نهمین حمله به چاه سرکش و مشتعل رگ سفید هم ناکام ماند

نهمین عملیات مهار فوران چاه سرکش و مشتعل ۱۴۷ رگ سفید در گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد که از ساعت ۱۳ امروز دوشنبه آغاز شده بود، ناکام ماند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،عملیات کنترل و مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید که ظهر روز دوشنبه با حضور تیم‌های عملیاتی مهار فوران شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آغاز شد، اما با وجود تلاش فراوان متخصصان شرکت نفت و ملی حفاری، موفقیت آمیز نبود.

گفته می‌شود در جریان تلاش‌ها برای کنترل فوران این چاه، انگشت یکی از مدیران حاضر در عملیات آسیب دید و قطع شد.

در ادامه تلاش‌ها برای کنترل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید، ظهر امروز ابتدا کار خنک کردن محوطه چاه توسط کاربست سیستم کولینگ آغاز و اتی واگن مجهز به استینگر، به منظور استقرار در نزدیک‌ترین نقطه به دهانه چاه، به سمت کانون آتش هدایت شد.

پس از آن که مهارگران با تجهیزات مخصوص کنترل فوران و رعایت کامل مقررات ایمنی در موقعیت عملیات مستقر شدند، موفق به قرار دادن استینگر در دهانه چاه سرکش شدند، ولی به دلیل حجم و فشار بالای گاز در این مخزن، عملیات ناکام ماند.

محسن پاک نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، سپهر سپهری مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و برخی مدیران ارشد عملیاتی این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این عملیات حضور داشتند.

ظهر امروز برای نهمین بار متخصصان و اعضای تیم‌های عملیاتی مهار فوران اقدام به نصب استینگر بر روی دهانه چاه ۱۴۷ رگ سفید کردند تا به این شکل فوران این چاه کنترل شود که موفقیت آمیز نبود.

استینگر به پایانه چند راهه‌ای گفته می‌شود که به منظور مهار فشار اولیه گاز روی تاج چاه نصب می‌شود.

چاه ۱۴۷ رگ سفید ۲ در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد و هفتم آبان امسال هنگام عملیات حفاری دچار آتش سوزی شد و جان ۲ نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری را گرفت.

عملیات مهار فوران این چاه با حضور مستقیم مدیران ارشد، متخصصان و تیم‌های مهار همچنان در جریان است.

میدان نفتی رگ سفید که در محدوده گچساران واقع شده، در سال ١٣٣٠ خورشیدی کشف شده و در سال ۱۳۴۵ مورد بهره برداری قرار گرفت.

این میدان در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده و پس از میدان نفتی پازنان، بزرگ‌ترین حجم کلاهک گازی در بین میدان‌های نفتی ایران را دارد.

بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-۲) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

تولید کنونی این میدان ۱۸۰ هزار بشکه در روز است و برآورد شده ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت نفت درجای این چاه است.
نفت قابل برداشت میدان نفتی رگ سفید چهار میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه و گاز قابل برداشت آن یک هزار و ۵۳۴ میلیارد متر مکعب است.

انتهای پیام/پ

 

رگ سفید همچنان می سوزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.