مدیر پروژه طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان مطرح کرد:

تخصیص اعتبار 1/5 میلیارد دلاری صندوق توسعه به طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان

ضرغام از تخصیص اعتبار 1/5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی ضرغام مدیر پروژه طرح اجرای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در جریان بازدید از این طرح اظهار کرد: وظیفه اجرای طرح 550 هزار هکتاری بر عهده موسسه جهاد نصر است.

وی افزود: هدف از اجرای طرح، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی، تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 550 هزار هکتار است.

ضرغام ادامه داد: این طرح شامل شبکه‌های فرعی آبیاری به وسعت 550 هزار هکتار، زه‌کشی زیرزمینی به وسعت 412 هزار هکتار و تجهیز نوسازی اراضی به وسعت حدود 516 هزار هکتار است که در فاز اول 312 هزار هکتار در 19 شهرستان استان خوزستان و 3 شهرستان در استان ایلام، همچنین در فاز دوم بالغ بر 238 هزار هکتار از این طرح اجرا می شود.

مدیر پروژه طرح اجرای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان تصریح کرد:‌ زمین‌های غیرقابل کشت در شوره زار خوزستان تبدیل به اراضی کشاورزی خواهد شد و این اراضی پس از تجهیز مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت.

///

وی با بیان اینکه پس از زه‌کشی زیر زمینی و روباز، زمین‌ها تجهیز و آماده کشت می‌شوند، گفت: هزینه شبکه‌های فرعی برای تجدید هر هکتار 7 الی 8 میلیون خواهد بود در حالی که قبل از اجرای این اقدامات، این اراضی شوره‌زار بود و قابلیت کشت هم نداشت.

ضرغام بیان کرد: مالکیت این اراضی برای کشاورزان است و آموزش‌های لازم هم برای آب شویی اراضی به آنها داده خواهد شد.

مدیر پروژه طرح اجرای 550 هزار هکتار اراضی خوستان ادامه داد: اراضی کشاورزی تسطیح شده از طریق کارون تامین آب می‌شود که حدودا 5 هزار متر مکعب آب صرف آبیاری این اراضی خواهد شد.

وی اظهار کرد: کلید خوردن این طرح به سال 70 و 75 مربوط می‌شود که دستور مستقیم مقام معظم رهبری است اما اجرای آن از ابتدای سال 93 و با سفر رئیس جمهور به خوزستان آغاز شد همچنین قرار است این طرح تا سه سال آینده تکمیل و به کشاورزان تحویل داده شود.

ضرغام با اشاره به دلایل تاخیر در اتمام این پروژه، اضافه کرد: به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات لازم اجرای این طرح به طول انجامید اما از سال 93 با مجوزهای دریافت شده قرار است 1/5 میلیارد دلار به این طرح اعتبار اختصاص داده شود.

مدیر پروژه طرح اجرای 550 هزار هکتار اراضی خوستان افزود: در این اراضی گندم و جو به عنوان محصول زمستانه و ذرت به عنوان کشت تابستانه کشت می‌شود.

وی با اشاره به نتایج و اهداف این طرح خاطرنشان کرد: این طرح راندمان آبیاری را افزایش می‌دهد، زمینه ارتقا تولیدات کشاورزی به میزان 9/5 میلیون تن در سال را فراهم می‌کند و بستر فرصت‌های شغلی هم به میزان 300 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

ضرغام همچنین درباره سیاست‌های اجرای این طرح، متذکر شد: در اجرای این طرح از تکنیک مهندسی ارزش برای بهینه سازی طراحی‌ها و کاهش هزینه‌ها استفاده شده همچنین مطالعات اجتماعی هم به منظور تسهیل‌گری انجام کار و حرکت به سوی یکپارچه سازی اراضی صورت گرفته است.

مدیر پروژه طرح اجرای 550 هزار هکتار اراضی خوستان گفت: در اجرای این طرح از روش EPC برای کوتاه شدن زمان طراحی و اجرا استفاده کرده‌ایم همچنین از صنعت‌گران داخلی برای تولید ماشین آلات تخصصی حمایت شده است.

تخصیص اعتبار 1/5 میلیارد دلاری صندوق توسعه به طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان/مالکیت اراضی تسطیح شده برای کشاورزان است

گفتنی است در جریان این بازدید تعدادی از کشاورزان این اراضی نظر و پیشنهادهای خود را مطرح و اعلام کردند: پیش از تجهیز اراضی مورد نظر تنها 1 تن محصول برداشت می‌شد در حالی که اکنون با کشت در اراضی تجهیز شده میزان برداشت محصول 3 الی 4 برابر افزایش یافته است البته این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و به جز بیان این موارد انتقادهایی را هم مطرح کردند.

کشاورزان در حوزه آبیاری و آبرسانی در این اراضی با مشکلاتی مواجه بودند به عبارتی دیگر پیش از اینکه اراضی تسطیح و تجهیز شود با 5 پمپ آب، اداره می‌شد اکنون هم پس از بهبود شرایط، آبیاری اراضی با همین میزان مصرف و آبرسانی ادامه دارد علاوه بر این کشاورزان از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش گندم به دولت هم گلایمند بودند.

برخی دیگر از کشاورزان از مشکلات و نارسایی های موجود در این طرح ابراز نارضایتی داشتند بنابر اظهارات آنان طبق قانون، دولت 620 هزار حق اشتراک برای زمین‌های توسعه‌ای دریافت می‌کند و در خصوص سایر اراضی اصلاح هندسی شده ، 220 هزار تومان دریافت می‌شود همچنین علت قیمت پایین زمین‌هایی است که اصلاح هندسی دارند به این دلیل است که حقابه دارند و خدمات آب دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار