آیت‌الله سبحانی:

در حد آگاهی خودمان پاسخگو باشیم

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه مراقبت انسان از زبان در بیان و گفتار یک ارزش است گفت:باید در حد آگاهی خودمان پاسخگو باشیم .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در جلسه درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با بیان اینکه برخی کتب بر اساس تتبع و برخی بر اساس فتوا نوشته‌ شده است اظهار داشت: کتابی که بر اساس تتبع هست برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مرجع تقلید شیعیان گفت: گاهی کسی درباره بیمه ادعای اجماع می‌کند این در حالی است که بیمه مسئله‌ای است که صدسال اخیر ایجاد شده است، پس باید ببینیم نوع مسئله چه نوعی است آیا ریشه درگذشته دارد یا حال.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه نحوه نوشتن کتاب از سوی فقها در دوران جوانی و پیری فرق می‌کند گفت: اگر می‌خواهید مجتهد شوید باید به تعداد کتاب‌ها، نوع کتاب، عنوان کتاب، نویسنده کتاب و توانمندی نویسنده کتاب در نوشتن آن توجه کنید.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) درباره حق خداوند بر بندگان گفت: یکی از اعضای مهم انسان زبان است که اگر لطمه ببیند شخصیت انسان خرد می‌شود اما همین زبانی که عضو مهمی است 24 گناه می‌تواند انجام دهد و گناهی که انسان با زبان انجام می‌دهد بسیار بیشتر از سایر اعضای بدن او است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس این روایت انسان باید هر آنچه می‌داند بگوید و هر آنچه نمی‌داند را نگوید، بنابراین اگر در مجلسی بودیم چیزی از ما سؤال کردند که نمی‌دانیم باید بگوییم که نمی‌دانیم و از این ناآگاهی شرمنده نباشیم.

آیت‌الله سبحانی ابراز کرد: بیان و گفتار انسان باید در حدی باشد چیزهایی که می‌داند را جواب دهد، باید در حد آگاهی خودمان پاسخگو باشیم و چیزهایی را که نمی‌دانیم را بگوییم که نمی‌دانیم و نسبت به آن آگاهی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مراقبت از زبان در بیان و گفتار یک ارزش است، تصریح کرد: انسان چیزی را که نمی‌داند باید بگوید که نمی‌دانم، و این شخص مقامش بسیار بیشتر از فردی است که درباره هر چیزی می‌گوید می‌دانم.

انتهای پیام/الف

انسان مراقب زبان خود در بیان و گفتار باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.