عراقچی در جمع خبرنگاران:

اجازه نمی‌دهیم کسی درباره توانمندی‌های دفاعی‌مان مذاکره‌ای داشته باشد

معاون وزیر خارجه گفت:به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص توانمندی‌های دفاعی و موشکی کشورمان مذاکره‌ای داشته باشند.

بحث‌های هسته ای و رفع تحریم‌ها محور نشست کمیسیون برجام استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عراقچی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه در سفر اخیر جانسون به ایران کدام یک از نقض عهد‌های طرف مقابل جزو مطالبات وزارت خارجه است، گفت:  سفر آقای جانسون که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، در ادامه رایزنی‌هایی است که میان کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجراست این رفت و آمد‌ها به لحاظ کمی و کیفی از یک سطح جدیدی برخوردار شده است و تماس‌های بین دو طرف بیش از گذشته است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفت: در این سفر موارد بسیار متعددی از قبیل روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای مطرح  و رایزنی‌هایی  نسبت به شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت.

عراقچی ادامه داد: درباره برجام و اجرای درست آن هم در حوزه هسته‌ای و  هم در حوزه رفع تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد که روی این مسائل تبادل نظر داشتیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش‌های بیشتری است، ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به دستور کار کمیسیون مشترک برجام که قرار است در وین برگزار شود، بیان کرد: این کمیسیون چهارشنبه در وین برگزار می‌شود؛ همانطور که مطلع هستید تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: در کمیسیون هم بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران و همکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای بین دو طرف صورت می‌گیرد و بحث‌های مربوط به رفع تحریم‌ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری‌هایی که باید صورت گیرد بحث و بررسی می‌شود.

وی گفت: در حوزه هسته‌ای آخرین وضعیت همکاری‌ها را مرور می‌کنیم  از جمله پروژه مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال انجام است و با همکاری چین پیشرفت‌های خوبی داشته است و پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت  قابل ملاحظه ای داشته است.

عراقچی با بیان اینکه نحوه همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم را مرور خواهیم کرد، ادامه داد: همچین در این باره که چگونه می‌شود این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری جلو ببریم گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: در قسمت دوم مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام و موانع موجود می‌کنیم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که بخصوص از طرف آمریکایی‌ها وجود دارد، بررسی می‌شود یا تمهیداتی از طرف‌های اروپایی و و دیگران در نظر گرفته می‌شود، در جلسات گذشته موارد بد عهدی و نقض برجام توسط آمریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم.

عراقچی ادامه داد: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که توسط خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می‌شود همواره این بوده و هست که همه طرف‌ها باید به تمام بند‌های برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

وی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می‌کند و بیانیه‌ها و صحبت‌هایی که آقای ترامپ دارد بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده‌ای است که در بند‌های ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی‌های واحد برسیم.

عراقچی درباره ترکیب هیئت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام گفت: در ترکیب این کمیسیون هیئت، بنده و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم. در دوره‌های گذشته توفیق داشتیم در خدمت آقای دکتر تخت روانچی باشیم، ولی در این جلسه از حضور ایشان محروم هستیم چرا که ایشان وظایف مهمتری را در دفتر آقای رییس جمهور بر عهده دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جانسون در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران، اظهاراتی داشت؟ گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص توانمندی‌های دفاعی و در راس آن‌ها توانمندی‌های موشکی کشورمان گفت و گو و مذاکره‌ای داشته باشند، توانمندی‌های ما کاملا امری غیرقابل مذاکره است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می‌دهیم و نه در موردش گفت و گو می‌کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار