باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ایران، رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک/ بارسنگین ترافیک بردوش نحیف پایتخت طبیعت ایران

ضعف توسعه زیرساخت های شهری، نبود سند چشم‌انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی‌رویه، یاسوج را به منجلابی از ترافیک تبدیل کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  از زمانی که خودرو وارد ایران شد، ترافیک نیز در خیابان های تهران و کلانشهرهای دیگر متولد شد. قدیمی ها، نبود فرهنگ رانندگی و عامل انسانی را دلیل ترافیک همیشگی در خیابان های شهرهای کشور می دانند. اما بسیاری از کارشناسان ترافیک معتقدند با وجود تردد بالای خودرو می توان در معابر شهری وضعیت ترافیک را نسبت به وضعیت کنونی بهبود بخشید. از این رو به نظر می رسد ساعات کار متناوب، یکپارچگی شبکه دوچرخه و حمل و نقل عمومی، اتومبیل اشتراکی، برنامه ریزی برای حمل و نقل غیرموتوری، ساماندهی پارک سوارها، ساماندهی حمل و نقل عمومی، ساماندهی خدمات تاکسی و اولویت دهی به وسایل نقلیه پرسرنشین برخی از راهکارهایی است که می تواند بر بهبود ترافیک کلان شهرها تاثیر بگذارد.

 

ایران، رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک / بارسنگین ترافیک بردوش نحیف پایتخت طبیعت ایران

 

ایران رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک

 این روزها حل معضل ترافیک در همه کلان‌شهرهای جهان در دستور کار مسوولان و مقامات شهری قرار دارد و شهرهای موفق در این زمینه مورد شناسایی قرار می‌گیرند تا از روش‌های موفق آنها در حل این معضل الگوبرداری شود. سایت نامبئو که یک پایگاه داده‌های جهانی است و آمار کشورهای جهان در زمینه‌های مختلف را منتشر می‌کند، ایران را در جدول هدررفت زمان در ترافیک در رتبه نخست قرار داده است.

گر چه در جدول دیگری که همین سایت به تفکیک شهرها منتشر کرد، شهر تهران در جایگاه هشتمین شهر گرفتار در مشکل هدررفت زمان در ترافیک قرار دارد، اما وقتی این رتبه‌بندی در قالب کشورها در نظر گرفته می‌شود، ایران بدترین جایگاه را در این رتبه‌بندی به‌خود اختصاص می‌دهد.

 

راهکارهای فراموش شده ترافیک

برخی از این راهبردها که سال ها است کارشناسان ترافیک بر اجرای آن تاکید دارند، به دلیل تاثیرات اجتماعی و نیاز به ورود نهادهای تصمیم گیر متعدد از سوی تصمیم گیران کنار گذاشته می شود که از آن جمله می توان به پیشنهاد ساعات کاری متناوب اشاره کرد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه ترافیک در حوزه ساعت کاری متناوب می توان با انعطاف پذیر کردن ساعت کاری ادارات، هفته کاری فشرده یا شیفت های کاری متناوب، سفرهای کاری درون شهری را توزیع کرد.

 

ایران، رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک / بارسنگین ترافیک بردوش نحیف پایتخت طبیعت ایران

 

فرهنگ ترافیک در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مطلوب نیست

امروز ترافیک فقط به کلانشهرهای ایران و  شهر کوچکی مثل یاسوج خلاصه نمی شود، بلکه تا در خانه های مردم و کوچه های فرعی نیز کشیده شده چراکه در گذشته زیرساخت های شهر برای جمعیت کم پیش بینی شده بود ولی به مرور زمان با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه روز به روز فضا برای مردم تنگ تر می شود.

 همچنین در بعضی از مواقع نیز نقاط حیاتی شهر یاسوج مثل مسیرهای منتهی به بیمارستان ها و اورژانس های 115 به دلیل ترافیک و تردد بیش از حد خودروها قفل میشود و تا جایی که جان بیماران به خطر می افتد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه فرهنگ ترافیک در شهرهای این استان مطلوب نیست، گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند فرهنگ ترافیکی جامعه را تغییر دهد.

سرهنگ اسماعیل خوشوقت اظهار داشت: پدران و مادران قانونمند با رعایت قوانین و مقررات در عمل به آداب اجتماعی موجود الگوی مناسبی بویژه در عرصه ترافیک برای فرزندان است.

وی عنوان کرد: شرط بهبود نظم ترافیکی، قانون مداری مردم و رفتار تعالی آنها بوده و برای نیل به این هدف تمام نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر آموزش و ترویج فرهنگ صحیح در جامعه می‌بایست بصورت هدفمند و مداوم نسبت به این امر اهتمام ورزند.  

خوشوقت با تاکید بر اینکه خانواده بعنوان مهم‌ترین و اولین نهاد تربیتی، تاثیر بسزایی در الگو سازی و رفتار اجتماعی کودک دارد، افزود: کودکان تمام رفتارهای کلامی و غیر کلامی بزرگسالان خود را مد نظر قرار داده و مبادرت به الگوسازی می‌کنند.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: والدین می‌بایست کاری کنند که قبح تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی و مزایای رعایت آن‌ها در ذهن فرزندانشان نقش بسته و ملکه رفتار آن‌ها شود.

 

ایران، رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک / بارسنگین ترافیک بردوش نحیف پایتخت طبیعت ایران

خوشوقت ادامه داد: ارتقاء سطح فرهنگ ترافیک به نوعی احترام گذاشتن به قوانین، آشنایی نوجوانان و جوانان با قوانین، ترویج فرهنگ خودکنترلی، تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری، ایجاد انگیزه و شوق در نوجوانان و ایجاد گرایش و علاقه در بین آنان است.

وی خاطر نشان کرد: مهارت در رانندگی از جمله عوامل بسیار مهم در عرصه ترافیک به شمار می‌آید، بنابراین عدم تبحر راننده در کنترل وسیله نقلیه و عکس‌العمل‌های نامناسب هنگام برخورد با سوانح منشاء بسیاری از تصادفات رانندگی در سطح معابر و جاده‌هاست، که متأسفانه منجر به فوت یا مجروح شدن عده بسیاری از شهروندان می‌شوند.  

خوشوقت با اشاره به اینکه آموزش به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیرات زیادی بر میزان احساس امنیت شهروندان داشته و باید با قاطعیت تمام دنبال شود، تصریح کرد:  آموزش و فرهنگ سازی بایستی بیشتر برای سازگاری شهروندان با محیط زندگیشان به صورت هدفمند، مستمر و بادوام و از سال‌های اولیه شکل گیری شخصیت و پرورش افراد در خانواده شروع شده و تقویت و تکمیل آن در سال‌های بعد توسط نهادهای رسمی استمرار یابد.

 

وقتی معضل ترافیک یاسوج را قفل می کند

 

ضعف توسعه زیرساخت های شهری متناسب با رشد شهر ،نبود سند چشم انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی رویه و ضعف فرهنگ شهرنشینی، شهر زیبای یاسوج را به منجلابی از ترافیک سنگین و سر و صدای آزار دهنده تبدیل کرده است.

برخورداری از آب و هوای مطلوب شهر یاسوج را طی ۵۰ سال جمعیت این شهر را از ۱۰ هزار نفر به ۱34 هزار نفر رسانده است ، اما زیرساخت ها شهری متناسب با این رشد جمعیت نبوده است.

رشد بی ویه و ناهمگون این شهر روز به روز بر معضلات شهری و اجتماعی می افزاید که گره روز افزون ترافیک یکی از این معضلات شهریست که زندگی شهرنشینی را به کام شهروندانش تلخ کرده است.

اینکه چرا مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تا کنون با برگزاری نشست های شورای ترافیک  و جلسات مختلف نتوانسته اند مصوباتی که خود تصویب کرده اند را به مرحله عملیاتی در بیاورند و جلوی نا بسامانی و ترافیک در این شهر کوچک را بگیرند خود حدیث مفصلی است که علاوه بر شهروندان  و رانندگان، مسئولان نیز از خود انتقاد می کنند و از کوتاهی برخی دستگاه های اجرایی عضو شورای ترافیک به شدت گلایه مند هستند.

فرماندار بویراحمد با بیان اینکه حقوق شهروندی یکی از اولویت ها وسیاست های دولت تدبیر و امید است اظهار داشت: در گذشته بدون ضابطه و رعایت قوانین، مجوز هایی برای احداث کیوسک و دکه هایی در سطح معابر شهر صادر شد که امروزه منجر به ایجاد گره های ترافیکی شده است وباید ساماندهی شوند.

 

ایران، رتبه اول هدر رفت زمان در ترافیک / بارسنگین ترافیک بردوش نحیف پایتخت طبیعت ایران

 

وانت بارهای میوه فروشی ودستفروشان عاملین اصلی بار ترافیکی  

نظری وانت بارهای میوه فروشی ودستفروشان را عاملین اصلی بار ترافیکی مرکز استان عنوان کرد وگفت: پلیس راهنمایی ورانندگی با شهرداری نسبت به جمع آوری ومدیریت این معضل باید مشارکت بهتری داشته باشند.

رئیس شورای ترافیک شهرستان بویراحمد گفت: شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه در حوزه‌های مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقی که دارند، مسئولیت‌هایی را نیز در راستای اداره بهترجامعه و ایجاد نظم برعهده دارند لذا تدابیراندیشیده شده در راستای حقوق همه شهروندان است.

نصب تابلوهای جدید، چراغ راهنما و تغییر معابر و باز و بسته شدن تقاطع ها تا کنون کارساز نبوده و این معضل روز به روز وخیم تر می شود و ساخت زیرگذر و روگذر در برخی تقاطع ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

یک راننده تاکسی دورن شهری یاسوج  می گوید: هر روز باید شاهد برنامه ای جدید از مسئولان در خیابان های شهر یاسوج باشیم یک روز دوربرگردان ها را می بندد فردایش می بینی دوباره به حالت اول برگشته است.

آقای دادیان افزود: حفظ مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و عابران پیاده ،وجود ابزار مکانیزه مدیریت ترافیک ، خط کشی مناسب، چراغ های راهنمایی، تقاطع های استاندارد وغیره ابزارهای هستند که به کمک کاربر ترافیک می آیند.

یکی از شهروندان یاسوجی با اشاره به وضعیت ترافیک نگران کننده شهر یاسوج به ما می گوید: سالانه تعداد زیادی خودرو در این استان شماره گذاری می شود اما متناسب با این افزایش خودرو نسبت به تعریض خیابان ها و ساخت پارکینگ عمومی اقدام نشده است.

محمد صادق اسدپور افزود: هیچ گونه پارکینگ استانداردی در شهر یاسوج وجود ندارد و این مسئله موجب توقف خودروها در خیابانهای اصلی، پارک دوبل و توقف در محل های ممنوع و در نهایت موجب راه بندان و ترافیک می شود.

 

طرح جامع ترافیک شهر یاسوج اجرایی می‌شود

معاون سابق هماهنگی امورعمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضروری است طرح جامع ترافیک شهر یاسوج در کمترین زمان ممکن به مشاور واگذاری شود.

 پژمان نیک اقبالی در نشست شورای ترافیک کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سه میلیارد ریال اعتبار برای طرح جامع ترافیک شهر یاسوج در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش ترافیک شهر یاسوج، هم‌اکنون پروژه‌های پل سوم بشار، ادامه بلوار کشاورز، پل چهارم بررودخانه بشار، توجه به میادین و پارک ها، بلوارها و تقاطع غیرهم سطح، یک طرفه کردن برخی از خیابان‌ها در برنامه کار شورای ترافیک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمام طرح‌های ترافیکی در شهرهای استان بعد از مصوب در شورای شهرستان و مصوب در شورای ترافیک استان قابلیت اجرائی دارند. 

نیک اقبالی با بیان اینکه طرح ترافیکی در شهرها که هنوز در شورای ترافیک استان مصوب نهائی نشده است، ابراز کرد: این طرح فقط زمانی ضمانت اجرائی دارند که به صورت آزمایشی باشند.

 

روان‌سازی ترافیک در شهر یاسوج

 

نستهن مقدم شهردار جدید یاسوج در ششمین جلسه شورای ترافیک گفت: معضل و عامل اصلی ایجاد ترافیک در شهر یاسوج نبود پارکینگ است که با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، پارکینگ در چند نقطه این شهر در حال ساخت است. 

وی افزود: خط کشی معابر و خیابان ها، خط کشی عابر پیاده، نصب تابلو، اجرای طرح زوج و فرد ویژه تردد خودروها، ساخت زیرگذر و روگذر در برخی خیابان های دارای ترافیک سنگین و نیز تسریع در تکمیل و اتمام پل های سوم و چهارم بشار از دیگر برنامه های شهرداری یاسوج برای معضل ترافیک در این شهر است. 

نستهن مقدم، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در ارتقاء فرهنگ رانندگی و کاهش ترافیک را موثر دانست و گفت: پیش از شروع طرح های مذکور کار فرهنگ سازی در اولویت کاری شهرداری قرار می گیرد. 

از طرفی به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویر احمد از سال گذشته تاکنون حدود چهار هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل استان اضافه شده و خیابان‌های شهر یاسوج در آینده‌ای نزدیک جوابگوی این حجم ترافیک نخواهد بود.

به هر حال امروز کوچکترین زیرساخت برای حل مشکلات ترافیکی وجود ندارد؛ بهتر است مسئولان در اولین اقدام به ظریف‌کاری‌ها بپردازند، چراکه کنترل وضعیت ترافیکی نیازمند طی سلسله مراحلی است که اگر در یکی از آن‌ها اشکال باشد به نتیجه رضایت‌بخش منتهی نخواهد شد.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
مگه رتبه یک بودن بده ؟
تازه توی خیلی چیزای دیگه هم رتبه تک رقمی داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
رتبه های خیلی جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
ایران مهدتمدن و فرهنگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
برای برون رفت ازاین ترافیک ساخت بزگراه وعریض کردن خیابانهاوتقاطهای زیرگذراست چاره دیگری نیست