برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس/ صدای واحد کشورهای مسلمان در انتقاد از آمریکا

اجلاس فوق‌العاده سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی درباره قدس صبح امروز در استانبول برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قدس صبح امروز (چهارشنبه)  با مشارکت سران کشورهای عضو این سازمان در استانبول آغاز به کار کرد.

چاووش‌اوغلو: جهان باید بخش شرقی قدس به عنوان پايتخت کشور فلسطين به رسمیت بشناسد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، طی سخنانی به مناسبت گشایش این اجلاس که در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی تشکیل شده است، از جهانیان خواست تا بخش شرقی قدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین به رسمیت بشناسند. 

او امروز در نشست وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی -که قبل از نشست سران در استانبول برگزار شد- با بیان این مطلب اعلام کرد: «در وهله نخست همه کشور‌های جهان باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و ما همه باید نهایت تلاش خود را در این چارچوب بکار گیریم.»

 وزیر خارجه ترکیه افزود: «ما باید دیگر کشور‌ها را به شناسایی کشور فلسطین بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی ترغیب کنیم.»‌

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس اشغالی تاکید کرد قدس تحت اشغال است و هر کس به آنجا سفر می‌کند این مسئله را احساس می‌کند.

او افزود: به افکار عمومی گفتیم تصمیم دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) غیرانسانی است و هیچ مناسبتی با قوانین بین المللی و قوانین سازمان ملل ندارد.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس آغاز شد

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت کاهش زمین‌هایی که در اختیار فلسطینیان است از سال ۱۹۴۸ همچنان ادامه دارد. اوضاع فلسطین و سرزمین‌های آن را به وضوح می‌بینیم و این امر نشان می‌دهد اسرائیل اشغالگر و تروریست است. نقشه‌هایی که از سال ۱۹۴۷ وجود دارد نشان می‌دهد اسرائیل اشغالگر و تروریست است.

اردوغان اضافه کرد: اسرائیل با وجود ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان و استفاده افراطی از زور علیه آنها، پاداش هم دریافت کرده است.اسرائیل به شهرک‌سازی و آواره کردن فلسطینیان از منازل و همچنین کشتار آن‌ها ادامه می‌دهد و آمریکا به خاطر این اقدامات تروریستی به آن پاداش هم می‌دهد. تا زمانی که مسئله فلسطین به صورت عادلانه حل نشود نمی‌توان از صلح در جهان سخن گفت.

او در ادامه تاکید کرد: در برابر تحولات منطقه ساکت نمی‌نشینیم. اقدامات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در قدس را محکوم می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: قدس خط قرمز است و مسجدالاقصی همچنان به مسلمانان تعلق خواهد داشت. برای تغییر معادلات، زمان آن رسیده است که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود. پس از تصمیم ترامپ نمی‌توان صلح را در منطقه حفظ کرد؛ زیرا اسرائیل از آن برای توسعه شهرک‌سازی‌های خود استفاده می‌کند.

اردوغان از آمریکا خواست از تصمیم اشتباه خود در باره قدس که خلاف قوانین بین‌المللی است عقب‌نشینی کند.

او با نشان دادن نقشه اشغال فلسطین از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی گفت: چنین اقدامی حتی از سوی گرگ‌ها نیز علیه یک گله انجام نمی‌شود!

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس آغاز شد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در این نشست گفت ۱۰۰ سال پیش انگلیس سرزمین فلسطین را به جریان صهیونیسم تقدیم کرد و اکنون آمریکا قدس را به آنها هدیه داد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: واکنش کشور‌ها از جمله کشور‌هایی که معمولا با آمریکا همسو بودند، این کشور را غافلگیر کرد. ما برای نجات قدس و حمایت از آن در برابر توطئه‌هایی که شکل می‌گیرد تا هویت و ماهیت آن را تغییر دهد، اینجا جمع شده‌ایم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد تصمیم ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نقض صریح قوانین بین المللی است.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس آغاز شد

عباس گفت: از این پس هرگونه نقش واشنگتن را در روند صلح رد می‌کنیم. او در ادامه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قدس را به جنبش صهیونیسم هدیه داد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: «ما با ده‌ها کشور توافقنامه مبارزه با تروریسم داریم و با این حال کنگره آمریکا باز هم ما را تروریست می‌داند. «بدون پایتختی قدس برای کشور فلسطین نه صلح وجود خواهد داشت نه ثبات.»

عباس در ادامه این نشست افزود: باید تصمیماتی اتخاذ شود که اسرائیل را وادار به تبعیت از قوانین و قطعنامه‌های بین المللی کند. از جهانیان می‌خواهیم در موضع خود در خصوص به رسمیت شناختن اسرائیل که بر نقض قوانین بین‌المللی اصرار می‌کند، بازنگری کنند.شورای امنیت باید با صدور قطعنامه‌ای تصمیم ترامپ را در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل لغو کند.

او تاکید کرد: به مبارزات خود تا تشکیل کشور مستقل فلسطین ادامه می‌دهیم. دیگر نمی‌توانیم مثل یک حکومت بدون قدرت باقی بمانیم و اسرائیل باید عواقب این امر را بپذیرد. حق ما در قدس تا ابد به قوت خود باقیست و می‌خواهیم این شهر به روی پیروان همه ادیان باز باشد.

رئیس در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه گفت: حمایت‌ها و پایداری ملت‌های عربی و اسلامی نشان می‌دهد آینده از آن ماست.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس اشغالی گفت منطقه بدون اجرای راه حل دو کشور نمی‌تواند شاهد صلح جامع باشد.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس آغاز شد

او افزود:  تلاش‌ها برای یهودی‌سازی قدس و تغییر هویت عربی و اسلامی و مسیحی آن به تشدید خشونت‌ها منجر خواهد شد. ما به نقش خود برای جلوگیری از هرگونه تلاشی جهت تغییر هویت تاریخی و قانونی حاکم در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.

یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، طی سخنانی در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد سازمان همکاری اسلامی تصمیم آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم می کند.

یوسف بن احمد العثیمین درباره قدس (اشغالی) تاکید کرد تصمیم ترامپ در خصوص قدس احساسات مسلمانان را خدشه دار و تحریک می کند.

وی گفت باید از هویت عربی و فلسطینی قدس حمایت و با تلاش های اسرائیل برای یهودی سازی این شهر مقابله شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ترکیه اعلام کرد تصمیم آمریکا درباره قدس نشان می دهد آمریکا برای حقوق مشروع فلسطینیان هیچ احترامی قائل نیست.

حسن روحانی افزود: تصمیم آمریکا درباره قدس نشان می دهد آمریکا تنها به دنبال تامین منافع صهیونیست‌هاست.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد آمریکا هرگز یک میانجی صادق و شریف نبوده است و هرگز هم نخواهد بود.

برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس/ صدای واحد کشورهای مسلمان در انتقاد از آمریکا

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود خواستار به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین شد.

شایان ذکر است ترکیه از سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، متشکل از بیش از پنجاه کشور برای شرکت در نشست امروز در استانبول دعوت کرده است. هدف از نشست امروز تبیین و فرمول بندی واکنشی مشترک به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره قدس است.

رژیم صهیونیستی بخش عربی شرق قدس را در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال در آورد و بعد‌ها آن را ضمیمه خود کرد ولی جامعه بین‌المللی این اقدام را به رسمیت نشناخته است.

انتهای پیام/

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علي مددي
۱۸:۲۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
كشورهاي اسلامي بايد بيت المقدس را پايتخت. فلسطين اعلام كنند و پرچم كشورهاي اسلامي و حاميان فلسطين را در محوطه قدس شريف براي هميشه بر افراشته داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
مرگبر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
انشالله کشور فلسطین در امنیت باشند و پیروز باشند این کشور فلسطین وامنیت برقرار بشه .

مرگ بر اسرائیل وامریکا والسعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
تصمیمات این نشست باید به یک راه کار عملی ختم شود و گرنه صدور بیانیه محکومت اقدام ترامپ مشکلی را حل نمی کند
یک راه کار می تواند تحریم کالا های آمریکایی
عدم فروش نفت به آمریکا باشد
راه حل دیگر تقویت مقاومت فلسطین از نظر تسلیحاتی باشد
آخرین اخبار