معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد:

لزوم افزایش عوارض‌ بر کالاهای آسیب‌رسان/ در آینده‌ای نزدیک، ایران رکورددار مصرف سیگار در جهان

رستمیان گفت: افزایش مالیات‌ بر کالاهای آسیب‌رسان ضروری است زیرا این کار سبب کاهش مصرف کالاهای آسیب رسان در کشور می‌شود.

لزوم افزایش عوارض‌ بر کالاهای آسیب‌رسان/  ابتلا به پوکی استخوان و سرطان ریه با مصرف دخانیاتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرحمن‌ رستمیان‌ معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز در نشست خبری‌ عوارض و مالیات بر کالاهای‌ آسیب‌رسان‌ که در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز بودجه کشور به وسیله دولت در لایحه‌ای به مجلس و کمیسیون‌های تلفیق‌ ارائه شده است‌ و نگاهی که ما در حوزه سلامت بر بودجه داریم این است که عوارض و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان مانند دخانیات افزایش پیدا کند.

 وی بیان کرد: مالیات‌ بر کالاهای آسیب‌رسان باید به صورت هوشمندانه‌ افزایش پیدا کند و بنابر دستور سازمان بهداشت جهانی مالیات‌ها بر کالاهای آسیب‌رسان باید بر اساس یک سیاست‌ برد‌ _ برد باشد زیرا این کار سبب کاهش مصرف این نوع کالاها در کشور می‌شود.

 رستمیان‌ با بیان اینکه‌ کشورمان باید به سمت آموزش و پیشگیری از مصرف کالاهای آسیب‌رسان حرکت کند، افزود: باید مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان افزایش پیدا کند و دسترسی آنها کمتر شود این کار سبب افزایش هزینه و مصرف کمتر می‌شود.

 وی ادامه داد: متأسفانه شرایط موجود در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها‌ در حوزه توسعه نظام سلامت متفاوت‌ است‌ و در میان 181 کشور ایران کمترین مالیات را از کالاهای آسیب‌رسان و به خصوص سیگار دریافت می‌کند.

 معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سهم کشورمان از مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان بسیار کم است و این شاخص‌ خوبی برای کشورمان محسوب نمی‌شود، افزود: نخبگان نظام‌های سلامت و مردم از دولت و مجلس این مطالبه را دارند که مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به خصوص سیگار افزایش پیدا کند تا دسترسی‌ و مصرف مردم و به خصوص جوانان کم شود.

تحمیل هزینه به نظام سلامت با استعمال دخانیات

 رستمیان‌ با بیان اینکه در سال 96، 50 درصد مالیات بر دخانیات نسبت به سال 95 کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: طبق معاهده‌ بین‌المللی باید هر سال 10 درصد مالیات بر کالاهای‌ آسیب‌رسان و به خصوص سیگار افزایش پیدا کند که متأسفانه استعمال دخانیات باعث تحمیل‌ هزینه‌های زیادی در حوزه سلامت می‌شود.

 وی ادامه داد: ما باید به مردم عوارض مصرف سیگار را آموزش دهیم و این اقدام می‌تواند در راستای پیشگیری از مصرف دخانیات و کالاهای‌ آسیب‌رسان کمک جدی‌ کند و هزینه‌های حوزه سلامت‌ بسیار کاهش می‌یابد.

رابطه مستقیم افزایش مالیات سیگار با کاهش مصرف آن

 وی با بیان اینکه عرضه‌ سیگار در نزدیکی مدارس ممنوع است و دسترسی آن باید در جامعه کاهش پیدا کند، تأکید کرد: متأسفانه دسترسی به سیگار از نان بیشتر شده و ما باید مالیات بر این کالای آسیب‌رسان را افزایش دهیم زیرا تحقیقات‌ نشان می‌دهد که به از‌ای یک درصد افزایش مالیات بر سیگار در حدود یک درصد مصرف آن در بین مردم کاهش پیدا می‌کند.

مصرف سالیانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار در ایران

رستمیان‌ با بیان اینکه متأسفانه 10 هزار میلیارد تومان سالیانه به وسیله مردم ایران سیگار مصرف می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه به خاطر مصرف سیگار نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های وابسته به دخانیات‌ در حوزه سلامت تحمیل‌ شده است‌ و این مسئله نشان‌دهنده این است که مصرف این کالای‌ آسیب‌رسان هزینه‌ زیادی را بر حوزه درمان‌ تحمیل‌ می‌کند.

وی با بیان اینکه 75 درصد از سلامتی افراد در نوع سبک‌ زندگی آنها است، افزود: افرادی که سبک درست زندگی را رعایت نمی‌کنند دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند و در این میان سیگار باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر‌ در میان افراد مصرف‌کننده می‌شود.

رستمیان‌ ادامه داد: طبق قانون باید 70 درصد قیمت خرده‌فروشی سیگار‌ مالیات باشد که متأسفانه در کشورمان‌ این میزان‌ تنها‌ 10 درصد است و همین مسئله باعث‌ شده تا سیگار‌ تبدیل‌ به  محلی برای کسب درآمد شود.

 معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کشوری مثل نیوزلند‌ برنامه ریزی‌ کرده تا سال 2025 عاری از دخانیات شود، افزود: متأسفانه در ایران تا سال 2025 کارخانه تولید‌ سیگار‌ افتتاح می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده یک ضعف‌ بزرگ‌ است.

 وی با بیان اینکه 12 هزار میلیارد تومان در اثر عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان به خصوص سیگار نصیب‌ کشور می‌شود، ادامه داد: باید آموزش‌های لازم را در خصوص پیشگیری از استعمال سیگار و همچنین مهارت‌های ترک را به مردم آموزش‌ داد تا استعمال‌ دخانیات و مصرف کالاهای‌ آسیب‌رسان در کشور‌ کاهش پیدا کند‌.

رستمیان‌ ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در حدود 2.5 میلیون معتاد داریم که بر طبق برنامه ششم‌ باید سالیانه‌ 5 درصد ‌از این آمار کاهش پیدا کند.

وی در خصوص مصرف قلیان‌ در میان افراد به خصوص جوانان اظهار کرد: با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف باید مصرف کالاهای‌ آسیب‌رسان در کشور کاهش پیدا کند و بالا رفتن سواد مردم‌ می‌تواند کمک بزرگی در کاهش هزینه‌های حوزه سلامت و بیماری‌های مختلف شود.

90 درصد بیماران مبتلا به  سرطان ریه، سیگاری هستند

وی با بیان اینکه یک، سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است و مصرف سیگار منجر به بروز سرطان‌ ریه در افراد می‌شود، افزود: 90 درصد بیمارانی‌ که دچار سرطان‌ ریه هستند سابقه‌ استعمال دخانیات‌ داشته و سیگار‌ در سلول‌های استخوان‌ساز تأثیر‌ منفی بسیاری می‌گذارد.

 وی با اشاره‌ به اینکه افراد سیگاری‌ دچار پوکی استخوان می‌شوند، افزود: بیماری التهابی‌ و پوکی‌ استخوان در افراد سیگاری بسیار بیشتر است و متأسفانه پیش‌بینی می‌شود با همین شرایط در آینده‌ای نزدیک متأسفانه 3 کشور ایران، مصر و پاکستان بیشترین مصرف‌کننده استعمال دخانیات در دنیا باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.