16 هزار هکتار تسطیح نسبی در اراضی کشاورزی استان سمنان انجام‌شد

16 هزار هکتار تسطیح نسبی از سال 73 تا پایان سال 95 در سطح اراضی استان سمنان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، عبدالله دامغانیان مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راههای بین مزارع استان سمنان در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های تسطیح جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت اجرای تسطیح اراضی کشاورزی گفت : سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی زمانی بیشترین بازدهی را دارد که زیرساخت‌ها و عوامل مؤثربر آن فراهم شود، و اجرای عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و احداث جاده‌های بین مزارع ازجمله طرح‌های زیربنایی است که سبب سهولت فعالیت‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری و ارزش‌افزوده می‌شود.


وی درباره تسطیح اراضی گفت: از بین بردن پستی‌ها و بلندی‌ها و همچنین ایجاد شیب‌های مناسب در قطعات آبیاری تسطیح اراضی کشاورزی محسوب می‌شود .


مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راه های بین مزارع استان سمنان به برخی از فواید اجرای تسطیح و نوسازی اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: در زمین‌های تسطیح شده عملیات آبیاری با سهولت،سرعت، یکنواخت و به بهترین نحو انجام می‌شود.


دامغانیان جلوگیری از هدر رفت آب را از دیگر مزایای اجرای تسطیح اراضی عنوان کرد و افزود: کاهش زمان آبیاری، کاهش نیروی انسانی موردنیاز یکنواختی عمق آبیاری و افزایش عملکرد از دیگر این مزایا است.


وی با بیان اینکه عملیات تجهیز و نوسازی اراضی به‌صورت تسطیح اراضی و همچنین احداث جاده بین مزارع انجام می‌شود گفت: تسطیح اراضی نیز به 2 صورت تسطیح نسبی و تسطیح اساسی در سطح اراضی استان انجام می‌شود.


مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راه های بین مزارع استان سمنان گفت: تسطیح اراضی کشاورزی که با مطالعات، نقشه‌برداری طراحی تسطیح با توجه به رقوم نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های اجرایی آغازشده است و عملیات اجرایی آن با لیزر انجام می‌شود تسطیح اساسی یا تسطیح لیزری نام دارد.


دامغانیان اضافه کرد: اگر انجام تسطیح بدون عملیات نقشه‌برداری صورت گیرد و صاف کردن زمین زراعی توسط دستگاه‌هایی مانند اسکریپر وابسته به مهارت راننده باشد تسطیح نسبی نام دارد.


به گفته وی عملیات تسطیح اساسی از سال 72 تا پایان سال 95 در سطح حدود 14 هزار هکتار انجام‌شده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اعتبارات سال 96 حدود 550 هکتار دیگر انجام شود که در حال حاضر حدود 150 هکتار آن در شهرستان‌های گرمسار و آرادان به اتمام رسیده است.


مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راه های بین مزارع استان سمنان درباره میزان اجرای تسطیح نسبی ابراز داشتند که : از سال 73 تا پایان سال 95 حدود 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سطح استان سمنان تسطیح نسبی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تخصیص اعتباراتی که تاکنون داشته‌ایم حدود 30 هکتار و در صورت تخصیص اعتبارات مصوب حدود 160 هکتار از اراضی کشاورزی در سطح استان سمنان تسطیح نسبی انجام شود.


مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راه های بین مزارع استان سمنان درباره حمایت‌ها و اقدامات سازمان در راستای اجرای طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی گفت: 85 درصد هزینه‌های اجرای عملیات تسطیح از سوی بخش دولتی و 15 درصد دیگر نیز از سوی بهره‌بردار تأمین می‌شود.


دامغانیان احداث جاده بین مزارع را از دیگر اقدامات سازمان باهدف تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی دانست و گفت: 100 درصد اعتبارات موردنیاز برای احداث جاده‌های بین مزارع از منابع دولتی تأمین می‌شود.


وی به میزان اجرای عملیات احداث جاده بین مزارع در سطح استان اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات احداث جاده‌های بین مزارع از سال 79 تا پایان سال 95 به میزان 855 کیلومتر بوده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تخصیص اعتبارات سال 96 حدود 15 کیلومتر دیگر به سرانجام برسد.


خاک‌ورزی حفاظتی در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی


مسئول و ناظر عالی طرح های تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی،احداث و تکمیل راه های بین مزارع استان سمنان ضمن گرامیداشت هفته خاک با اشاره به‌ضرورت حفظ خاک گفت: خاک یک نعمت خدادادی و بستر رشد گیاه است و ضرورت دارد بیش‌ازپیش ارزش این گوهر ارزشمند حفظ شود و لذا حفاظت از خاک در رأس برنامه‌های سازمان است.


دامغانیان افزود: عملیات تسطیح و سپس مدیریت مزرعه و استفاده از شیوه‌های خاک‌ورزی حفاظتی و عدم انجام شخم‌های عمیق مرسوم ازجمله اقداماتی است که می‌توان از طریق آن ضمن کنترل فرسایش آبی و بادی اراضی کشاورزی از ناهمواری‌های زودرس در مزرعه جلوگیری کرد.


وی تصریح کرد: خاک‌ورزی حفاظتی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها مانند نگهداری بقایای گیاهی در سطح خاک (حداقل 30 درصد بقایا)، کاربرد کود سبز، تناوب زراعی، کنترل عبور و مرور وسایل و ماشین‌های کشاورزی و عدم انجام شخم‌های عمیق است که تقویت منابع آب‌وخاک و افزایش عملکرد محصول را به دنبال دارد.


انتهای پیام / ه



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار