رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات سیب درختی در استان در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه که روند صادرات سیب در استان در سال جاری مطلوب است و همچنان ادامه دارد، اظهارکرد: از ابتدای فصل برداشت سیب در استان تا کنون در حدود ۵۰ هزارتن سیب درختی به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق، هندوستان و ترکمنستان صادر شده است.
وی ادامه داد: این استان به طور متوسط سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب درختی تولیدی و قطب اول کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.
این مسئول گفت: در آذربایجان غربی هم اکنون یک سوم کل سیب کشور تولید می‌شود و هر چند کشت سیب در تمامی شهر‌های استان صورت می‌گیرد، اما بیشترین آمار سطح و تولید سیب به ترتیب شامل شهرستان‌های ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده، مهاباد و میاندوآب است.
کریم زاده ظرفیت سردخانه‌های نگهداری سیب درختی در استان را بالای ۸۵۰ هزارتن ذکر کرد و گفت: درحال حاضر ۲۸۳ واحد سردخانه نگهداری میوه در استان وجود دارد که همه ساله ۸۵ درصد از ظرفیت آن‌ها پر می‌شود و امسال نیز ۷۰۰ هزار تن سیب درختی در سطح سردخانه‌های استان ذخیره سازی شده بود که ۵۰ هزار تن آن به کشور‌های همسایه صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سطح کل باغات سیب استان را ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار برشمرد و اظهارکرد: امسال پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۲۰ تن سیب درختی در استان تولید شود.
کریم زاده با بیان از کل سطح باغات سیب درختی در حدود ۵۳ هزار و ۸۸ هکتار بارور است، گفت: هفت هزار و ۳۸۲ هکتار از باغات نیز در حال حاضر غیربارور است. ۵۰ درصد از ارقام سیب‌های تولید استان زرد و ۴۵ درصد گلدن است و پنج درصد باقی مانده نیز ارقام خارجی شامل رد استار، فوجی، دلبار استیوال و نیز ارقاوم بومی تابستانه است.
این مسئول با بیان اینکه ۱۹ واحد تولید کنستانتره در استان فعال است، تصریح کرد: این واحد‌های تولیدی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۷۰ و با جذب ۵۸۰ هزار تن مواد خام در استان فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه از ۵۸۰ هزارتن مواد خام ۶۵ درصد آن را سیب تشکیل می‌دهد، گفت: در حال حاضر ۳۷۷ تا ۴۲۰ هزارتن ظرفیت کارخانجات تولید کنتسانتره در استان در زمینه جذب سیب صنعتی فعال است.

انتهای پیام/ن.م

افزایش صادرات سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.