هرآنچه باید درباره مراقبت از پوست بدانیم

برخورداری از پوست خوب و سالم، نعمتی است که هم در زیبایی فرد تاثیر دارد و هم می تواند سن ظاهری فرد را تا حدود زیادی جوان تر نشان دهد.

پوست ما از ما چه می خواهد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخورداری از پوست خوب و سالم، نعمتی است که هم در زیبایی فرد تاثیر دارد و هم می تواند سن ظاهری فرد را تا حدود زیادی جوان تر نشان دهد. در سال های اخیر نیز توجه بیشتری به بحث زیبایی و جوان تر ماندن پوست شده است.

در این مطلب با محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره این که چگونه می توانیم با استفاده از کرم های شب و روز پوستی شاداب تر داشته باشیم، گفت و گو کرده ایم.

بهتر است از اینجا شروع کنیم که پوست صورت از چه سنی شروع به از بین رفتن می کند؟

اواخر دهه سوم زندگی، زمانی است که پوست شروع به تحلیل می کند و چروک هایی روی آن ظاهر می شود. در این میان عواملی می توانند روند پیری را در آن تسریع کنند و بر زیبایی و تازگی آن اثر بگذارند. علاوه بر عوامل ارثی و محیطی، تابش اشعه آفتاب، باد، تنش های عصبی و استرس، سیگار، آلودگی های محیطی و حتی حرکات عضلانی بیش از حد مانند اخم کردن زیاد بر شروع زودرس پیری پوست تاثیرگذار است.

پوست خانم ها زودتر شروع به پیرشدن می کند یا پوست آقایان؟

پوست خانم ها چون یائسگی از جمله عواملی است که باعث افزایش چین و چروک در پوست می شود. استروژن، هورمونی است که در سنین باروری از تخمدان ها ترشح می شود و وظیفه جوانسازی پوست را برعهده دارد.


پس از یائسگی فعالیت تخمدان ها و به دنبال آن میزان ترشح هورمون استروژن در خون کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست شادابی و قوام خود را از دست می دهد و خشک و پوسته پوسته می شود. در این زمان به دلیل خشکی مفرط پوست، استفاده از مرطوب کننده های قوی برای حفظ رطوبت پوست رواج پیدا می کند.

یعنی خشکی باعث پیری پوست می شود؟

بله، فقدان رطوبت خیلی مهم است. پوست خشک نه تنها ایجاد ناراحتی می کند، بلکه به دلیل نبودن آب کافی در سطح پوست، آنزیم های پوست عملکرد درستی نخواهندداشت. در نتیجه پوست نمی تواند به طور خودکار التهابات ناشی از آلودگی، مصرف قند زیاد و نور خورشید را التیام بخشد. بنابراین استفاده از مواد مرطوب کننده بسیار مهم است.

بعد از خشکی، باید به آلودگی های موجود در محیط اطراف که ارمغان دنیای مدرن و البته موثرترین دشمن برای سلامت و شادابی پوست است، اشاره کنم. بعد هم ژنتیک که سهم عمده ای از خاصیت و کیفیت پوست مربوط به ژنی است که شما از والدین خود کسب کرده اید و باید گفت در این مورد نمی توان کاری انجام داد.

نشانه های پیرشدن پوست چیست؟

روند پیرشدن پوست براساس پیدایش علائمی مانند چروک های عمقی و سطحی، تغییرات رنگدانه ای پوست به صورت لکه های قهوه ای و خشونت سطحی پوست و پیدایش عروق سطح قرمز رنگ است و در این مواقع از بین رفتن قوام و سختی پوست تشدید می شود.

استفاده از کرم های روز و شب چقدر می توانند به بهبود پوست و جوان ماندن آن کمک کنند؟

قطعا تاثیرگذار هستند، اما نباید تنها به این کرم ها بسنده کنید و عوامل دیگر را نادیده بگیرید، به خصوص اینکه از 25 سالگی به بعد میزان کلاژن پوست کمتر و به تدریج چین و چروک پوست بیشتر می شود. نباید تصور کرد این کرم ها به تنهایی می توانند معجزه گر باشند.

کرم های روز و شب چگونه از پوست محافظت می کنند؟

کرم شب، کرم محافظی است که ترکیب های مختلفی از جمله اسید هیالورونیک، آلفاهیدروکسی اسید و ویتامین C دارد. این ترکیب ها روی کلاژن سازی پوست تاثیر می گذارند و کلاژن سازی را افزایش و تخریب آن را کاهش می دهند. کرم های شب به این علت باید در شب استفاده شوند که در برابر نورآفتاب کم تاثیرند. البته فقط در برابر نور خورشید، نه لامپ های معمولی خانه. بنابراین می توان 30 دقیقه قبل از خواب آنها را استفاده کرد.

کرم روز هم تقریبا همان ترکیب کرم شب را دارد، با این تفاوت که این کرم را می توان زیر نور خورشید و هنگام بیرون رفتن از خانه هم استفاده کرد. مواد موجود در آن در برابر نور آفتاب حساسیت ایجاد نمی کند. این کرم هم مانع جلوگیری از تخریب کلاژن می شود. البته کرمی که برای صورت استفاده می شود، با کرمی که برای دور چشم استفاده می شود، متفاوت است. دور چشم، پوست بسیار نازکی دارد و اگر کرم روز یا شب دور چشم زده شود، جذب پوست می شود و صدمه ایجاد می کند.

آیا استفاده از کرم روز برای حفاظت از پوست در برابر چروک شدن مهم است یا فقط مرطوب کننده برای پوست کافی است؟

کرم روز اولین کرمی است که بلافاصله پس از بیدارشدن و شست و شوی پوست باید استفاده کرد، ولی اگر کسی بخواهد از پوست خود واقعا مراقبت کند، نباید به این کرم اکتفا کند و بعد از آن باید کرم های دیگری مصرف کرد.


کرم روز هم تقریبا همان ترکیب کرم شب را دارد، با این تفاوت که این کرم را می توان زیر نور خورشید و هنگام بیرون رفتن از خانه هم استفاده کرد. مواد موجود در آن در برابر نور آفتاب حساسیت ایجاد نمی کند. این کرم هم مانع جلوگیری از تخریب کلاژن می شود. البته کرمی که برای صورت استفاده می شود، با کرمی که برای دور چشم استفاده می شود، متفاوت است. دور چشم، پوست بسیار نازکی دارد و اگر کرم روز یا شب دور چشم زده شود، جذب پوست می شود و صدمه ایجاد می کند.

آیا استفاده از کرم روز برای حفاظت از پوست در برابر چروک شدن مهم است یا فقط مرطوب کننده برای پوست کافی است؟

کرم روز اولین کرمی است که بلافاصله پس از بیدار شدن و شست و شوی پوست باید استفاده کرد، ولی اگر کسی بخواهد از پوست خود واقعا مراقبت کند، نباید به این کرم اکتفا کند و بعد از آن باید کرم های دیگری مصرف کرد. خشکی پوست در پیر و چروک شدن اثر دارد. علت این خشکی چه افزایش سن و چه عوامل طبیعی باشد و چه عوامل محیطی یا عوامل ژنتیکی باید مرطوب کننده به کار برد. همه افراد باید مرطوب کننده بزنند.

بنابراین استفاده از کرم مرطوب کننده مهم است؟

بله. کرم مرطوب کننده به پوست رطوبت می رساند و باید بیش از یک بار در روز استفاده شود. حتی اگر کسی پوست چربی دارد و سنش زیر سن یائسگی است نیز باید از کرم های مرطوب کننده بدون چربی استفاده کند، ولی بعد از یائسگی که از چربی پوست کاسته می شود، مرطوب کننده باید از نوع چرب باشد. استفاده از کرم های ضدآفتاب نیز ضروری است؛ چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و بارانی.

ضدآفتاب را چه زمانی باید استفاده کرد؟ قبل از کرم روز یا بعد از آن؟

بعد از کرم روز، کرم مرطوب کننده و حدود 20 دقیقه، کرم ضدآفتاب باید زده شود.

چرا بهتر است از هر دو کرم روز و شب استفاده کرد؟

قطعا تفاوت های زیادی بین کرم های روز و شب وجود دارد، اما هر دوی آنها در جوان تر ماندن پوست بسیار اثر مثبتی می گذارند.

یک کرم روز خوب چه خصوصیاتی دارد؟

یک کرم روز خوب کرمی است که مرطوب کننده داشته باشد و با خشکی پوست مقابله کند. حاوی فیلترهای ضدآفتاب باشد و با اشعه فرابنفش نور خورشید به جنگ بپردازد و بالاخره این که سبک باشد و اجازه تنفس پوست را بدهد. گاهی وجود ویتامین C در کرم های روز می تواند هم نقش جوان کننده داشته باشد و هم از آثار مضر آفتاب تا حدودی بکاهد.

یادتان باشد کرم های روز اگرچه اغلب حاوی فیلترهای ضداشعه فرابنفش هستند، اما هرگز نمی توانند جایگزین ضدآفتاب شوند بنابراین اگر خارج از منزل کار می کنید یا به دستور پزشک نیازمند محافظت از نور خورشید هستید باید از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

منبع:هفته نامه سلامت

انتهای پیام/

پوست از ما چه می خواهد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار