و با توجه به آن، تجار امکان رفت و آمد داشته باشند.

علی صفر نژاد عضو هیات رییسه اتاق گرگان نیز در گفتگو با امیر ژانف مشاور مدیر عامل خط آهن قزاقستان، گفت: با عنایت به خواهر خواندگی میان استان گلستان و منگستائو می‌بایست ارتباط تقویت شودو برای رسیدن به مفاد تفاهم نامه باید روابط نیز توسعه یابد.

وی ادامه داد: اینچه برون می‌تواند منطقه پایلوتی جهت انتقال غلات قزاقستان باشد.

امیر ژانف مشاور مدیر عامل خط آهن قزاقستان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از ارتباط میان استان گلستان و کشور قزاقستان، گفت: تفاهم نامه‌های خوبی بین دو طرف امضا شده که می‌بایست با همکاری یک دیگر و محوریت فرصت‌های اینچه برون سعی بر عملیاتی شدن آن داشته باشیم.

وی افزود: ۸۵ درصد مواد غذایی قزاقستان وارداتی است که با استفاده از راه آهن اینچه برون و پتانسیل جمهوری اسلامی ایران بویژه استان گلستان می‌توان تامین شود.

مشاور مدیر عامل خط آهن قزاقستان گفت: لبنیات و گوشت سفید از محصولات مورد نیاز است که امکان تامین آن از استان گلستان وجود دارد.

امیر ژانف افزود: بیشترین مراودات طی سال ۲۰۰۷ بوده، اما پس از آن با ۸۰۰ میلیون دلار ثابت شده است، همچنین قزاقستان تمایل به ورود در بازار گوشت و غلات ایران را دارد.

انتهای پیام/م
 

انتقال غلات قزاقستان به گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.