دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

اگر گزارشی از اجرای سند 2030 برسد، برخورد می‌کنیم/ پیشنهاد حذف کنکور چند ماه آینده در مجلس

دزفولی گفت: در حال حاضر گزارشی از سند 2030 نداریم ولی اگر گزارشی از اجرای آن باشد برخورد می‌کنیم.

نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشرفت علمیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری سی و سومین سالگرد تشکیل این شورا گفت: تدوین ماموریت‌ها و برنامه‌های راهبردی در بخش‌های مختلف شامل آموزش عالی، آموزش و پرورش، فرهنگ، مهندسی و خانواده از مهمترین فعالیت‌های این شورا در سال‌های گذشته بوده است.

مخبردزفولی افزود: آموزش و پرورش به جِدیت تلاش دارد که سند تحول آموزش و پرورش را به عنوان دستور کار مهم اجرایی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مسئولان این وزارتخانه به زودی نقشه راه اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهند داد.

توانمندی‌های علمی و تکنولوژیک قله افتخار کشورمان هستند

وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز ظرفیت‌های علمی کشور بالاست و در صحنه جهانی افتخار آفرینی می‌کنیم و قله افتخار کشورمان توانمندی‌های علمی و تکنولوژیک است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همه دولت‌ها، دست اندرکاران و دلسوزان در رسیدن به موفقیت‌های علمی و تکنولوژیک نقش ایفا کرده‌اند.

دزفولی افزود: حدود ۲ درصد از تولید علم جهان برای ایران است، دستیابی به این جایگاه براساس برنامه ریزی‌ها و هدف گذاری‌ها بوده است. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام تصمیم‌گیری کشور تشکیل نشده بود، دستاوردی هم نداشتیم.

وی گفت: در بخش فرهنگی با وضعیت مطلوب فاصله داریم، شاید اگر پشتیبانی‌ها بیشتر باشد سیاست نهادهای سیاست‌گذار به اجرا نزدیک می‌شود ولی برنامه‌های مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کردیم که گام بلندی در این حوزه است به طوری که امروز کسی نمی‌تواند بگوید که ما در زمینه علم، فرهنگ و فناوری برنامه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: به هر میزان که برنامه های تدوین شده مورد توجه باشد میزان موفقیت و توفیق آن ها نیز بیشتر می شود، با توجه به برنامه‌ریزی دشمنان در حوزه فرهنگ با چالش‌هایی روبرو هستیم ولی برای رفع آنها هم برنامه‌ریزی کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گاهی فکر می‌کنیم بدون برنامه و به صورت سلیقه‌ای می‌توانیم با هجمه دشمنان مقابله کنیم ولی اتفاقات زمانی موفقیت‌آمیز است که برنامه‌ریزی داشته باشیم بنابراین هر زمان که بتوانیم برنامه‌های مصوب شورا را به اجرا نزدیک کنیم به موفقیت می‌رسیم.

دزفولی گفت: خوشبختانه ما در زمینه علمی و پژوهشی گام‌های موثری برداشتیم و اگر ما زودتر به اجرای سند مهندسی فرهنگی برگردیم موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: کشور ما با توجه به محدودیت‌های بودجه ای و همپوشانی برخی برنامه‌ها رنج می‌برد ولی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شورا تصویب برنامه‌های زیرساختی در زمینه‌های مختلف بوده است.

مخبر دزفولی درخصوص اجرای سند 2030 گفت: در حال حاضر گزارشی از اجرای سند 2030 نداریم ولی بخش آموزش این سند لغو شده و اگر گزارشی از اجرای آن باشد حتماً برخورد می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ما دانشگاه پیشرفته‌ای نداشتیم ولی حالا دانشگاه‌های ما در دنیا رتبه های خوبی دارند و دانشگاه وابسته را به دانشگاه مستقل تبدیل کردیم، بدین معنی که به افتخاراتی در صحنه جهانی دست یافته ایم.

دزفولی گفت: خوشبختانه امروز به قدرت علمی دست یافتیم که حتی برای کشور ما امنیت‌ساز است و دشمن جرأت جسارت به کشور ما را ندارد.

دزفولی در ادامه در خصوص رابطه با ضمانت اجرایی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید ضمانت دقیق‌تری برای اجرای مصوبات داشته باشیم اما این مشکل در حوزه‌های آموزشی پژوهشی کمتر وجود دارد ولی رسانه‌ها برای اجرای مصوبات شورا باید پیگیر باشند، البته نقشه جامع علمی بیشتر از بقیه اسناد راهبردی به اجرا نزدیک شده ولی با قوت و ضعف همراه بوده است. به طور مثال در بخش نانو حتی در خلق ثروت خوب پیش رفتیم ولی در هوا فضا به نسبت نانو و بیو پیش نرفتیم که چالش‌ها را بررسی کردیم و منجر به ارائه پیش‌نویس طرح هوا فضا شد که به زودی این طرح در صحنه مجلس مطرح می شود.

حرکتمان در اجرای نقشه جامع علمی کشور راضی کننده نیست

وی بیان کرد: در رابطه با اجرای نقشه جامع علمی کشور حرکت ما رو به جلو است اما راضی کننده نیست که اگر ستادها فعالانه تلاش کنند موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

دزفولی در ادامه در خصوص دانشگاه استاد فرشچیان افزود: استاد فرشچیان یک شخصیت منحصر به فرد است که پیشنهاد راه‌اندازی دانشگاه وی را در صحن شورا تصویب کردیم و نظر خودش این بود که شاگردانی را در زمینه هنر مینیاتور پرورش دهند که قول می‌دهم در دهه فجر دانشگاه وی افتتاح شود.

وی در خصوص حذف کنکور گفت: کارگروه ساماندهی کنکور در حال بررسی قوانین است و فکر می‌کنم تا چند ماه آینده پیشنهاد برای ارائه به صحن شورا آماده شود ولی به کنکور سال 97 نمی‌رسد ولی به نظر من راه نجات آموزش عالی و آموزش و پرورش حذف کنکور است.

مخبر دزفولی با تشریح روند انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ابتدا فرد مورد نظر برای سمت دبیر شورا در میان اعضای حقیقی شورا رأی‌گیری شده و پس از انتخاب وی به مقام معظم رهبری معرفی می‌شود که در صورت تائید ایشان، حکم دبیر شورا به صورت 4 سال یک بار از سوی رئیس جمهور صادر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره سرقت علمی گفت: در این زمینه قانون مبنای تصمیم‌گیری است در حال حاضر از نرم‌افزارهای سرقت‌یاب نیز استفاده می‌شود البته باید برای مقابله با افراد سودجو که به بدنه علمی ما ضربه می‌زنند فکری باید کرد.

امکان جدایی بنیاد نخبگان از معاونت علمی

وی درباره چگونگی فعالیت بنیاد ملی نخبگان یادآورشد: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مسئول بنیاد ملی نخبگان است و رهبری سال گذشته تذکر دادند که اگر معاونت علمی به دلیل حجم فعالیت‌ها به کارهای بنیاد رسیدگی نمی‌کنند بنیاد از معاونت تفکیک شود که اگر ما در این زمینه شواهدی پیدا کنیم ممکن است برای تغییر در اساسنامه شورا تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار