علوی در سمینار تروریسم، افراط گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا:

جریان‌های تروریستی الگوی انحرافی از اسلام هستند/جبهه مقاومت با هدایت‌های رهبر انقلاب در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کرد

ننوزیر اطلاعات گفت:جریان‌های تروریستی الگوی انحرافی از اسلام و خلافت اسلامی هستند که توسط استکبار تحت عناوین مختلف مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود علوی وزیر اطلاعات در سمینار تروریسم، افراط گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا امروز( 21 آذر) در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: باید نخبگان فکری در عرصه مطالعات راهبردی و اقدامات سخت افزاری در عرصه امنیت ملی با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند تا کار به صورت بهتری پیش رود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: افراط گرایی مذهبی در هر دینی که باشد به حرکت‌های افراط گرایانه تروریستی ختم می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تصریح کرد: یک نمونه اطلاعات 36 میلیونی مدنظر امام(ره) که به اطلاعات 80 میلیونی تبدیل شده است، همین همایش و هم اندیشی‌های نخبگان است و این هم فکری‌ها باید تداوم داشته باشد.

وی افزود: افراط گرایی مذهبی در هر دینی به حرکت‌های نامعقول و ناهنجار از جمله تروریسم منجر می‌شود و ما این ماجرا را در حرکت‌های افراط گرایانه سیک‌ها در هند و حرکت‌های افراطی بودایی در میانمار شاهد بودیم چرا که افراط گرایی مذهبی در هر دینی منجر به تروریسم می‌شود لذا باید برای شناخت تروریست‌ها بسترها و ریشه‌های آن را شناخت.

وزیر اطلاعات افزود: ریشه تروریسم در اسلام از اخوان المسلمین در مصر و وهابیت در عربستان است و فروپاشی عثمانی و تشکیل کشورهای کوچک و بزرگ در منطقه و پایان یافتن خلافت باعث شد احیای مجد از دست رفته اسلام را در احیای خلافت ببینند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی ادامه داد: کسانی به دنبال مجد خلافت بودند و دوران اموی‌ها و عباسی‌ها را دوران مجد و عظمت اسلام دانسته و انگیزه احیای خلافت منجر به حرکت‌های مختلف از جمله سوق دادن آرمان گرایان به حرکت‌های تروریستی شد.

وی اذعان داشت: در قرن گذشته شاهد اشغال کشورهای مسلمان از جمله فلسطین و افغانستان بودیم و استعمار کشورهای اسلامی توسط قدرت‌های غربی در قرن بیستم از بسترهای شکل گیری افراط گرایی مذهبی شد، همچنین آنچه که در لیبی و الجزایر شکل گرفت این بود که جریان‌های افراطی در کنار نهضت‌های آزادی‌بخش شکل گرفتند و به حرکت‌های تروریستی روی آوردند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: بعد از آنکه نهضت‌های آزادی بخش کشورها از بند استبداد و استعمار به نتیجه رسیدند آنها یا در بافت جامعه حل می‌شوند و یا آن که اگر فکر کنند دستاوردهایشان نابود شده به سمت حرکت‌های تندتری می‌روند. بسیاری از اعراب از فروپاشی عثمانی استقبال کردند چرا که خلافت را امری عربی می‌دانسته و خلیفه ترک را هیچ‌گاه نمی‌پذیرفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی مطرح کرد: نقش مذهب و دین خاستگاه تروریست نیست اما اروپاییان و آمریکا همواره سعی کردند تا اسلام را به عنوان منشأ تروریسم قلمداد کنند لذا این مسئله‌ای است که باید در کنفرانس‌ها به آن پرداخته شود.

وی افزود: آنچه که نطفه تروریست را منعقد می‌کند افراط گرایی است حال این افراط گرایی خواه اسلامی، مسیحی، بودایی و یا مذاهب دیگری باشد علاوه بر این موضوع استعمار، اشتغال و تحقیر مسلمانان زمینه ساز بروز افراط گرایی است و عصبیت وهابیت در عربستان از دیگر عوامل افراط گرایی تلقی می‌شود.

به گفته علوی وهابیت به تدریج تبدیل به ایدئولوژی جریان‌های تروریستی شده به طوری که امروز حتی اخوانی‌هایی که در مسیر تروریست‌ قرار می‌گیرند اکنون معتقد به وهابیت می‌شوند؛ همچنین منشأ تروریسم وهابیت و حامی آن عربستان، قطر، امارات متحده عربی و کویت است و مهمترین هدف این ایدئولوژی، احیای خلافت اسلامی است و برخی از جوانان مسلمان معتقد به این آرمان هستند در حالی که ابوبکر بغدادی ریشه در حزب بعث دارد و  امروز به دنبال احیای خلافت نیست.

وزیر اطلاعات اذعان داشت: جریان‌های تروریستی الگوی انحرافی از اسلام و خلافت اسلامی هستند که توسط استکبار تحت عنوان یک الگوی جایگزین انقلاب اسلامی و به عبارتی دیگر انقلاب اسلامی بدل معرفی می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی افزود: هدف از پیگیری این سیاست‌ را رویگردانی جوانان مسلمان سنی از انقلاب اسلامی‌ می‌دانند در حالی که آنان باید بدانند که انقلاب ما اسلامی است و نه شیعی که بخواهند به واسطه آن چنین مسائلی را مطرح کنند.

وی بیان کرد: آنها در صدد این بودند تا نگاه جوانان مسلمان را از شکل گیری محوریت اسلامی و توجه کلیه ملت‌های مسلمان به انقلاب اسلامی منحرف و از گرایش و توجه به اسلام جلوگیری کنند، همچنین دشمنان اسلام در صدد چهره سازی در مقابل نصرالله بودند اما همگان دیدند که در جنگ 33 روزه لبنان، این چهره به محبوبیت خاصی در میان جوانان شیعه و سنی دست یافت.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه نابودی جبهه مقاومت یکی دیگر از اهداف دشمنان اسلام در این راستا بود، تصریح کرد: با توجه  به انتفاضه‌هایی که طی سال‌های اخیر شکل گرفته بود حتی تئوریسین‌های صهیونیسم نیز فروپاشی رژیم صهیونیستی را پیش بینی می‌کردند اما با موضوع تروریسم و برگرداندن مگسک سلاح‌ها به سوی سینه مسلمانان شاهد طی شدن مسیر دیگری بودیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی افزود:جبهه مقاومت با هدایت‌های مقام معظم رهبری در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کرد، هرچند که در درون کشور کسانی بر حمایت ایران از جبهه مقاومت تردید داشتند اما امروز شاهدیم، جبهه مقاومت علی رغم کلیه زحمات و هزینه‌هایی که متحمل شده جان تازه‌ای گرفته و هویت خود را در مقابل صهیونیسم احیا می‌کند و جوانان هوشمند نیز به سوی محور مقاومت برمی‌گردند.

وی یادآور شد: امروز حزب‌الله جایگاه خود را پیدا کرده و حامیان تروریست‌ها عموما سعودی ها بودند که اکنون دچار سرخوردگی شدند به طوری که شاهدیم در حال حاضر دست به حرکات جنون آمیزی می‌زنند. عربستان سعودی دست در دست رژیم صهیونیستی می‌گذارد اما اکنون می‌بینیم که در یمن و لبنان دچار ناکامی شده و دائما تیرهایش به سنگ می‌خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در پایان بیان کرد: نفرت جهان اسلامی از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی روز به روز افزایش می‌یابد و ترامپ با این احساس که هم گرایی در دنیای اسلام به هم ریخته است و اعراب دیگر دشمن اول رژیم صهیونیستی نیستند، انتقال سفارت خود را به قدس اعلام کرد هرچند که اقدام او باعث شد تا روح تازه‌ای در جامعه اسلامی دمیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار