سالانه 30 هزار نفر در اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند

دبیر جامعه ایمن گلپایگان گفت: حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ در گروه سنی 15 تا 49 ساله است و بار مالی بیماری‌های غیرواگیر در ایران 13 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی کریمی با اشاره به اجرای طرح ایراپن در گلپایگان اظهار داشت: طرح ایراپن سال گذشته همزمان با سراسر کشور در شهرستان گلپایگان آغاز و تا پایان جاری سال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر 53 درصد بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: 6 میلیون از 38 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سنین کمتر از 70 سال رخ می‌دهد که 80 درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

دبیر جامعه ایمن گلپایگان گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 برنامه اقدام جهانی را مبتنی بر 9 هدف شاخص جهت کنترل چهار بیماری عمده غیرواگیر مانند سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین کاهش چهار عامل خطر دخانیات، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و الکل را در اختیار کشورها قرار داد.

مسؤول واحد مبارزه با بیماری‌ واگیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با بیان اینکه در کشور ایران بیماری‌های غیر واگیر 76 درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: در کشور ایران سکته‌ قلبی علت اصلی مرگ و میر است.

وی با بیان اینکه سالانه 30 هزار نفر در اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند، مطرح کرد: حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ در گروه سنی 15 تا 49 ساله است و بار مالی بیماری‌های غیرواگیر در ایران 13 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

کریمی اذعان کرد: با توجه به اهمیت کنترل عوامل بیماری‌های غیرواگیر از جمله شهرنشینی، صنعتی شدن و افزایش جمعیت سالمند که افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر و مشکلات ناشی از این بیماری‌ها را به دنبال دارد، سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در وزارت بهداشت تدوین شد، این سند با لحاظ اهداف جهانی 9 گانه و اضافه کردن 4 هدف متناسب با اولویت‌های ملی به 13 هدف ارتقا یافت.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

دبیر جامعه ایمن گلپایگان با اشاره به اینکه این سند از سال 1394 در کشور و به تبع آن در استان اصفهان تنها در شهرضا به صورت پایلوت انجام شد، عنوان کرد: از سال گذشته در سراسر کشور برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط در شبکه بهداشت ادغام شد.

مسؤول واحد مبارزه با بیماری‌ واگیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان با بیان اینکه این برنامه تا سال 1404 پیش‌بینی شده است که در 10 سال اجرای آن باید به شاخصه‌های مربوطه دست یافت، گفت: در این برنامه پیشگیری کنترل قند خون، دیابت، تست قند خون، تست چربی خون، غربالگری و پیشگیری از سرطان‌های کولورکتال و سرویکس و پستان و کنترل کم تحرکی، مصرف الکل، مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم به صورت رایگان جهت افراد بالای 30 سال سن در کلیه مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی، اندازه‌گیری فشار و قند خون، اندازه‌گیری کلسترول و BMI یا شاخص توده بدنی نیز در مراکز درمانی صورت می‌گیرد.

کریمی با بیان اینکه در این طرح افراد در معرض خطر سکته‌های قلبی به پزشک معرفی می‌شوند، ابراز کرد: افراد مصرف کننده دخانیات و الکل نیز به کارشناسان اعصاب و روان و افراد دارای تغذیه نامناسب به کارشناس تغذیه معرفی می‌شوند؛ بررسی و مقایسه زنان بین 30  تا 70 سال سن از نظر سرطان پستان و 30 تا 49 سال سن از نظر سرطان سرویکس به صورت رایگان در گلپایگان انجام می‌شود. 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.