معاون حقوقی قوه قضائیه در مشهد؛

علنی بودن دادگاه‌ها قانون خاص خود را دارد

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: برخی علنی بودن دادگاه‌ها را با انتشار محاکمات در رسانه‌ها اشتباه گرفتند؛ ما با علنی‌بودن دادگاه‌ها موافق هستیم، اما این کار قانون خاص خود را دارد.

علنی بودن دادگاه‌ها  قانون خاص خود را داردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ ذبیح الله خدایان صبح امروز در چهارمین همایش سراسری فرماندهان بسیج قوه قضاییه در مجتمع میلاد مشهد افزود:ما طبق قانون از انتشار جریان محاکمه ممنوع هستیم.

وی تصریح کرد: آیا قوه قضاییه دیکتاتور است یا کسی که اگر دستوری صادر می‌کرد و تمام کارشناسان و حتی وزرا با آن مخالفت می‌کردند عزل می‌شدند؟ اگر به سخن کارشناسان گوش می‌کردیم هزاران میلیارد تومان هزینه سدی نمی‌شد که امروز سبب شود آب رودخانه کارون را شور کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: می‌گویند مجلس و قوه قضاییه رفاقتی قانونی تصویب می‌کنند تا اختیارات خود را افزایش دهند و در واقع نه‌تن‌ها به قوه قضاییه بلکه به مجلس نیز ضربه می‌زنند و به نمایندگان مردم توهین می‌کنند.

خدایان درباره مشکلات قانون‌گذاری در رابطه با فعالیت دستگاه قضا گفت: دو سوم قوانین ما از طریق طرح به تصویب می‌رسد و در طرح کار کارشناسی انجام نمی‌شود علاوه بر این در بحث قانون‌گذاری علی‌رغم اینکه لوایح قضایی در دستگاه قضایی باید تدوین شود.

 
وی با بیان اینکه بسیج شجره طیبه‌ای و میراث ماندگار حضرت امام راحل است  خاطر نشان کرد:مبارزه با استکبار، نقش‌آفرینی در سازندگی، دفاع از نظام و انقلاب در عرصه جنگ و در سال‌های اخیر حضور بسیج در مقابله با استکبار جهانی در خارج از مرز‌ها نشان از این دارد که حضور بسیج محدود به مکان و زمان خاصی نمی‌شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: امروزه حضور بسیج را در کشور‌های منطقه داریم و فاطمیون و ... از بسیج الگو گرفتند و این بسیج بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانست غده سرطانی داعش را در منطقه از بین ببرد.

خدایان تصریح کرد: بسیج نهاد و تفکری است که به فراخور زمان به کمک جامعه می‌آید امروز باید دید وظیفه بسیج در قوه قضاییه چیست و انتظاری که از ما بسیجیان در قوه قضاییه دارند چه چیزی است؟

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه بسیج در دستگاه قضایی گسترش فرهنگ بسیجی و جهادی است، گفت: اگر موفق شویم که این فرهنگ را در دستگاه قضا نهادینه کنیم مطمئناً در اقامه عدل و قسط موفق هستیم، چون فرهنگ جهادی عناصری در خود دارد که این مهم را محقق می‌سازد.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: اخلاص در عمل، بی‌آلایش بودن و انجام کار صرفاً برای خدای متعال از خصلت‌های فرهنگ جهادی و بسیجی است و اگر در دین و عمل اخلاص داشته باشیم فریب شیطان‌های درونی و بیرونی را نمی‌خوریم لذا گفته می‌شود بسیج لشگر مخلص خدا است.

خدایان با بیان اینکه آفت امروز در دستگاه قضایی، توقعات بالا است گفت: گاه قاضی با تلاش کاری را انجام می‌دهد، اما تصور می‌کند برای رئیس خود این کار را انجام داده است، اما اگر اخلاص در عمل باشد توقع ندارم که رئیسم حتما از من تشکر و قدردانی کند، چون می‌دانم آن کسی که باید بداند می‌داند و اگر این روحیه در محیط دادگستری نهادینه شود مطمئنا دیگر از مسئولین و مردم توقع نخواهیم داشت و دادگستری بیمه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فرهنگ بسیجی و جهادی توکل به خدا است، تصریح کرد: در جبهه‌های حق و باطل حتی اگر شکست می‌خوردند باز خود را موفق می‌دانستند، چون به خدا توکل کرده بودند و می‌دانستند که به تکلیف خود عمل کردند. خستگی‌ناپذیر بودن و گشاده‌رویی از دیگر خصلت‌های فرهنگ جهادی است و در این راستا باید از نوع برخورد و امروز و فردا کردن‌هایی که سبب نارضایتی مردم از دستگاه قضا می‌شود جلوگیری کرد.

خدایان ادامه داد: یکی از رمز‌های موفقیت بسیج ولایتمداری است، زیرا ولایتمداری سبب می‌شود انسان در فضای غبارآلود فتنه به راهنما نگاه کند و از مسیر منحرف نشود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی بسیج مبارزه با فساد است، گفت: من نمی‌گویم که شما هرکسی کاری کرد بلافاصله گزارش دهید، اما من می‌توانم اگر دیدم همکارم دستش کج شد او را ارشاد و توصیه کنم، چون اگر دستگاه قضایی ضربه بخورد من به عنوان عضوی از این دستگاه ضربه می‌خورم.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: روشنگری، پاسخگویی و خنثی کردن توطئه‌ها از وظایف ما بسیجیان است و امروزه می‌بینید که علیه دستگاه قضایی چه جریانات سازمان‌یافته‌ای شکل گرفته است.

خدایان با اشاره به اتهاماتی که اخیراً علیه دستگاه قضایی مطرح شده گفت: می‌گویند خود دستگاه قضایی سبب تشکیل پرونده می‌شود، اما زمانی که تورم و بیکاری افزایش پیدا می‌کند، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل می‌شود آیا دستگاه فضایی باید کار ایحاد کند یا مانع تورم شود؟ آیا قوه قضاییه باید در تمام ادارات نیرو بگذارد تا کسی رشوه نگیرد؟

وی با اشاره به اینکه ریشه جرم در دستگاه قضایی نیست، گفت: برای مثال گفته شده است که در سال‌های اخیر تصرف اراضی ملی و دولتی افزایش پیدا کرده و دلیلش آن است که متولیان امر در رابطه ساخت‌وساز‌ها وظیفه خود را به درستی عمل نمی‌کردند.

انتهای پیام//ف.ج
 

برگزاری چهارمین همایش سراسری فرماندهان بسیج قوه قضاییه درمشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.