موگرینی: برجام منافع امنیتی اتحادیه اروپا و آمریکا را تامین می‌کند/ در بحث موشکی و منطقه با آمریکا درباره ایران هم عقیده ایم

فدریکا موگرینی با ضروری خواندن حفظ برجام، گفت اروپا تضعیف یک توافق چندجانبه مورد تائید شورای امنیت را تاب نمی‌آورد.

موگرینی: حفظ برجام، یک ضرورت قطعی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.

موگرینی که در نشست پارلمان اروپا در «استراسبورگ» صحبت می‌کرد، با اشاره به بی‌ثباتی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین  مناقشه اتمی شبه‌جزیره کره، گفت: «با توجه به این پیشینه، حفظ و اجرای توافق هسته‌ای با ایران یک ضرورت قطعی است. ما تاب تنش بیشتر در خاورمیانه و یک بحران اشاعه‌ای دیگر را نداریم.»

وی افزود: «نمی‌توانیم تضعیف یک توافق چندجانبه مورد تائید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تاب بیاوریم و نمی‌توانیم لغو توافقی را که اهدافش را محقق کرده، تاب بیاوریم. توافق با ایران، درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان ایجاد می‌کند و برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا، در منطقه و فراتر از آن حیاتی است.»

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: «اهمیت این توافق با توجه به بحران اتمی‌ای که در کره شمالی با آن مواجه هستیم، بیشتر هم می‌شود.»

موگرینی با بیان اینکه به لطف برجام قدرتمندترین رژیم نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده، گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۹ بار تائید کرده است که «تمام تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران در حال انجام هستند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه دستیابی به برجام پس از ۱۲ سال «مذاکرات دشوار» مقدور شده، گفت: «مذاکره مجدد این توافق، یا بخش‌هایی از آن، جزو گزینه‌ها نیست. هیچ فرد دارای حسن نیتی نمی‌تواند باور کند که این روشی قابل اعتنا برای پیگیری است.»

او گفت توافق هسته‌ای با ایران منافع امنیتی اتحادیه اروپا و آمریکا را تأمین می‌کند و بهترین راه برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جهت رفع نگرانی‌های امنیتی‌اش، «همکاری با ما اروپایی‌ها است.»

موگرینی افزود: «ما اروپایی‌ها در بسیاری از دل‌مشغولی‌ها با ایالات متحده مشترک هستیم، از جمله در ارتباط با وضعیت منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ناهمخوان است.به همین دلیل هم هست که ما هنوز هم برخی تحریم‌های هدفمند و محدودیت‌هایی [علیه ایران] پابرجا داریم.»

وی ادامه داد: «اما این موضوعات نباید با برنامه جامع اقدام مشترک تداخل پیدا کند و باید به نحوی مناسب و در جای مناسب مورد رسیدگی قرار گیرد. از بین بردن یک توافق هسته‌ای مثمر ثمر، ما را در وضعیت بهتری برای بحث در مورد موارد دیگر قرار نمی‌دهد، بلکه برعکس.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «در واقع این همان کاری است که ما همواره با ایران انجام می‌دهیم: بحث در مورد تمام مواردی که روی میز است، از همکاری گرفته تا مسائل دشوار، مانند مسائل منطقه‌ای.»

او با اشاره به برگزاری مذاکرات سطح بالا میان ایران و اتحادیه اروپا و نشست‌های متعددش با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، گفت: «ظرف بیش از ۲ سال گذشته، ما رابطه‌ای بسیار صریح با ایران ایجاد کرده‌ایم. ما همواره به صراحت اختلاف نظرهایمان را که زیاد هم هستند، مطرح و تلاش می‌کنیم بهترین راه برای حل آن‌ها را بیابیم.»

موگرینی ادامه داد: «در گفت‌وگوهایمان درباره حقوق بشر نیز، همین رویکرد را پیش گرفته‌ایم. ما هنوز اختلاف نظرهای چشم‌گیری داریم، اما به همراه ایران توافق کردیم که بر نتایج ملموس تمرکز کنیم، به عنوان نمونه، ما از مصوبه اخیر تهران برای اصلاح قانون ضدمواد مخدر استقبال می‌کنیم. این مصوبه، اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند به کاهش چشم‌گیر آمار اعدام‌ مجرمین مرتبط با مواد مخدر در ایران منجر شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «در تازه‌ترین دور مذاکرات سطح بالا، که چند هفته پیش برگزار شد، بر سر ادامه تعامل برای توانمندسازی زنان و نحوه رفتار با زندانیان، توافق وجود داشت. ما همچنین توافق کردیم که امکان همکاری در مبارزه با مواد مخدر و در موضوع مهاجرت را بررسی کنیم.»

وی ادامه داد: «بگذارید به همه‌مان یادآور شوم که ایران در میزبانی از میلیون‌ها پناهجوی افغانستانی نقشی کلیدی ایفا کرده و می‌کند. ما آماده‌ایم تا همکاری مشترک و حمایت خود در این زمینه را افزایش دهیم.»

وگرینی افزود: «از زمانی که به توافق هسته‌ای دست یافته‌ایم، تعامل ما با ایران وارد مرحله‌ای تازه شده است، که همانطور که گفتم، چندان ساده هم نبوده، اما قطعا این مرحله‌ای تازه است. در نیمه نخست ۲۰۱۷، تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۱۶، ۹۴% افزایش یافته است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «میزان صادرات نفت به سطح پیش از تحریم بازگشته و میلیاردها [دلار] از بدهی‌های نفتی بازپرداخت شده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رو به افزایش است و بر اساس اعلام دولت این کشور، این رقم در مقایسه با سال گذشته ۵۵% افزایش یافته است، پیشرفت در بخش بانکی و اعتباری، به واسطه چند عامل، کندتر بوده است، اما کارهای مهمی از جمله از سوی طرف ایرانی، برای ارتقا شرایط صورت گرفته است.»

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، دیگر مبحثی بود که موگرینی به آن پرداخت و آن را یکی از مباحث مهم توافق هسته‌ای با ایران توصیف کرد.

وی با بیان اینکه این همکاری‌ها برای اروپا و مردم ایران مهم است، گفت: «معتقدم که ما این مسئولیت را داریم که به این مردم و رهبران ایران نشان دهیم که منفعت آن‌ها این است که ایران کشوری بازتر و همکارتر باشد و اینکه این امر هم برای رهبران و هم برای مردم این کشور، منفعت به همراه می‌آورد. این به نفع آن‌ها و به نفع ماست.»

موگرینی در پایان با بیان اینکه توافق هسته‌ای از مناقشه اتمی ممانعت رد، گفت «یک تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران، می‌تواند به نفع خاورمیانه بوده و از تشدید تنش منطقه‌ای که می‌تواند کل جهان را بی‌ثبات کند، جلوگیری کند.»

انتهای پیام/

تاکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت حفظ برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار