شهید آیت الله دستغیب مجاهدی خستگی ناپذیر

شهید آیت الله دستغیب عالمی وارسته و مجاهدی خستگی ناپذیر که به شهید محراب معروف است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت الله دستغیب سال ۱۲۹۲ هجری شمسی از خانواده‌ی با اصالت و روحانی در شهر شیراز دیده به جهان گشود و همزمان شدن این تولد با شب شهادت سید سالار شهیدان، بهانه ای شد تا او را عبدالحسین نامیدند.

این تولد در خانه‌ای کوچک در یکی از کوچه‌های قدیمی شیراز به نام خیابان احمدی، صورت گرفت.

پدرش سید محمد تقی فرزند میرزا هدایت الله مرجع بزرگ فارس بود که به هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد.

شهید دستغیب در سن ۱۲ سالگی از نعمت داشتن پدر محروم شد و از همان زمان سرپرستی مادر، سه خواهر و دو برادر خویش را به عهده گرفت.

شهید آیت الله دستغیب مجاهدی خستگی ناپذیر

در سال‌های کودکی، از برکت هوش سرشار و استعداد شکوفایی که خداوند در ذاتش به ودیعه نهاده بود، تحصیلات حوزوی را ابتدا در نزد پدر و سپس در مدرسه خان گذراند و پس از اتمام دروس، امامت جماعت مسجد باقرخان را عهده دار شد و برای ادامه تحصیل در مراتب عالی حوزه، در سال ۱۳۱۴ عازم نجف اشرف شد.

در ابتدای جوانی در طول هفت سال به درجه اجتهاد رسید و سپس به شیراز بازگشت.

شهید دستغیب عالمی برجسته و مبارزی شجاع بود

امر اللهی از خادمین سومین حرم اهل بیت شاهچراغ (ع) درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛گفت: شهید محراب آیت الله دستغیب یکی از عالمان وارسته، شایسته و مردم دوست  و مبارزی شجاع بود.

شهید آیت الله دستغیب مجاهدی خستگی ناپذیر

جایگاه ویژه شهید آیت الله دستغیب در میان مردم 

حجت الاسلام سید محی الدین طاهری دبیر جامع روحانیت شیراز نیز در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به اینکه فضائل اخلاقی آن شهید زبانزد خاص و عام بود، افزود: از جمله ویژگی های برجسته شهید دستغیب، اخلاق خوش و گشاده رویی ایشان بود.

شهید آیت الله دستغیب مجاهدی خستگی ناپذیر

دبیر جامع روحانیت شیراز ادامه داد: علت اینکه مرحوم شهید آیت الله دستغیب در دل مردم جای داشتند به دلیل عملکرد ایشان بود، از جمله ویژگی های ایشان  نشست و برخاست با مردم و دیگر اینکه مردم آن چیزی که از گفته‌های ایشان می‌شنیدند در عمل از ایشان می‌دیدند.

وی تصریح کرد: شهید آیت الله دستغیب در روشنگری و هدایت مردم در مبارزات انقلابی علیه رژیم ستم شاهی نقش مهم و تعیین کننده‌ای داشت.

حجت الاسلام طاهری اظهار داشت: شهید دستغیب از شاخص‌ترین چهره‌های انقلابی در بین روحانیت، ملجا و پناه مردم در مبارزات بودند.

وی بیان کرد: تالیفات زیاد و متنوعی از جمله متن کامل ایمان، آدابی از قرآن، سرای دیگر، معارفی از قرآن، رازگویی و قرآن، قلب قرآن، حقایقی از قرآن، معراج، قیامت و قرآن، بهشت جاویدان، فاتحه‌الکتاب، صلوة الخاشعین، بندگی راز آفرینش، ایمان، گناهان کبیره، گنجینه‌ای از قرآن، سیدالشهداء، زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا، قلب سلیم، استعاذه، شرح فوائد الاصول شیخ انصاری، شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه و اصول محمدکاظم شیرازی و داستان‌های شگفت از این عارف بزرگوار شیرازى به جا مانده است.

امام خمینی نیز با بیاناتی روشن، اخلاق و خلقیات شهید محراب را به تصویر می‌کشد و او را «مربی محرومان»، «هدایت کننده مردم»، «معلمی بزرگ»، «عالمی عامل» و بالاتر از همه «مه متعهد به اسلام» و «شخصیتی ارزشمند» می‌نامد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آوازه‌ی مبارزات علمای شیراز و سخنرانی‌های مرحوم شهید دستغیب در اکناف ایران منتشر شد.

خدمات شهید محراب فراموش نشدنی است

۴۰ سال خدمت و تلاش پیگیر آیت الله دستغیب براى مردم شیراز فراموش ناشدنى است و از جمله خدمات این شهید محراب می‌توان به بازسازی مسجد جامع شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حکیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع خاتم الاوصیاء، مجتمع مرد اول، شهرک شهید آیة الله دستغیب، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدى، مسجد روح الله، مسجد امام حسین اشاره کرد.

شهید آیت الله دستغیب مجاهدی خستگی ناپذیر

ایستادگی ایشان در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و شجاعتشان در افشای فتنه های دشمنان علیه انقلاب باعث شد دشمنان نتوانند وجود وی را تحمل کنند و در روز جمعه ۲۰ آذرماه سال ۱۳۶۰ هنگامی که از منزل به همراه تعدادی از یاران همراهش به سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌ رفت توسط یک زن تروریست « گوهر ادب آواز» که یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بود با بمب گزاری انتحاری به فیض شهادت رسید.

مردم شهر شیراز تا ابد نغمه‌ی ماندگار و ملکوتی شهید محراب را به یاد خواهد داشت.

شهادت شهید محراب آیت الله دستغیب اگرچه فیض عظیم و سعادتی بزرگ برای ایشان بود، اما به عنوان لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاه گروهک تروریستی منافقین به ثبت رسید.


انتهای پیام/ر

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.