تهیه اولین پلاکت فرزیس در استان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: برای نخستین بار فرآورده پلاکت از طریق فرایند پلاکت فرزیس خون در استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل اتومات تهیه شد .

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ دکتر کیان دهرابپور در جمع خبرنگاران گفت: نخستین اهداکننده پلاکت از طریق فرایند پلاکت فرزیس در استان توسط اینجانب به شکل اتومات تهیه شد.

وی بیان کرد: در این فرایند از یک نفر اهداکننده، فرآورده پلاکت به اندازه هشت نفر اهداکننده خون تهیه می‌شود که برای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، بیماران با مشکلات انعقادی کاربرد زیادی دارد و چون بیمار گیرنده پلاکت بجای هشت نفر تنها از یک نفر پلاکت می‌گیرد تاثیرات بسیار مثبتی از لحاظ عوارض تزریق دارد.

رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: این فرآیند که بیش از یک ساعت طول می‌کشد خونی که از بدن اهداکننده خارج می‌شود دوباره به بدن برگردانده و تنها قسمتی از پلاکت خون از بدن جدا می‌شود تا مورد استفاده بیماران قرار گیرد.

دهرابپور تصریح کرد: از مزایای دیگر این روش برای تهیه فراورده پلاکت این بوده که فرد اهداکننده حداقل 24 بار در سال می‌تواند آن را انجام دهد در حالی که اهدای خون 4 بار در سال می‌تواند صورت گیرد، البته در فرایند اهدای خون به غیر از پلاکت فرآورده‌های دیگری هم تهیه می‌شود.

وی اضافه کرد: با استقرار دستگاه پلاکت فرز در پایگاه انتقال خون یاسوج از این به بعد شاهد کمک به بیماران نیازمند به فرآورده پلاکت در استان از طریق این روش باشیم تا بیماران از مزایای این روش بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/غ

دستاوردی مهم در حوزه پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.