شکارچی متخلف در ایرانشهر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک شکارچی متخلف پرنده هوبره در شهرستان ایرانشهر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شد.

شکارچی متخلف در ایرانشهر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از این فرد متخلف ۱۳ قطعه پرنده هوبره زنده به همراه یک قطعه عقاب سارگپه زنده کشف شد.

پورملایی افزود: این متخلف همچنین برای شکار غیر مجاز عقاب سارگپه ۲ میلیون ریال جریمه شد.

وی بیان کرد: هوبره از گونه‌های نادر و زیبای پرندگان بومی سیستان و بلوچستان است که نسل آن به علت شکار و زنده گیری بیش از حد شکارچیان سودجو در معرض نابودی قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این پرنده نادر در فصول پاییز و زمستان از مناطق سردسیر دوردست به این استان گرم و بیابانی سفر می‌کند و عموما در دشت‌های دلگان و ایرانشهر سکنی می‌گزیند.

وی اضافه کرد: هوبره در مناطق شنی، تپه ماهور‌ها و ریگزار‌ها با بوته‌های پراکنده، علف‌های کوتاه و حاشیه گندمزار‌ها به سر می‌برد و آشیانه خود را بر روی زمین می‌سازد.

وی اظهار داشت: علاقه اعراب کشور‌های حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده همه ساله تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا و کمیاب کنند.

 یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار معادل ۹/۷ درصد (هفت و ۹ دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

گونه‌های جانوری و گیاهی استان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.

جنگل حرا، بستر‌های علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.

تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی‌توان آثاری از زیست آن‌ها مشاهده کرد.

در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.

در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه‌مندان به محیط زیست است.

انتهای پیام/ع

محکومیت شکارچی متخلف درسیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار