مهرمحمدی:

آموختم منافع ملی را باید بر منافع گروهی و جناحی مقدم بدانم

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: منافع ملی را باید بر منافع گروهی وجناحی مقدم بدانم.

آموختم که منافع ملی را باید بر منافع گروهی و جناحی مقدم بدانمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در مراسم تکریم و معارفه سرپرستان دانشگاه فرهنگیان که امروز برگزار شد، بیان کرد: بیش از چهار سال تجربه ناب یادگیری را در دانشگاه فرهنگیان داشتم و این مساله نعمتی ناب برای من محسوب شده است.

وی ادامه داد: در این فرصت آموختم تربیت معلم در شرایط جدید نیاز به دانشگاهی برای یک عقل منفصل داشته و اگر به تجربه صد ساله تربیت معلم در کشور نگاه کنیم، امر تربیت معلم به عنوان امری ثانوی محسوب می شود.

شناسایی طیف شایستگی های معلم نیاز به دقت دارد

مهرمحمدی تصریح کرد: شایستگی های حرفه ای تربیت معلم نیازمند ابعاد مختلفی است و شناسایی طیف شایستگی های معلم نیاز به دقت دارد.

وی ادامه داد: تبدیل نامعلوم دانشمند به یک معلم اندیشمند کاری بسیار پر اهمیت است و در تربیت معلم کمیت این مساله یابد به دست دانشگاه فرهنگیان باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: مدیریت تربیت معلم توسط دانشگاه فرهنگیان یعنی از ظرفیت سایر دانشگاه ها هم به کار بگیریم، همچنین آموختم دانشگاه باید محور وحدت و وصل همه ظرفیت ها در ایده تربیت معلم با کیفیت باشد نه اینکه نهادی با نماد وصل باشد.

مدیریت دانشگاه فرهنگیان به اندازه مدیریت خود وزرات خانه حساس و دشوار است و به مزاح پیشنهاد کرد برای پیش شرط وزرات آموزش و پرورش، مدیریت دانشگاه فرهنگیان را مورد توجه داد.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مدل اجرایی دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازبینی جدی دارد و مدل دانشگاه نمی تواند با این مدل فعلی پیش رود.

مهرمحمدی تصریح کرد: توسعه دانشگاه هرگز به این معنا نیست شعب دانشگاه را در استان‌ها توسعه دهیم و مدل پهن پیکر برای توجه به دانشگاه فرهنگیان معنای عدالت آموزشی نیست.

مهرمحمدی بیان کرد: تربیت معلم نیاز به تقسیم کاری جدی دارد به ویژه زمانی که نیاز به شایستگی های کلی دارد و توجه به عزم ملی در درجه نخست باید در میان نخبگان و در قالب گفتگوی آکادمیک اتفاق بیفتد.

تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان مهجور است

وی با بیان اینکه تربیت معلم در دانشگاه ما مهجور است و این مشکل باید رفع شود.

مهرمحمدی بیان کرد: آموختم که منافع ملی را باید بر منافع گروهی و جناحی مقدم بدانم به همین خاطر بسیاری اصلاح طلبان که به درستی من را از جنس خود می‌دانند، رنجیدند اما در انتصاب ها بر اساس صلاحیت ها عمل کردم و اصلا پشیمان نیستم. بنده یاد گرفته ام نقدها و تخریب ها را جزئی از اصول تن دادن به خدمت و پذیرش مسئولیت تلقی کنم.

‎ سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان افزود: ممکن است برخی بگویند در این چهارسال نقش بازی می کردی، اما از همه کسانی که تلاش کردند در این چهار سال به ارتقای دانشگاه فرهنگیان تلاش کردند قدردانی می کنم.

وی با اشاره به اینکه نقدها و تصمیم ها را جزئی از مدیریت در نظر گرفتم، گفت: بهترین شیوه های تربیت معلم متناسب و در پاسخ با دوره های تحصیلی متفاوت است و در بحث شیوه های تربیت معلم احساسی نباید برخورد بکنیم و درست است که دانشگاه روش چهار ساله تربیت معلم را در پیش دارد اما پرونده روش های دیگر را نباید ببندیم.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: در پست مدیریتی اقدامات به ظاهر سهل و آسان، سهل و ممتنع است تبدیل وضعیت مدرسان از جمله آن بود.

جایگاه دانشگاه در کشور

همچنین در ادامه مراسم حسین خنیفر به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه مدیریت توانایی اداره امور در شرایط متناقض و در عصر تغییر است؛ اظهار کرد: پیش از این مدیریت تعارف متعدد داشت و امروز تغییر کرده‌است.

وی به دیدار مقام معظم رهبری در 13 ادیبهشت 95 اشاره کرد و گفت: در این دیدار ایشان ضمن تقدیر از شهدای دانش آموز و معلم؛ جایگاه معلمان را در حضور دانش آموزان ر جبهه های جنگ موثر دانسته و از قاطبه معلمان تشکر کرد.

سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان گفت: در نگاه کانت هم مملکت داری و تربیت معلم جز سخت ترین کارها و هنرها بوده است و علاوه بر آن در نگاه معصومان هم ارزش تربیت معلم نمود پیدا کرده است.

خنیفر با بیان اینکه باید با تحمل و تامل و برنامه پیش رفت، عنوان کرد: امیدوارم در پایان زمان خدمت فارغ از مدت آن سربلند باشم و البته برنامه هایی دارم که در طول مسیر آنها را عملیاتی خواهم کرد.

وی به جایگاه دانشگاه در کشور و جهان هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه در ایران رتبه 183 و در جهان رتبه هفت هزار دارد که باید بهبود یابد.

سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه هنوز کاری نکردم تا گزارشی ارائه شود، گفت: امید است این مسیر را ادامه دهیم و جهت ارتقای این دانشگاه حرکت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.