قوامی در طرح سوال از زنگنه:

چرا با وجود تولیدات داخلی از لوله‌های بی‌کیفیت چینی دپو شده استفاده می‌کنید؟

نماینده مردم اسفراین گفت: چرا با وجود تولیدات با کیفیت شرکت لوله‌گستر، وزارت نفت از محصولات خارجی استفاده می‌کند؟

چرا با وجود تولیدات داخلی از لوله‌های بی‌کیفیت چینی دپو شده استفاده می‌کنید؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در صحن علنی امروز سه‌شنبه (21آذرماه) در سوال خود از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، گفت: سوال بنده از وزیر نفت این است که چرا با وجود شرکت لوله گستر اسفراین که متناسب با استانداردها و نیازهای وزارت نفت تولیدات دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: سالیانه حداقل 60 هزار تن انواع لوله برای چاه‌های نفت و گاز از خارج به خصوص کشور چین خریداری می‌شود که متأسفانه ضربه‌ای بزرگ به تولیدات داخلی است.

قوامی تأکید کرد:‌ چرا در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از توان داخلی و محدودیت واردات نام نهادند و فرمودند که واردات حرام شرعی و قانونی است، از این ظرفیت در داخل کشور استفاده نمی‌شود؟ این در حالی است که این شرکت در گذشته امتحان خود را بارها پس داده است.

نماینده مردم اسفراین بیان کرد: وزیر وقت دولت قبل 48هزار تن قرارداد را از خارجی‌ها گرفت و به این شرکت تحویل داد زیرا تکنولوژی شرکت لوله گستر اسفراین با کیفیت دستگاه‌های اروپایی است.

وی تصریح کرد: آیا این انتقال تکنولوژی به داخل برای کاهش واردات نسبت به لوله‌های بی‌کیفیت چینی دپو شده در کشور ارزش آن را ندارد؟

قوامی اظهار کرد: برخی پیمانکاران خصولتی یا پیمانکارانی با ویژگی‌های خاص این لوله‌ها را وارد می‌کنند، کمیسیون برنامه و بودجه در بازدید خود از کیش شاهد راه اندازی پنج فاز گازی و نفتی بوده است که می‌توان از این لوله‌ها در این فازها استفاده کرد.

نماینده مردم اسفراین با تأکید بر اینکه بنده زنگنه را شیخ الوزرا می‌دانم و به وی در مجلس رأی داده‌ام، گفت: اما امروز مجموعه‌های پیچیده‌ای در بخش‌های مختلف وجود دارد و توجهی به توان داخلی نمی‌شود که متأسفانه موجب شده تا خط تولید شرکت لوله گستر متوقف شود.

وی تأکید کرد: باید تمامی بخش‌های دیگر و حتی سایر وزرا برای ارتقای تولید داخل بسیج شوند.

قوامی بیان کرد: چرا کارخانه‌ای که بیش از 100 هزار تن از سال 84 توان تولیدات با کیفیت و مورد نیاز وزارت نفت را داشته، اکنون در سال 96 خط تولیدش متوقف شده است؟

نماینده مردم اسفراین با بیان اینکه این توقف دارای پیامدهای بسیار منفی است، گفت: توقف خط تولید شرکت لوله‌گستر اسفراین پیامد‌های بسیار بدی برای کشور خواهد داشت از جمله اینکه باعث می‌شود شرکت فولاد اسفراین، فولاد خراسان و مشابه این شرکت‌ها توقف تولید پیدا کنند.

وی ادامه داد: میزان فروش این واحد‌ها به مالیات دولت کمک خواهد کرد لذا اگر این روند ادامه پیدا کند همه کارگران این کارخانه پس از توقف خط تولید جلوی مجلس تجمع خواهند کرد و از ما مطالبه می‌کنند.

قوامی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ شرکت لوله‌گستر اسفراین هیچ سفارشی نداشته است لذا ما درخواست داریم که با وقفه‌های ۶ یا ۹ ماهه مطالبات کارکنان این شرکت داده شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس در پایان اظهار کرد: با توقف واحد‌های تولیدی به کشور آسیب‌های زیادی وارد شده و تولیدات داخلی را به زمین خواهد زد لذا در این زمینه از وزیر نفت می‌خواهیم که هر چه سریعتر رسیدگی‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار