امیری در اجلاس سراسری تعامل دولت و مجلس:

مهم‌ترین وظیفه ساختار پارلمانی دولت ساده سازی ارتباط میان دولت و مجلس است

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین وظیفه ساختار پارلمانی دولت ساده سازی و روان سازی ارتباط میان قوه مجریه و قوه مقننه است.

مهم‌ترین وظیفه ساختار پارلمانی دولت ساده سازی ارتباط میان دولت و مجلس استبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور در نخستین اجلاس سراسری هم اندیشی ارتقای تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن قدردانی از تلاش های معاونان، مدیران کل و کارشناسان پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در زمینه ارتقاء سطح مناسبات دولت و مجلس بر ضرورت ادامه و تقویت این روند تاکید کرد.

وی گفت: اکنون یک سازمان پارلمانی منسجمی در کل دولت داریم و برنامه ها و فعالیت های بخش های پارلمانی دستگاه های مختلف اهمیت زیادی دارد و حضور معاونان و مدیران کل امور مجلس در صحن علنی و جلسات کمیسیون های تخصصی باعث تقویت جنبه های کارشناسی بحث ها و طرح ها و لوایح می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: برای تقویت و توسعه روابط و تعاملات مجلس و دولت، در قانون اساسی، قوانین عادلی و قانون آیین نامه داخلی مجلس مقررات ویژه ای در نظر گرفته شده است که برآیند آنها در حوزه قانونگذاری یک نظام پارلمانی منطقی و مبتنی بر خرد جمعی است که جایگاه ویژه ای را برای دولت در نظر می گیرد.

وی اظهار داشت: معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در تنظیم رابطه منطقی و خردگرا نقش ویژه ای را برعهده دارد. مهمترین وظیفه ساختار پارلمانی دولت ساده سازی و روان سازی ارتباط میان قوه مجریه و قوه مقننه است. در واقع نقش هماهنگ کننده و منطقی سازی روابط بین دولت و مجلس توسط معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و معاونان و مدیران کل پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در ابعاد مختلف صورت می گیرد.

امیری، "هماهنگ سازی برنامه های قانونگذاری و نیازهای قانونی دولت، ایفای نقش میانجی گری میان دولت و پارلمان، ایجاد هماهنگی در تنظیم دستور جلسات کمیسیون ها و صحن علنی مجلس خصوصا در مورد لوایح فوری و ضروری، تامین و تضمین دسترسی دائم به دولت به منظور پاسخگویی به نیازهای مجلس، حضور موثر و فعال در صحن مجلس و پیگیری منظم نطق ها ودرخواست های نمایندگان و کمک به مجلس در جهت تقویت و ارتقاء کیفیت قوانین از نظر کارشناسی" را از جمله وظایف مهم معاونت امور مجلس ریاست جمهوری خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عملکرد معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در یک سال گذشته گفت: در این دوره 250 فقره پرونده مربوط به لوایح تقدیمی دولت و همچنین 413 فقره پرونده درباره طرح های ارائه شده توسط نمایندگان تشکیل شد. همچنین 246 فقره قانون مصوب توسط مجلس نیز ابلاغ گردید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهارداشت: طی یک سال گذشته علاوه بر برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس، 30 جلسه دیدار مجامع استانی نمایندگان مجلس با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و 30 جلسه شورای معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها نیز توسط این معاونت تشکیل شد.

وی تهیه دستورالعمل و اطلاع نگاشت رای اعتماد، تهیه دستورالعمل روابط دولت و مجلس، تشکیل ستاد رای اعتماد و تشکیل 5 کارگروه در جریان رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم و انجام 510 دیدار توسط وزرای پیشنهادی با کمیسیون ها، فراکسیون ها و مجامع استانی از دیگر اقدامات معاونت امور مجلس ریاست جمهوری معرفی کرد.

در ادامه این اجلاس یک روزه، نشست های تخصصی با حضور معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی و سخنرانی تعدادی از مقامات دولتی از جمله حجت الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات، و آقایان امیدوار رضایی و مظفر معاونان تقنینی و نظارتی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد که طی این نشست ها راههای ارتقاء تعاملات دولت و مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اقای علی قنادیان
۱۴:۴۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
خیلی خوب است
آخرین اخبار