مدیرکل محیط زیست :

دستگیری ۴ شکارچی متخلف در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در طول جاری ۴ متخلف شکار و صید را در سطح استان دستگیر کرد.

دستگیری ۴ شکارچی متخلف در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در طول جاری ۴ متخلف شکار و صید را در سطح استان دستگیر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان  گفت: یگان حفاظت محیط زیست استان در حوزه‌های شهرستان‌های مختلف در مناطق و طبیعت استان موفق شد در گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی خود این ۴ متخلف محیط زیستی را حین ورود به مناطق یا در زمان شروع به شکار شناسایی و دستگیر کند.

وی با اشاره به اینکه متخلفین شناسایی شده توسط یگان‌های حفاظت محیط زیست شهرستان‌های زابل، زهک و زاهدان دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد به همراه مستندات و ادوات کشف شده به مقام قضایی شهرستان مربوطه تحویل داده شدند.

گام‌های نهایی سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در سیستان و بلوچستان

پورملائی با اشاره به اینکه اقدامات نهایی سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در سیستان و بلوچستان در حال انجام است، گفت: "خوتکا هندی" در چاه نیمه‌های شهرستان زهک در سرشماری زمستانه پرندگان مشاهده و ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: خوتکای هندی با نام علمی "Netiapus Coromandelianus" و نام انگلیسی "Cotton Teal" در ایران تاکنون به صورت مهاجر سرگردان مشاهده شده به طوری که آخرین مشاهده این گونه نادر بیش از ۲ دهه قبل در منطقه سیستان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از پراکنش این گونه و تعداد این پرنده آمار دقیقی در دنیا در دست نیست، وضعیت حفاظتی گونه مشخص نشده است، اما مشاهده این قبیل گونه‌ها نشان از این دارد که در مسیر مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران، منطقه سیستان و به ویژه تالاب بین‌المللی هامون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تاکنون در ۲ مرحله این گونه در ایران مشاهده شده، خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه پروسه طولانی سرشماری زمستانه پرندگان در استان و وسعت و پراکندگی زیستگاه‌ها و همچنین تنوع اقلیمی، گزارش نهایی این سرشماری متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

پایش شرایط موج‌شکن‌های جنوب سیستان و بلوچستان

وی گفت: در راستای توجه به امر توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های صیادی، گردشگری و تجارت در نوار ساحلی کشور در سال‌های گذشته طرح ساخت ۳۰۰ موج‌شکن چندمنظوره در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به اجرا گذاشته شده که ۶ موج‌شکن "گیشاب، رودیک، گواتر، پوشود، کوه خاک و گورانکش" واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چابهار است که عملیات احداث ۳ موج‌شکن گیشاب، رودیک و گواتر به اتمام است.

پورملائی بیان کرد: در بازدید از این موج‌شکن‌ها مشاهده شد به دلیل جانمایی نادرست، حوضچه آرامش این موج‌شکن‌ها قبل از هرگونه بهره‌برداری، از رسوبات دریایی و شن و ماسه حاصل از فرسایش سواحل که با توجه به شدت زیاد امواج در این مناطق که متاثر از باد‌های موسمی مونسون است پر شده و عملاً غیرقابل استفاده هستند و در آینده‌ای نه چندان دور خط ساحلی نزدیک این موج‌شکن‌ها تغییر کرده و در پی آن عوامل زیست محیطی ساحلی نیز تغییر خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در مجموع سواحل استان واجد اشکال و عوارض مختلفی از سواحل گلی، ماسه‌ای، سنگی و صخره‌ای بوده که با اشکال گوناگون هیدرولوژیک از جمله خورها، مصب‌ها و خلیج‌های کوچک با وجود شرایط هیدروگرافی، جزر و مدی و رسوبی خود پناهگاه مناسبی برای زیست موجودات در این منطقه را فراهم کرده‌اند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار