ثبت اولین مجموعه نقاشی‌های پشت شیشه با تصاویر شاهنامه

تصاویر شاهنامه برای اولین بار در تاریخ ایران با تکنیک نقاشی پشت شیشه بر روی هجده تصویر از نسخه نفیسی از شاهنامه دوران تیموری بازسازی و اجرا شد.

ثبت اولین مجموعه نقاشی‌های پشت شیشه با تصاویر شاهنامهمعصومه کریمیان، مسئول پروژه نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری که به همت گروهی از فعالان هنر نقاشی پشت شیشه انجام شده است، با حضور طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یوسف منصور زاده رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و جمعی از مدیران و اساتید این مرکز در حاشیه مراسم روز دانشجو رونمایی شد.

وی در پاسخ به این سوال که علت انتخاب این نسخه شاهنامه چه بوده، اظهار داشت: این نسخه نفیس که در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار دارد به دلیل اینکه دارای نقوش خاص و سبک نگارگری بی نظیر و استفاده از رنگ‌های بسیار زیبا و درخشان در تصاویر است، مورد توجه قرار گرفت و هم‌ اکنون پس از ۲ سال مطالعه و ترمیم تصاویر و بازسازی آن بر روی شیشه، برای اولین بار شاهد ثبت مجموعه تصاویر شاهنامه در پشت شیشه هستیم.

مسئول پروژه نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری افزود: شاهنامه هویت فرهنگی ما است. این کتاب شاهکار ادبی به حساب می‌آید که از دیر باز خلق تصاویرش دستمایه هنر نقاشان و نگارگران ایران زمین بوده و هست. با ثبت و بازسازی این نسخه نفیس و نایاب شاهنامه بر روی شیشه هم هنر نقاشی پشت شیشه که هنری قدیمی و در حال فراموشی است احیا شد و هم این نسخه نایاب زمان تیموری دوباره زنده شده و در مرکز توجه عموم قرار گرفت. در تمام این مدت ۲ سال، پژوهش مرمت و بازسازی این اثر با حمایت مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و منصور زاده انجام شد.

کریمیان خاطرنشان کرد: هنر و ادبیات همیشه ارتباط خیلی نزدیک و غیر قابل تفکیکی از هم داشته اند و برای کامل کردن یکدیگر اثرات قابل توجهی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.