شریعتی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌ای برای بازگشایی مرز جدید در مراسم اربعین نداریم/ مذاکره برای مقابله با ریزگردها با طرف عراقی ادامه دارد

رئیس جمهور محل مصارف آب خوزستان را مشخص کرده استاستاندار خوزستان گفت: ما برنامه‌ای برای بازگشایی مرز جدید در مراسم اربعین نداریم اما در فکه مرز مشترکی با عراق داریم که اگر دولت صلاح بداند اقداماتی برای بازگشایی آن انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران جوان به خورستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان امروز در نشست خبری خود که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به درگیری رئیس سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس در خصوص انتقال آب از خوزستان به سایر استان‌ها اظهار کرد: رئیس جمهور دستور انتقال آب شرب از خوزستان به سایر استان‌ها را داده‌اند. این موضوع توسط کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مطرح شده و او نظر خود را در این باره مطرح کرده و به هر حال سیاست‌های دولت در این زمینه مشخص است.

وی افزود:‌ دولت برگرفته از مردم و عصاره ملت است. مردم و دولت در خوزستان مقابل یکدیگر نیستند بلکه آنها در کنار یکدیگر قرار دارند.

استاندار خوزستان در ادامه درباره علت تاخیر در احیاء طرح 505 هزار هکتار اراضی خوزستان بیان کرد: ما و دولت مسئول عملکرد خود هستیم شاید دیگران باید به عنوان مسئول در این زمینه پاسخگو باشند. در گذشته استان خوزستان ظرفیت‌های خوبی داشت و دولت و مسئولان در آن می‌توانستند به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در گذشت 8 سال سرمایه‌های فراوانی از فروش نفت به کشورمان سرازیر شد به طوری که می‌توان رقم آن را 250 میلیارد دلار برآورد کرد در حالیکه متاسفانه استفاده‌ای از این منابع به عمل نیامده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: با آغاز به کار فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم علی رغم تمام محدودیت‌های منابع مالی تلاش کردیم عقب ماندگی‌های موجود در هر حوزه را جبران کنیم، در این مدت از منابع کم، استفاده بهینه شد و احیاء اراضی چند هزار هکتاری هم از جمله این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: در احیاء این اراضی توانستیم اقداماتی نظیر زهکشی و سایر اقدامات مداوم و پایدار انجام دهیم که برای کشور ماندگار باشد و امنیت غذایی هم تامین شود تا شاهد رشد مناطق محروم و مهاجرت محدود باشیم.

استاندار خوزستان همچنین در ادامه درباره پاکسازی مناطقی که در جنگ تحمیلی مین گذاری شده بود گفت: خوشبختانه پاک سازی این اراضی انجام شده و زهکش و شبکه آبیاری برای این اراضی در نظر گرفته‌ایم، همچنین برخی از این اراضی تحت کشت قرار گرفته و در اختیار کشاورزان است.

شریعتی درباره اعتراض ائمه جمعه نسبت به استخدام نکردن نیروی بومی در صنایع نفت خوزستان افزود: ائمه جمعه در این زمینه اعتراضاتی وارد کردند که با وزارت نفت این موضوع را  بررسی کردیم و نهایتا اصلاحاتی در آگهی استخدام وزارت نفت بنابر درخواست ما اعمال شد.

وی همچنین درباره فعالیت گروه‌های تروریستی و اشراف امنیتی در خوزستان اضافه کرد: خوشبختانه اشراف خوب و قابل قبولی در مسائل امنیتی داریم و امنیت کاملی در ایران و استان خوزستان برقرار است. هیچ مشکل امنیتی در خوزستان وجود ندارد و ایران کشوری امن در تمامی حوزه‌هاست.

استاندار خوزستان با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در استان متبوعش افزود: این طرح در استان اجرا شده است و مردم نسبت به آن رضایت دارند اما اخیرا به دلیل تامین اعتبار این طرح تنش‌هایی به وجود آمده که بیمه‌ها و بیمارستان‌ها قصد داشتند خدمات خود را کاهش دهند اما با انجام مذاکرات توانستیم مشکلات این طرح را برطرف کنیم.

شریعتی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان و مصوبات این سفر خاطر نشان کرد: در این سفر رئیس جمهور دستور رفع مشکل آب شرب و فاضلاب خوزستان را صادر کرد و پیش از این دستور هم مصوبه فروردین ماه هیئت دولت حول همین محور بود،‌ لذا 11 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل آب شرب و فاضلاب استان خوزستان در نظر گرفته شد و رسیدگی به بحران ریزگرد‌ها، احیاء رود کارون هم جزء برنامه‌های دولت قرار گرفت.

وی درباره روش‌های مقابله با بحران ریزگرد‌ها ادامه داد: در گذشته 4 هزار و 800 هکتار از کانون ریزگرد‌ها نهال کاری شد و سال گذشته هم 6 هزار و 100 هکتار از این اراضی تحت کشت نهال قرار گرفت. همچنین قرار است در سال جاری 30 هزار هکتار از کانون ریزگردها نهال کاری شود به همین منظور، سایر کانون‌های ریزگرد را به مناقشه گذاشتیم و پیمانکارانی برای اجرای طرح نهال کاری مشخص شدند.

استاندار خوزستان متذکر شد: حدودا 350 هزار هکتار اراضی شن‌زار وجود دارد که از سال 47 مالچ پاشی این اراضی آغاز شده است همچنین از سال 95 هم عملیات مالچ پاشی برای 800 هکتار از اراضی آغاز شده و امسال هم 12 هزار و 300 هکتار در دستور کار است.

شریعتی با اشاره به مذاکره با طرف عراقی به منظور رفع بحران ریزگردها گفت: وزارت امور خارجه پیگیری این موضوع را بر عهده دارد اما بنده هم با استاندار بصره و سایر استانداری‌های همجوار برای حل این موضوع تعامل و همکاری داریم.

وی ادامه داد: هفته آینده مسئولان کشورمان در وزارت کشور و امور خارجه عراق دیداری خواهند داشت و درباره موضوع ریزگردها تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد، همچنین این مسئله در سازمان ملل هم بررسی شده و امیدواریم طرف عراقی به این موضوع رسیدگی کند.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای بازگشایی مرز جدید با طرف عراقی در ایام اربعین وجود دارد یا خیر، گفت: خورستان برنامه‌ای برای بازگشایی مرز جدید ندارد. در فکه مرز مشترکی با کشور عراق داریم که زیرساخت‌های آن فراهم است، اگر دولت صلاح بداند اقداماتی برای بازگشایی آن انجام می‌دهیم به هر حال طبق سیاست‌های کلی دولت در این زمینه عمل خواهیم کرد.

شریعتی در ادامه درباره جمع‌بندی نقاط ضعف قوت مراسم اربعین اظهار کرد: پس از پایان مراسم اربعین جلسات متعددی برگزار کردیم و نحوه برگزاری این مراسم را بررسی کردیم. در مراسم  امسال زائران احساس رضایت‌مندی داشتند و این رضایت‌مندی به دلیل شناسایی نقاط ضعف و بهبود شرایط بود.

استاندار خوزستان متذکر شد: در 2 مرز شلمچه و چذابه در ایام اربعین مشکلی وجود نداشت از زائران به خوبی پذیرایی شد همچنین تعداد پارکینگ‌ها هم به اندازه کافی در نظر گرفته شده بود. مسیرهای عبور زائران در ایام اربعین اصلاح شد اما اجرا و ادامه این طرح نیازمند اصلاحات و سرمایه‌گذاری بیشتری است.

وی تاکید کرد: در اربعین امسال قرار بود مرز خسروی بازگشایی شود اما به هر دلیلی این امکان از سوی کشور عراق فراهم نشد در حالی که ایران آمادگی لازم برای بازگشایی این مرز را اعلام کرده بود.

استاندار خوزستان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ممانعت از سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی در این استان گفت: من همیشه اعلام کرده‌ام که مشکلی و منعی برای برگزاری سخنرانی‌های چهره‌های سیاسی وجود ندارد.

وی افزود: در این استان زمینه مفاهمه جریانات مختلف سیاسی وجود دارد، در استان خوزستان همواره سخنرانانی از هر دو طیف سیاسی حضور یافته‌اند و آنچه را فکر می‌کردند به‌صلاح کشور است در ایام مختلف و در مکانهای گوناگون اعلام کردند و ما هم از آنان صیانت و دفاع کرده‌ایم.

شریعتی با تأکید بر اینکه از نظر استانداری هیچ مشکلی برای گفت‌وگوی چهره‌های مختلف سیاسی وجود ندارد، گفت: در زمان انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی‌های زیادی انجام شده و سخنرانان نیز بدون دغدغه و مشکلی استان را ترک کردند.

وی اضافه کرد: اتفاقاً از این نظر استان خوزستان، استان پرچالشی نیست، چون ما سعی کردیم با زبان منطق و مفاهمه و بحث‌های نظری و کارشناسی تحمل خود را بالا ببریم.

استاندار خوزستان در ادامه به تشکیل خانه احزاب در این استان اشاره کرد و گفت: با همفکری و توافق، رییس خانه احزاب از طیف اعتدال انتخاب شد و سایر اعضا نیز از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند.

شریعتی با بیان اینکه "ما شرایط لازم برای حضور چهره‌های مختلف سیاسی را فراهم کرده‌ایم" گفت: ما مورد خاصی در خصوص لغو سخنرانی نداشته‌ایم. اگر هم سخنرانی‌ای لغو شده از سوی دستگاههایی بوده که خود مستقل از استانداری هستند مانند دانشگاهها.

استاندار خوزستان تصریح کرد: من همیشه اعلام کردم که مشکل و منعی از بابت برگزاری سخنرانی‌ها ندارم، تنها یک امکان وجود دارد و آن اینکه هیئت سه‌نفره تصمیمی مبنی بر لغو سخنرانی اتخاذ کند که آن را هم سعی کردیم به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
چرا هزینه های برگزاری مراسم اربعین صرف پیشگیری از ریزگردها نمی شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
ثروتهای ملی باید به شکل عادلانه و مساوی بین همه مردم تقسیم بشه نه اینکه یه استان همه چیز داشته باشه و بقیه استانا به امان خدا رها شن . همه ما ایرانی هستیم
آخرین اخبار