پوشش بیمه ای ۳۲۰ هزار تولید کننده فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ۳۲۰ هزارنفر بیمه شده در حوزه فرش کشور وجود دارد که این تعداد در سال ۹۴ قریب به ۴۸۰ هزار نفر بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ ، حمید کارگر در جلسه بررسی وضعیت فرش کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیمه قالیبافان از حداقل حقوق این حوزه است اما بخشی از ریزش تعداد بیمه شدگان نسبت به سال ۹۴ به دلیل حذف واقعی بیمه شدگان بود که به دلیل انحرافات قانونی بیمه شده بودند و اما بخشی ناشی از بازرسی های سرزده و کم لطفی تامین اجتماعی بود.

کارگر از وجود یک میلیون نفر قالیباف فعال در کشور خبر داد و بیان داشت: ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد فعال تمام وقت هستند.

رئیس مرکز فرش ایران از صادرات ۳۵۹ میلیون دلار فرش در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این میزان در سال ۹۴ قریب به ۲۹۶ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه با تحقق برجام صادرات فرش ایران به آمریکا پس از پنج سال از سر گرفته شد، تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال صادرات سه هزار تن فرش دستباف به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار داشته ایم که رشد ۳۱ درصدی داشته است.

کارگر گفت: متاسفانه تسهیلات بانکی در شرایط فعلی برای حوزه فرش مناسب نیست و راهکار جایگزین حرکت به سمت صندوق کارآفرینی امید بود و تفاهم نامه در این راستا انجام و به مدت سه سال اجرا شد و در مدت سه سال ۵۰ میلیارد تومان در ۳۱ استان جذب تسهیلات داشتیم و برای تولید صادرات گرا هدفگذاری شد.

کارگر تصریح کرد: فرش و صنایع دستی هیچ زمانی در کنار هم نبوده اند و فرش روی کاغذ و عالم تئوری جزئی از صنایع دستی است اما در این چهار دهه تفکیک در این حوزه بوده است و ضمن اینکه صنعت فرش بسیار متفاوت از حوزه صنایع دستی است.

کارگر ابراز داشت: در حوزه پژوهش به قدر بضاعت پژوهش های خوبی در حوزه فرش انجام شده است و چکیده پژوهش ها در قالب کتاب چاپ شده است.

وی افزود: در پایان هر سال نیاز سنجی پژوهشی برای سال بعد انجام می شود و کتابخانه تخصصی فرش ایران نیز یک ظرفیت مناسب است.

کارگر از نیاز سنجی آموزشی در حوزه های مختلف خبر داد و بیان داشت: در حوزه آموزش نیازسنجی های آموزشی از استان انجام می شود و هدفگذاری نیز خواهیم داشت.

رئیس مرکز فرش ایران گفت: اگر قرار است دانش آموختگان فرش تنها کارشناس فعال در دستگاه های دولتی شود صحیح نیست و قرار نیست همه این نیروها جذب شوند اما این به معنای بی توجهی به این بخش نیست.

وی افزود: در همین راستا در چهار سال اخیر هر ساله در نمایشگاه فرش تهران به دانش آموختگان غرفه می دهیم و همچنین در اجرای طرح های پژوهشی اولویت ما فازغ التحصیلان فرش است.

کارگر گفت: برای فارغ التحصلان فرش علاقه مند به تحصیل نیز هدفگذاری هایی شده است.

کارگر ابراز داشت: باید زمینه فعالیت فارغ التحصلان فرش را در بازار کار فراهم کرد و اقدامات مناسبی نیز داشته ایم.

رئیس مرکز فرش ایران نبود شناسنامه، عدم نوآوری در طرح با تکیه بر اصالت ها و مشکلات بازاریابی و تبلیغات را از چالش های پیش روی فرش دانست و بر فعالیت و حرکت به سمت رفع مشکلات تاکید کرد.

کارگر اظهار کرد: ما دنبال اینیم که چرخه اقتصادی فرش بچرخد وقالیباف تولید کند و محصول تولیدی نیز به فروش برسد.

کارگر تصریح کرد: تولید کور و بدون توجه به بازار روی دست ما می ماند و اعزام هیات تجاری، پذیرش تجاری، تبلیغات گسترده و اینچنین مسائلی از راه های شناخته شده صادرات است و مشکلاتی در این حوزه نیز وجود دارد که در برخی موارد با عدم خروجی مناسب در اعزام ها مواجه بوده ایم.

رئیس مرکز فرش ایران خاطرنشان کرد: برای استان اگر غرفه ای در نمایشگاه تهران باشد که همه حوزه ها را پوشش دهد می تواند ارتباط مناسبی با تجار خارجی برقرار کند.

وی تصریح کرد: اگر استان گام هایی هدفمند برای توسعه حوزه فرش بردارد ما نیز از این حرکت ها حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام/غ

صادرات ۲۶۹ میلیون دلاری فرش ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.