بقعه خواجه علی بن مهزیار در جاجرم مرمت شد

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: به منظور رسیدگی به بقاع متبرکه استان، تکمیل مرمت بنا و ساماندهی محوطه بقعه علی بن مهزیار در سال جاری انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی اظهارکرد: آرامگاه علی بن مهزیار از جمله آثار ارزشمند مذهبی- تاریخی شهرستان جاجرم به شمار می رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.

وی ادامه داد: این آرامگاه پلان چهارتاقی ساده دارد که در پاکار گنبد به صورت هشت ضلعی درآمده و به کمک چهار فیلپوش، گنبد بزرگی بر فراز آن ساخته شده است.

وحدتی اضافه کرد: بقعه خواجه علی بن مهزیار به شماره 16583 در تاریخ 28/12/85 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، پس از ثبت اثر، فاز اول و دوم مرمت اثر با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال در سال های 89-91 انجام گرفت.

وی با بیان اینکه مرمت خواجه مهزیار شامل مرمت کامل بنا و نیز محوطه سازی اطراف (صحن) بوده است ،گفت: در سال جاری نیز و از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی و عنایت ویژه ایشان به بقاع متبرکه، مرمت و محوطه سازی بقعه با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال تکمیل شد.

بیش از هزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 568 اثر آن به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/آ

مرمت آثار تاریخی در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.