پیشی گرفتن نرخ رشد سالمندی در اصفهان از میانگین کشوری

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان از پیشی گرفتن نرخ رشد سالمندی در اصفهان از میانگین کشوری خبرداد و گفت: در آینده نه چندان دور، 30 درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شقایق حق‌جو جوانمرد امروز در همایش پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیر بنای تولید و اشتغال اظهار کرد: مهم‌ترین پدیده روان شناختی جهان، سالمندی است و یک روند رو به رشد سالمندی در جهان در حال وقوع است که بخشی از آن مربوط به توانمندی بیشتر در سلامت است.

وی با بیان این که سالمندی، سن بالای 60 است، تغییر الگوی جمعیت در حال رخ دادن است و افزایش سالمندان یک موضوع جهانی است، بیان کرد: 9.8 جمعیت ایران سالمند است و در آینده نه چندان دور، 30 درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان، با بیان این که بیشترین کشورهای فناورانه و پیشرفته دنیا بر سالمندان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته حتی بازاری که می‌توان از سالمندان ایجاد کرد را نیز حساب کرده‌اند.

وی با اشاره به پیشرفت فناوری، مطرح کرد: فرصت خوبی برای آموزش نیروی متخصص برای مراقبت از سالمندان تا ارتقای فناوری‌های نوین برای این موضوع استفاده کرد و باید گفت سالمندان به همدلی و نه نگه‌داری احتیاج دارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان با بیان این که درصد رشد سالمندان در استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: 43 درصد سالمندان درآمد مستقل ندارند، تعداد زنان سالمند بیش از مردان سالمند است و بخشی از سالمندان از حمایت مالی لازم برای درمان برخوردار نیستند سالمندانی نیز هستند که پول کافی برای مصرف دارو ندارند.

وی با بیان این که اختلالات شناختی، تغذیه‌ای، پوکی استخوان و فشار خون از جمله بیماری‌های شایع در سالمندان است، تأکید کرد: سیاست‌های کلی رهبر انقلاب بر تکریم سالمندان تأکید دارد و در کنار همه اسناد بالادستی، تأکید دین بر رعایت احترام سالمندان است.

حق‌جو با بیان این که به راه اندازی یک مرکز نوآوری مخصوص سالمندان، ضروری است، خاطرنشان کرد: دنیا نیز با بحران نیروی متخصص نگه‌داری از سالمندان رو به روست و اولین وظیفه دانشگاه تربیت افرادی با این تخصص‌هاست.

وی ادامه داد: از انواع حس‌گرهایی که به سالمندان وصل می‌شود باعث می‌شود تا از آسیب‌هایی مانند شکستگی جلوگیر شود و یا نرم‌افزارهایی طراحی شده است تا محیط خانه سالمند، هوشمند شود چرا که لازم است سالمند در محیط خانه خود باشد و در آن احساس راحتی کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در پایان با بیان این که نیرویهای بومی باید مطابق با فرهنگ و نیازهای سالمندان ایرانی، ابزارهای مراقبتی سالمندان را بومی کنند، یادآوری کرد: به دلیل ناهماهنگی در امور درمان، به علت تداخل دارویی و تجویز داروهای مختلف، زمینه آسیب و در نهایت باعث فوت سالمندان می‌شود.

 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.