مسئول پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

چاقو سازی ثبت میراث معنوی شد

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت مهارت چاقـوسازی (ارّه کارد) روستای آبیز شهرستان زیرکوه در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سیداحمد برآبادی اظهار داشت: چاقوسازی از مهارت‌های گروه صنایع دستی فلزی بوده که در رشته آهنگری سنتی (چَلِنگری) و زیر رشته افزار فلزی قرار دارد.

وی افزود: در این رشته با ابتدایی‌ترین مواد اولیه از قبیل: انواع فنر‌های فولادی و چوب‌های بومی در دسترس از جمله عناب، تاقوک، گلابی و زردآلو و شاخ وحوش از قبیل: کَل و قوچ کوهی و نر بُز با کمترین امکانات به ساخت انواع وسایل و ابزارآلات آهنی اقدام می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ساخت این چاقو و امثال آن در کارگاه آهنگری آبیز از ابتدا تا انتها به شیوه کاملاً سنتی و برپایه خلاقیت‌ها و بهره بردن از مواد بومی بدون دخالت ابزار ماشینی و یا صنعتی انجام می‌شود.

برآبادی بیان کرد: بنا بر اظهار تعداد اندکی از صنعت‌گران باقی‌مانده از این رشته، این هنر را اجداد آن‌ها از هنرمندان و صنعت‌گران هراتی آموخته‌اند و از آن جایی که شهر هرات در اواخر دوره تیموریان پایتخت و از مراکز مهم هنری ایران بوده است دور از ذهن نیست که قدمت این هنر در منطقه زیرکوه قاینات از قرن نهم هجری قمری دانسته شود.

وی گفت: در حال حاضر فقط یک کارگاه آهنگری سنتی در مرکز دهستان شاسکوه (آبیز) فعال است که این کارگاه متعلق به استاد محمد مختاریان آبیز بوده که به این هنر مهارت داشته و نسل به نسل از پدران و پدر بزرگان آموخته و این هنر زیبا را به صورت موروثی حفظ کرده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: این مهارت در ۲۱ آبان امسال در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

مهارت چاقـوسازی شهرستان زیرکوه ثبت میراث معنوی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.