پورابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش بودجه عمرانی و افزایش هزینه‌های جاری دولت نقطه ضعف لایحه بودجه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش بودجه عمرانی یک نقطه ضعف در لایحه بودجه سال 97 است

کاهش بودجه عمرانی و افزایش هزینه‌های جاری نقطه ضعف لایحه بودجه است/محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 97 گفت: نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی باید طی ده روز  پیشنهادات خود را درباره این لایحه به کمیسیون‌های تخصصی ارائه کنند.

وی تصریح کرد:کمیسیون‌های تخصصی هم ظرف مدت 15 روز نظر نهایی خود را نسبت به لایحه بودجه سال 97 به کمیسیون تلفیق تقدیم کرده و بعد از نهایی شدن بررسی بودجه در این کمیسیون برای بررسی نهایی و تصویب به صحن علنی ارائه خواهد شد تا در ماه‌های آخر سال به منظور اجرا به دولت ابلاغ شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اکنون نمی‌توان درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه اعلام نظر کرد، افزود: در مورد اعداد و ارقام و جزئیات بودجه به دلیل اینکه روز گذشته در اختیار نمایندگان قرار گرفته نمی‌توان اظهارنظر کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به کلیات لایحه بودجه سال 97 اظهار کرد: بودجه عمومی کشور امسال حدود 425 هزار میلیارد تومان بوده که منابع عمومی آن تقریبا 368 هزار میلیارد تومان و منابع اختصاصی آن حدود 56 هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: مجموع این منابع و مصارف نشان می‌دهد که ما نسبت به سال گذشته تقریبا 6 درصد افزایش در سرجمع بودجه عمومی کشور داشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه جزئیات آن هم در منابع شامل سه بخش اصلی‌ است، افزود: فروش نفت که در لایحه بودجه حدود 100 هزار میلیارد تومان دیده شده است، بخش انتشار ابزارهای مالی که اسناد خزانه چون اوراق مشارکت و دیگر اوراق در اینجا وجود دارد و برآوردمان این است که مجموع مجوزهایی که دولت در لایحه بودجه داده بیش از 70 هزار میلیارد تومان می‌شود که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

پورابراهیمی تأکید کرد: بخش دیگر هم بحث عوارض، گمرک و مالیات است و بخش عمده منابع بودجه کشور را تأمین می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: بودجه عمرانی متأسفانه در بخش مصارف بودجه امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و قاعدتا بخش بودجه هزینه‌های جاری دولت افزایش بیشتری خواهد داشت البته این رویکرد مطلوبی نبوده و به عنوان یک نقطه ضعف در بودجه می‌توان از آن نام برد.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: در حوزه استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی خوشبختانه دولت پیشنهاد 32 درصد را ارائه کرده است البته براساس مصوبه مجلس در احکام برنامه ششم باید هر سال منابع صندوق دو واحد درصد افزایش پیدا کند که این موضوع را دولت در لایحه بودجه سال 97 در نظر گرفته و برای پشتیبانی از اجرای طرح‌های بخش خصوصی اقدام مثبتی است.

وی تصریح کرد: موضوع استفاده از فاینانس برای تأمین مالی طرح‌های اقتصادی دولت است که تقریبا به جز مواردی که در منابع بودجه سال 96 استفاده نشده حدود 30 میلیون دلار عددهای مربوط به این بخش است که در تأمین مالی بخش فاینانس و سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گرفته شده است.

پورابراهیمی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 97 هم اظهار کرد: روحیه محافظه کاری دولت طی سال‌های گذشته به یک رویکرد جسورانه تبدیل شده و می‌توان آن را در بودجه امسال مشاهده کرد، کل منابع پرداختی یارانه نقدی طی سال‌های گذشته حدود 42 هزار میلیارد تومان می‌شد که دولت آن را امسال به یک سری سرفصل‌ها متفاوت نسبت به سنوات گذشته یک تغییر کاملا اساسی داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: حداکثر پرداختی نقدی در لایحه بودجه سال 97 در بحث یارانه نقدی و غیرنقدی 23هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد با این عدد و رقم پرداخت‌های نقدی به خانواده‌ها حدود 40 درصد انجام نشود و تنها 60 درصد یارانه نقدی را دریافت کنند البته در سر فصل کاهش فقر مطلق خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده که در این لایحه دیده شده است.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: سه هزار میلیارد تومان هم در این منابع برای یارانه نان و سایر مواردی که برای حمایت‌های اجتماعی مدنظر قرار گرفته در لایحه بودجه ارائه شده است.

وی با تأکید براینکه به نظر می‌رسد تغییرات اساسی در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه مدنظر قرار گرفته، افزود:کاهش هزینه‌های بخش سلامت و مدیریت آن با استفاده از هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان پیشنهاد دولت برای استفاده از منابع هدفمندی یارانه برای طرح تحول سلامت است، تصریح کرد: همچنین کاهش و مدیریت هزینه‌های طرح تحول سلامت از نکاتی است که دولت در بحث مالی لایحه بودجه سال 97 به آن اشاره کرده که باید به صورت جزئی بررسی شود تا بتوانیم تحلیل دقیق‌تری نسبت به آن ارائه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار