باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

لزوم همگام شدن با بازار جهانی برای به روز کردن تولیدات داخلی/ اشتغال زایی راهی موثر برای مبارزه با قاچاق کالا

اقتصاد خاكستری كشور، هر ساله با ورود بيش از 5 میلیارد دلار کالای قاچاق ،از طرق رسمی و غير رسمی ، مستقيم به توليد ملی و كالای داخلی لطمه می زند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ قاچاق کالا، معضلی که قصد به خاک مالاندن کمر اقتصاد کشورمان را دارد.تعطیلی کارخانه ها،رشد آمار بی کاری و از دست رفتن هویت ملی از جمله دردهاییست که به پشتوانه  قاچاق کالا به جان ایران و ایرانی می افتد.

نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور از نظر وابستگی به درآمدهای نفتی، اتکاء مصرف به واردات و وابستگی بسیاری از صنایع از نظر قطعات و فناوری،باعث شده تحریم های اقتصادی، فشاری چند برابری بوجود بیاورد. قاچاق کالا در بسیاری موارد، با ایجاد و تشدید رویه های اقتصادیِ مغایر با اقتصاد مقاومتی ارتباط دارد و از این ‏رو، مبارزه با قاچاق یکی از شیوه ها و ابزارهای اصلاح نقاط ضعف اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

قاچاق کالا زاییده عوامل مختلفی است که مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و توجه دقیق به شاخص های علمی است.تجربه نشان داده  برای مبارزه با قاچاق کالا برخورد قضایی تاثیر به سزایی ندارد و فرهنگسازی و اشتغال زایی مثمرثمرتر است.

 

همگام شدن با بازار جهانی برای به روز کردن تولیدات داخلی/ اشتغال زایی راهی موثر برای مبارزه با قاچاق کالا

قوانینی که جولانگاه قاچاقچیان شده است

بر اساس آمار  2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق از طریق مبادی رسمی و 2.5 میلیارد دلار دیگر نیز به صورت قاچاق غیر رسمی و یا سو استفاده از معافیت ها وارد کشور می شود.

چندی پیش پس از خبر ساز شدن کشف 80 تن پوشاک قاچاق در تهران دستگاه کاشف اعلام کرد بخشی از این محموله با استفاده از اظهارنامه‌های جعلی و از گمرکات جنوب کشور به صورت قاچاق وارد شده است.

تقویت تولید داخلی، بالا بردن سطح توقع مشتریان از کیفیت

خیلی وقت است که به دلیل کاهش توان قدرت خرید، بسیاری از مردم دیگر به کیفیت کالا و پوشاک اهمیتی نداده و بیشتر از هر چیزی، موضوع قیمت آن لباس برایشان مهم است؛ پوشاکی که اغلب نه از راه قانونی بلکه به صورت قاچاق وارد کشور شده و آسیب‌هایی جدی به اقتصاد و اشتغال ایران وارد کرده است.

در سال‌های نه چندان دور، خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید پوشاک کشور به شمار می‌رفت و تولیدات این استان از جایگاه خوبی در میان عرضه‌کنندگان پوشاک کشور برخوردار بود؛ اما رفته رفته با افزایش قاچاق در این زمینه، بازار به دست کالاهای چین و ترکیه افتاد و اغلب کالاهای بی‌کیفیت چینی و ارزان‌قیمت بخش عمده فروش را در اختیار گرفته‌اند. اما اگر از همین امروز از ورود قاچاقی پوشاک جلوگیری شود با بحران نبود پوشاک روبه رو می شویم زیرا بیش از ۳۰ درصد لباس مورد نیاز کشور از دیگر کشورها تامین می‌شود. با این وجود لازم است در کنار مبارزه با قاچاق به تقویت تولید داخلی نیز پرداخته شود.

 

همگام شدن با بازار جهانی برای به روز کردن تولیدات داخلی/ اشتغال زایی راهی موثر برای مبارزه با قاچاق کالا

بنانژاد ، رئیس اتاق اصناف مشهد در مورد صنعت پوشاک رو به رشد خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت:یکی از مزیت های نسبی استان خراسان رضوی صنعت نساجی و پوشاک است که استان از لحاظ واحدهای صنفی نساجی و پوشاک رتبه  دوم را پس از استان تهران در کشور داراست.

وی افزود:خوشبختانه در این بخش از صنعت شاهد اشتغال 17هزار نفر و سرمایه گذاری 5 هزار و 185میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هستیم. بنانژاد تصریح کرد: امتیاز صنعت پوشاک این است که 95 درصد آن در استان در دست بخش خصوصی است.

دکتر فیروز ابراهیمی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برند سازی محصولات سبب ارتقای تولیدات با کیفیت داخل و صدور آن به خارج از مرزها خواهد شد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، تولید و عرضه کالا به تنهایی نمی تواند موجب گسترش تولید و صنعت شود بلکه برای توسعه محصولات داخلی، به ابزارهایی چون برندسازی و تبلیغات برندهای ملی روز هم هست.

وی افزود: نباید فراموش کنیم، برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. لذا مفهوم برند ملی مفهومی فراگیر است که می تواند مانند چتری تمامی برندهای یک کشور را تحت پوشش خود قرار دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: در این مسیر تولید کنندگان داخلی هم وظایفی دارند، آنان باید با استفاده از ابزار و ماشین آلات پیشرفته و دانش نوین ضمن تولید محصولات رقابت پذیر و مطابق جهانیان، سلیقه و ذائقه مردم، به سمت توسعه و پیشرفت رقابتی تولیدات داخلی حرکت کنند و بازار های جهانی را بدست آورند.

 با توجه به پیشرفت روز افزون صنایع و تنوع اقلام و کالاها در بازار و همچنین رقابت شدید جهانی لزوم تولید کالای با کیفیت داخلی بیش از پیش احساس می شود و نیاز به وسائل و تجهیزات روز به روز افزایش می یابد

از آنجا که کالاها و مصنوعات مورد مصرف مردم بویژه لوازم خانگی بسیار متنوع است و از لحاظ علمی و صنعتی پیشرفت زیادی داشته اند لذا در عرصه رقابت باید استانداردهای لازم در محصولات داخلی رعایت شود و کیفیت کالاها ارتقا یابد اما متاسفانه شاهد بالارفتن کیفیت و استاندارد سازی در محصولات داخلی نیستیم لذا نیازمند واردات آن از خارج هستیم.

این فرهنگ به راحتی قابل تغییر به نظر نمی رسد و اینگونه نیست به مردم بگوئیم کالای ایرانی مصرف کنند و مردم هم ترغیب شوند برای خرید کالای داخلی و برای این امر باید سطح کیفی کالاها بالا رود و اگر کالای با کیفیت رقابت پذیر تولید شود مردم هم از آن استقبال خواهند کرد و قاچاق کالا نیز کاهش خواهد یافت.

قاچاق کالا زهریست که در کالبد اقتصاد ایران نفوذ کرده و همگان امیدواریم تا قبل از آن که دیر شود مسئولین به فکر پاد زهری برای ریشه کن کردن مشکلات پیش رو باشند.

گزارش از هلیا جنگی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
از نیروی انتظامی خواهشمندم با قاچاقچیان برخورد جدی کنند و؟آنهارا در ملاعام مجازات کنند .
Germany
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه