در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی مزیت ها و کمبودهای بودجه 97 /کاهش بودجه عمرانی به اقتصاد صدمه می زند

نماینده مجلس گفت:مهمترین نکته منفی بودجه 97، کاهش هزینه های عمرانی است که این امر به اقتصاد کشور صدمه می زند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کاتب عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص چالش های بودجه 97 ارائه شده از سود دولت گفت:نخستین چالش بودجه افزایش هزینه های جاری است .در سال  96 هزینه جاری 254 هزار میلیارد تومان بود که امسال با افزایش 9 درصدی به 276 هزار میلیارد تومان رسید در حالیکه طبق وعده دولت قرار بود 20 هزار میلیارد تومان هم کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد:مهمترین نکته منفی بودجه 97، کاهش هزینه های عمرانی است؛ در اقتصاد سالم، 50 درصد بودجه عمومی، عمرانی است در حالیکه در کشور ما هرسال کمتر از 10 درصد بودجه، عمرانی است.

کاتب تصریح کرد:سال 96 بودجه عمرانی 71 هزار میلیارد تومان بود که  امسال 10 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

کاتب اظهار داشت:مزیت بودجه سال  97 ،در بخش اشتغال است و دولت چند راهکار اساسی برای تحقق 900هزار شغل پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد:دولت از مابه التفاوت  فروش حامل های انرژی و 15 هزار میلیارد تومان سپرده گذاری از صندوق توسعه ملی و 32 هزار میلیارد تومان منابع  بانک مرکزی در کل با موارد دیگر در حدود 70 هزار میلیارد تومان اعتبار به اشتغال  اختصاص داده است.

کاتب عنوان کرد: مزیت دیگر بودجه 97 اختصاص 2هزار میلیارد تومان به خانواده های بهزیستی و کمیته امداد است.

 بر اساس این گزارش لاهوتی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت:بودجه عمومی سال 96، 347 هزار میلیارد تومان بود که  امسال به 367 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نفت و مالیات  2 منبع اصلی درآمدی دولت محسوب می شود گفت:درآمد مالیاتی از 116 هزار میلیارد تومان سال 96 به 128 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

لاهوتی افزود:در مقابل درآمد نفتی از 114 به 101 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است؛ قیمت نفت در بودجه 97 ، 55 دلار و نرخ ارز نیز  3500 تومان در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:دولت پیش بینی هایی کرده که کسری بودجه خود را جبران کند به طور مثال طبق قانون باید 30 درصد اصل فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود  و هر سال 2 درصد به این رقم اضافه شود پیشنهاد دولت این بود به جای 32 درصد امسال، 30 درصد به صندوق واریز شود که ممکن است ما با آن مخالفت کنیم.

 وی با اشاره به اینکه تکمیل کل پروژه های ملی و استانی کشور 500 تا 600هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سالها طول می کشد گفت:دولت در این بخش پیشنهاد داده که  از توان بانک ها و بخش خصوصی برای تکمیل پروژه ها کمک بگیریم.

 بر اساس این گزارش پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد:  قرار بود  بودجه تغییر ساختار بدهد اما آنچه امروز ارائه شد همان ساختار قبلی با تغییرات جزیی است.

وی ادامه داد:منابع کشور درامدهای ما هستند و نه استقراض های ما زیرا تعهدات این استقراض ها به آینده منتقل می شود؛ در بودجه 97 ، هزینه هایی که دولت باید مدیریت کند ، به جایی دیگر منتقل شده است.

پورابراهیمی تاکید کرد:کاهش بودجه عمرانی به اقتصاد صدمه می زند .

وی افزود: با وجود اینکه بودجه هدفمندی کاهش یافته اما مازاد آن  به اشتغال و تولید نرفته و به کاهش هزینه های فقر مطلق رفته است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:این اتفاقات ما را به اهداف تعیین شده نمی رساند و جراحی در ساختار بودجه به جسارت نیاز دارد. مقاومت در برابر بودجه عملیاتی از خود بدنه دولت آغاز شده است .

وی افزود:این بودجه انتظارات ما را برآورده نمی کند. اگر قرار است قول های دولت محقق شود با این بودجه ریزی نمی توان انتظار تحقق آن را داشت.

انتهای پیام/

بررسی جزئیات بودجه 97

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار