عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست مبهم آمریکا درخصوص برجام فرصت‌های اقتصادی ایران را از بین می‌برد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سیاست ابهام بین کنگره و کاخ سفید درباره برجام فرصت‌های اقتصادی ایران را از بین می‌‌برد.

ابهام سازی آمریکا در مورد برجام ،به ضرر ماهیت آن استحسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ابهام موجود بین کنگره و کاخ سفید در مورد برجام، اظهار کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده نشان داده که  به هیچ یک از قوانین، قواعد و تعهدات بین‌المللی آمریکا  پایبند نیست، زیرا پیش از این از معاهدات بین المللی هم چون پاسیفیک و یونسکو خارج شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: این موضوع به  ماهیت سلطه گرایانه ایالات متحده بازمی گردد، تا جایی که ترامپ در مناظرات انتحاباتی برجام را خلاف منافع آمریکا دانست.

وی ادامه داد: ایالات متحده تاکنون تلاش کرده ایران را  از فواید برجام محروم کند،به گونه‌ای که با وضع تحریم‌های مختلف عملا آن را زیر پا گذاشته است. 

عابدینی  افزود: آمریکا در حقیقت  دو راهبرد را در پیش گرفته است؛ یک اینکه نمی‌خواهد مسئولیت نقض یک تعهد بین المللی را کاخ سفید مستقیما بر عهده بگیرد و دوم اینکه  پیامدهای ناشی از  نقض برجام متوجه رابطه آن با هم پیمانانش نشود. بنابراین  سعی کرده تا از یک مسیر دموکرات و با احاله به کنگره این مسئله را  به پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کنگره آمریکا در وضعیت با ثباتی قرار ندارد، تصریح کرد: امکان تصمیم گیری برای آن  وجود نداشته و  از تصمیم گیری صریح در خصوص برجام امتناع کرده است .

عابدینی گفت: در شرایط فعلی  سیاست ابهام بین کنگره  و کاخ سفید در جریان است  و این شرایط به طور حتم به نفع آمریکاست، زیرا تا زمانیکه به طور زبانی پایبندی ایران را تایید نمی‌کند، عملا  شرکت‌ها و کشورهای خواهان ارتباط با ایران در حوزه‌های اقتصادی دچار سردرگمی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه  منافع ایران در این زمینه کاهش  و حتی از بین می‌رود، افزود:  تحریم‌ها نه فقط از جنبه بحث هسته‌ای بلکه همین تحریم‌ها  به نام‌های دیگر بر ضد جمهوری اسلامی اعمال می شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: این شرایط ابهام آمیز  به ضرر برجام و ماهیت آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار