ایزدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان

در شرایط کنونی آمریکا تمایلی برای خروج از برجام ندارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: توپ برجام دوباره به کاخ سفید پاس داده شد تا واشنگتن متهم به نقض فاحش برجام نشود.

بازگشت برجام به کاخ سفید  به معنای  فرار از بد عهدی  استفواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به تصمیم کنگره در مورد برجام و سپردن دوباره آن به کاخ سفید، اظهار کرد: کنگره آمریکا در سال2015  قانونی را درمورد برجام تصویب کرد که اگر رئیس جمهور برجام را تأیید نکرد  به دنبال آن  کنگره 60 روز وقت دارد، تصمیم صریح  را در مورد برجام اتخاذ کند. در پی این موضوع    ترامپ  60 روز پیش در عین خارج نشدن از برجام آن را  تأیید نکرد.

کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: براساس  قانون 60 روزه  رئیس جمهور باید بر مبنای  دو سوال کلی یعنی اینکه آیا ایران  به برجام پایبند بوده  و یا این توافق در راستای منافع ملی آمریکا است یا خیر؟ تصمیمی اتخاذ کند  و در شرایط کنونی به هر دلیلی  رئیس جمهور با اختیار خود برجام را تأیید نکرد و تصمیم نهایی در مورد آن را به کنگره سپرد.

وی ادامه داد: با توجه  به تصمیم ترامپ، کنگره 60 روز وقت داشت که سه انتخاب کلی را انجام دهد؛ گزینه اول این بود که  به طور انفعالی برخورد کند و تصمیم خاصی را در مورد آن اتخاذ نکند که به نظر می رسد  این  گزینه انتخاب کنگره بوده است.

ایزدی افزود: مسیر دوم در خروج از برجام تعریف می شود که انتخاب درستی به نظر نمی رسید  چرا که برجام در نهایت یک توافق خوب برای آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه  انتخاب آخر مربوط به اصلاح  قانون تایید شصت روزه بوده  و کنگره نسبت به این انتخاب روی خوشی نشان نداده و نخواسته به ترامپ کمک کند، تصریح کرد: در نتیجه توپ برجام  دوباره به کاخ سفید پاس داده شد تا آمریکا متهم به نقض فاحش برجام نشود.

وی یادآور شد :در شرایط کنونی آمریکا   تمایلی برای خروج از برجام ندارد، چرا که این توافق قابلیت گسترده نظارتی برای آنها فراهم کرده  ولی در عین حال تلاشی نیز برای اجرای درست آن  ندارد و  قوانین تحریمی پس از برجام مانند کاتسا در همین راستا صورت گرفته است. 

همچنین خاطرنشان کرد:  اگر آنها  در این برهه شصت روزه  می‌خواستند وارد بحث‌های تحریمی شوند  این شائبه  شکل می‌گرفت که  به دنبال نقض فاحش برجام هستند، به همین جهت  سکوت کردند و گزینه اول را انتخاب کردند.

وی با تاکید بر اینکه کنگره  بحث‌های تحریمی را به طور جداگانه به پیش می‌برد، گفت: آنها بحث تحریم‌های جدید و برجام را از هم تفکیک کرده اند تا خود را از اتهام بد عهدی مبرا کنند و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار