گرجی مطرح کرد:

بهبود مدیریت خاک امری موثر در جلوگیری از هدر رفت آب

رییس انجمن علمی خاک گفت: بهبود مدیریت خاک نقش بسزایی در جلوگیری از هدر رفت آب دارد.

خبر برنامه /بهبود مدیریت خاک امری موثر در جلوگیری از هدر رفت آببه گزارش صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر گرجی رییس انجمن علمی خاک در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر کشور خاک است، اظهار کرد: اگرچه امروز در کشور مشکل کمبود آب وجود دارد اما نباید مدیریت آب و خاک را از هم جدا کرد چرا که نقطه قوت در هر کشوری در خاک نهفته است.

وی افزود: در 10 گرم خاک به اندازه کره زمین موجود زنده وجود دارد، از این رو حفظ و صیانت از این سرمایه ملی امری ضروری است.

گرجی با اشاره به پیامدهای از بین رفتن خاک در هر کشور بیان کرد: تنظیم کننده و توزیع کننده آب همین خاکی است که توازن آن به سبب از بین رفتن خاک، افزایش سیل ها و خشک شدن چشمه ها در بسیاری از مناطق از بین رفته است.

این مقام مسئول افزود: 1.2 درصد حجم کل آب های موجود در جهان را آب های شیرین سطحی تشکیل می دهد، درحالیکه  میزان رطوبت هشت برابر آب رودخانه هاست.

به گفته وی از 400 میلیارد متر مکعب آب موجود حدود 300 میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود.

رییس انجمن علمی خاک با اشاره به اینکه خاک دارای مزیت های نسبی فراوانی است، تصریح کرد: با توجه به آنکه خاک کشور در تابستان 5 تا 6 درجه سردتر و در زمستان تا 20 درجه گرم تر می شود، از این رو این امر در افزایش محصول و جلوگیری از تبخیر و یخ زدگی نقش بسزایی دارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: کمبود منابع آبی به طور جدی توسط مسئولان مطرح می شود، چرا که با بهبود مدیریت خاک می توان از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

1.2 درصد حجم کل آب های جهان از آب های شیرین سطحی تشکیل شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار