حجت الاسلام خاموشی در نشست فصلی رؤسای کانون مداحان و شعرای آئینی:

هر جا که به امر ولی فقیه گوش داده‌ایم عزتمند شده‌ایم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: انقلاب یعنی آرمان‌های ولی فقیه؛ انقلاب اسلامی جدای از آرمانهای ائمه طاهرین(ع) نیست.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: «قرآن از قرائت است و به صورت کتبی نازل نشده بلکه آنچه که به پیامبر (ص) وحی و از دو لب مبارک پیامبر اسلام (ص) به صورت صوت شنیده شده و مکتوب شده است. بنابر این وجود کتبی قرآن پس از قرائت آن بوده است. پس چه چیزی نازل شده؟ مفاهیم. چگونه القا شده؟ با لفظ؟ چه کسی متلفظ آن بوده است؟ پیامبر گرامی اسلام (ص)».

وی ضمن تفسیر آیات 10 و 11 از سوره طلاق، ادامه داد: خداوند می‌فرماید ای صاحبان اندیشه که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید. «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا». گفتیم قرآن یعنی قرائت. خداوند برای شما ذکر نازل کرده است. ذکر نام دیگر قرآن است. آیه بعد می‌فرماید: «رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَمَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَیَعْمَلْ صَالِحًا یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا» رابطه ذکر با رسول باید عطف بیان باشد. بنابراین رسول منتقل کننده قرآن است. اولین قاری قرآن رسول گرامی اسلام (ص) است. اگر او قرائت نمی کرد قرآنی وجود نداشت.

دکتر خاموشی در ادامه سخنانش تصریح کرد: از چه راهی می‌توان تقوا پیشه کرد؟ خداوند نسخه را که همان قرآن است در اختیار ما قرار داده است. این قرآن همان قرائت رسول اکرم (ص) است. به همین جهت ما یک قرآن کتبی داریم و یک قرآن واقعی. وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) است که قرآن است. من این جا جعل واژه می‌کنم و آن را تقوای ولایت پذیری می‌نامم.

وی یادآور شد: مومن بودن بدون ولایت رسول(ص) و تبعیت از او کفایت نمی‌کند. جوامع اسلامی زیادند. برخی مشکلات آنها به دلیل عدم تبعیت از ولی فقیه مبسوط الید است. در جامعه ایران ما رایحه ای از ولایت معصوم وجود دارد و ببینید چه آثار و نتایجی پیرامون آن شکل گرفته است. این را هم بدانید هر کمبودی که الان داریم به این دلیل است که گاهی از مسیر ولایت دور می شویم. تاریخ نشان داده هر جا که به امر ولی گوش نداده ایم ضربه خورده ایم. اما هرجا که به امر ولی فقیه گوش داده ایم عزتمند شده ایم. منطقیون می‌گویند نتیجه تابع اخص مقدمات است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن تبیین وضعیت فعلی انقلاب اسلامی، جهان تشیع و وضعیت منطقه گفت: از لحاظ امنیتی ما آمریکا را بر زمین نشانده ایم.

دکتر خاموشی ضمن تاکید بر اهمیت نقش رسانه و فضای مجازی، گفت: مادحین محترم شعرهای دقیق بخوانند و آن شعر دقیق را با هنرنمایی آهنگین و درست در جامعه پخش کنند. هر چیزی نخوانند. هر حرفی نزنند. حرکت شما آن قدر اهمیت دارد که عزای اباعبدلله (ع) جهانشمول شده است. اربعین گوشه ای از نتیجه حرکت هیئات مذهبی است. میزان هزینه ای که مردم برای اربعین می‌کنند قابل تصور ما نیست. اربعین نشانه اهل معنا و تشیع در جهان امروز است.

وی با تاکید بر اینکه هیئات مذهبی باید انقلابی باشند، گفت: انقلاب یعنی آرمان‌های ولی فقیه. انقلاب اسلامی جدای از آرمانهای ائمه طاهرین(ع) نیست. امام حسین(ع) با ظلم مقابله کرد. انقلاب اسلامی نیز با هر ظلمی در سراسر جهان مقابله می‌کند.

دکتر خاموشی بخش پایانی سخنانش را به بحث پیرامون نقش تشکل های دینی در کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی اختصاص داد.

سومین نشست فصلی رؤسای کانون مداحان و شعرای آئینی استانها در سال جاری در سالن اجتماعات معاونت امور فرهنگی و تبلیغ در حال برگزاری است.

گفتنی است، کانون مداحان و شعرای آئینی از جمله تشکل‌های میانی تخصصی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار