تولید عسل در کردستان 14 درصد افزایش یافت

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاوری کردستان از افزایش 14 درصدی تولید عسل این استان در مقایسه با سال گذشته خبرداد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،فرزاد معاونی گفت: طبق آخرین سرشماری کلنی های زنبور عسل، بیش از 196 هزار کلنی با یک هزار و 323 تن عسل در این استان شمارش شدند که از نظر تعداد کلنی، 6 درصد و از نظر میزان تولید نیز 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

به گفته وی، در این استان 10 هزار کلنی بومی و 186 هزار کلنی مدرن شمارش شد که شهرستان های سقز، سنندج، مریوان و کامیاران رتبه های اول از نظر تعداد کلنی و میزان تولید را دارند.

 عسل کردستان با 97 درصد خلوص از برترین ها از نظر طبیعی بودن در کشور است

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاوری کردستان میانگین تولید عسل در کلنی را هفت کیلوگرم اعلام کرد و افزود: تولید عسل در این استان به علت اینکه ساکاروز کمتری دارد از میانگین کشوری پایین تر است.

معاونی تاکید کرد: پایین بودن ساکاروز در عسل نشان از طبیعی بودن آن است و طبق آخرین آزمایش های انجام یافته در آزمایشگاه کیفی سنجی عسل این معاونت، اغلب عسل های تولید شده توسط زنبورداران کردستان دارای سه درصد ساکاروز است و در بالاترین حد به پنج درصد می رسد.

وی یادآور شد: شناخته شدن عسل کردستان به عنوان بک عسل طبیعی باعث شد از این برند به عنوان فرصتی برای گردشگری استفاده شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز از سال های گذشته بدنبال تقویت این برند است.

 456 جوان روستایی برای اشتغال در حوزه تولید عسل آموزش دیدند

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در این استان می توان 2 برابر وضعیت فعلی نسبت به پرورش و تولید عسل اقدام کرد.

به گفته وی، در یک سال گذشته این سازمان با برگزاری سه دوره به 456 جوان در 28 روستا آموزش حرفه ای پرورش زنبور عسل را ارائه کرده است.

معاونی اضافه کرد: برای حمایت از این جوانان برای هر متقاضی 2 کندو مدرن و در مجموع 912 کلنی رایگان پیش بینی و واگذار شده و همه این متقاضیان در حال معرفی به صندوق فرض الحسنه کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات 200 میلیون ریالی هستند.

وی افزود: این تسهیلات با نرخ 6 درصد و برای تهیه کندوهای تازه، لوازم زنبور داری و اعتبار سرمایه در گردش پرداخت می شود که تاکنون 40 نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.

معاونی اظهار کرد: علاوه بر تحویل کندوی رایگان و ارائه تسهیلات کم بهره، نظارت و راهنمایی متقاضیان تا رسیدن به بازار هدف از برنامه های این سازمان است که این روند تا زمانی که جوانان روستایی تبدیل به زنبور دار نیمه حرفه ای شوند ادامه می یابد.

 نخستین شرکت فرآوری عسل کردستان به ثبت رسید

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاوری با بیان اینکه احداث نخستین کارخانه فرآوری عسل کردستان با امضای تفاهم نامه ای سه جانبه بین استانداری، بنیاد برکت و سازمان جهاد کشاورزی از شهریور امسال آغاز شده است، افزود: هم اکنون اعضای اتحادیه کشاورزان موفق شدند شرکت خود را به نام هه‌نگوینی کویستانی کوردستان (عسل کوهستان کردستان) به ثبت رسانند تا مراحل احداث این کارخانه در قالب مشارکت اقتصادی اجتماع محور ادامه یابد.

به گفته معاونی، سهم مشارکت بنیاد 49 درصد و سهم اتحادیه زنبورداران استان کردستان نیز 51 درصد است و عسل تولید شده استان در دقالب این طرح بسته بندی متنوع شده و سایر محصولات نیز فرآوری می شود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و 712 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و 571 نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و 300 هزار هکتار مرتع، 300 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 200 هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

انتهای پیام/م

منبع:ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.