افشای اسناد محرمانه همکاری‌های پشت پرده عربستان و رژیم صهیونیستی به روایت روزنامه مصری

روزنامه الشرق مصر شماری از اسناد مربوط به همکاری ریاض و تل‌آویو را که شامل تلگراف‌های محرمانه است، منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه مصری الشرق شماری از تلگراف های محرمانه وزارت خارجه عربستان را منتشر کرد که از طریق پایگاه ویکی‌لیکس فاش شده و نشان دهنده ارتباط عربستان و رژیم صهیونیستی است.

این روزنامه نوشت: الشرق به اسناد کاملی از تلگراف های وزارت خارجه عربستان دست یافته که شامل نامه های محرمانه وزارت خارجه عربستان می شود. این اسناد از طریق پایگاه ویکی‌لیکس افشا شده و افکار عمومی جهان را در خصوص مسائل سیاسی که تاکنون فاش نشده، تکان می دهد.

 افشای اسناد محرمانه همکاری‌های پشت پرده ریاض و تل‌آویو به روایت روزنامه مصری

در ادامه این گزارش آمده است: این اسناد نشان می دهد چگونه سیاست خارجی دولت ریاض، دین را در خدمت سیاست گرفته است. در یکی از اسناد به تاریخ 27 دسامبر 1966 که میان کاخ پادشاهی عربستان و کاخ سفید است، عربستان از اسرائیل خواسته برای خرد کردن مصر، اقدام به اشغال منطقه سینا کند. این سند متعلق به زمانی است که روابط میان قاهره و ریاض متشنج بود. اما نکته‌ای که این سند بیان می کند آن است که عربستان تلاش کرده تا ارکان رژیم صهیونیستی را تقویت کند و از همین رو پیشنهاد حمله به سوریه و بخشی از سرزمین هایش - یعنی جولان- را داده تا این کشور از شعارهای ملی گرایی عربی باز دارد.

 نکته دیگری که باز در همین سند مشاهده می شود، آن است که عربستان از اسرائیل خواسته غزه و کرانه باختری را تحت کنترل خود بگیرد تا فلسطینی ها هیچ چشم‌داشتی به هیچ سرزمینی که تحت کنترل دولتی عربی باشد و از طریق آن بتوانند اقدام به تحرکات کنند و یا دولتهای عربی به بهانه آزادسازی فلسطین بتوانند از این مسأله استفاده کنند را نداشته باشند؛ در این صورت امید آوارگان فلسطینی نیز به بازگشت قطع می شود و کار سرکوب مخالفان فلسطینی که در کشورهای مجاور سرزمین های اشغالی زندگی می کنند، راحت تر می شود. آری، این پیشنهاد سعودی ها به اسرائیل است تا امید بازگشت فلسطینی ها و حل نهایی بحران فلسطین و تسلط بر کرانه باختری و قدس را از میان ببرند. این درخواست سعودی ها 5 ماه پیش از اشغال سرزمین های عربی در ژوئن 1967 انجام شده است؛ یعنی تاریخ سند 27 دسامبر 1966 است.

 افشای اسناد محرمانه همکاری‌های پشت پرده عربستان و رژیم صهیونیستی به روایت روزنامه مصری

نویسنده این گزارش نوشته است: جای شگفتی نیست که ریاض به شیوه تحریک‌کننده خود بازگردد و اسرائیل را به حمله به ایران و حزب الله تشویق کند و با این رژیم ارتباط برقرار کرده و در نشست ها به صراحت اعلام کند که صهیونیست‌ها دارای تاریخی پاک هستند و سبب صلح خواهند شد. این همان کلماتی است که رسانه ها از سرلشکر انور عشقی، ژنرال بازنشسته اطلاعاتی رژیم سعودی نقل کرده اند.

در پایان گزارش روزنامه مصری الشرق آمده است: این اسناد تأیید می کند اسرائیل با دقت به عادی سازی روابط ( با عربستان) روی آورده و می داند چه زمانی حرکت کند و با چه کسی آن را ادامه دهد. طبق این اسناد، موساد کمک های اطلاعاتی محرمانه ای را به دستگاه اطلاعاتی عربستان ارائه داده است. طبق این اسناد، روزنامه هاآرتص که در مقاله ای به تاریخ 15 آوریل 2012 در خصوص دیدار وزیر دفاع عربستان با همتای آمریکایی خود لئون پانه‌تا نوشته، آورده است وزیر دفاع عربستان که نفر سوم در کاخ سعودی محسوب می شود، ممکن است بزودی فرد شماره یک در این کشور شود. نویسنده مقاله هاآرتص همچنین به وجود ارتباط میان اسرائیل و عربستان اشاره کرده و می نویسد تل‌آویو و ریاض هر دو دشمنی مشترک دارند که آن ایران است و هر دو حامی مشترکی دارند که آن آمریکاست.

افشای اسناد محرمانه همکاری‌های پشت پرده عربستان و رژیم صهیونیستی به روایت روزنامه مصری

 انتهای پیام/

 

همکاری‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل فاش شد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار