لزوم افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازی

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید بر افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازی عنوان کرد:این فضا توانسته در جامعه نفوذ و در دسترس بسیاری از افراد جامعه قرار گیرد.

لزوم افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  حجت‌الاسلام سید‌مرتضی حسنی‌حلم رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان  در نهمین اجلاس استانی نماز با اشاره به اهمیت فضای مجازی از آن به عنوان یک فرصت و تهدید بزرگ یاد کرد و اظهار داشت: فضای مجازی یک فرصت کم نظیر است که باید بتوانیم از این فرصت کم نظیر محتوای مورد نظر مباحث فرهنگی را در قالب‌های متنوع و جذاب بر اساس ذائقه مخاطب در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطبین در اقصی نقاط کشور اسلامی انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به سبب رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور افراد در فضای مجازی بیشتر شده است، افزود: با توجه به این مهم، اکثر افراد جامعه و به خصوص جوانان زمان بسیاری از وقت خود را با استفاده از ابزارهای مختلف تکنولوژی در سرگرمی، تفریحی، آموزشی و ... سپری می کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید بر افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازی عنوان کرد: باید به این مهم اهتمام ورزید که آیا سطح آگاهی کاربران از نظر فنی و فرهنگی همزما ن با پیشرفت تکنولوژی تکامل و پیشرفت داشته یا نه؛ و آیا خانواده‌ها می توانند به نحو احسن بر عملکرد فرزندان در فضای مجازی نظارت داشته و آیا مسئولین فرهنگی آموزشی به فکر مقابله با آسیب‌های فضای مجازی هستند؟

وی با اشاره به اصل جهانی شدن فضای مجازی افزود: فضای مجازی واقعیتی است که توانسته در جامعه نفوذ و در دسترس بسیاری از افراد جامعه قرار گیرد.

حسنی حلم با بیان اینکه در گذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود که برای والدین قابل کنترل و نظارت بود، گفت: امروز رفتار جوانان در فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی موبایل و ... شکل می گیرد که سبب شده والدین نتوانند نقش موثر و اساسی را در تربیت و شکل دهی رفتار فرزند خود داشته و بر او نظارت کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته نهاد خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی و سپس آموزش و پرورش بر شکل‌دهی شخصیت افراد و تربیت او نقش موثر ایفا می‌کردند در صورتی که امروزه با وجود فضای مجازی نقش خانواده‌ها و آموزش و پرورش در این خصوص کمرنگ شده است و همین سبب شده جنبه‌های منفی برخی رسانه‌ها رفتار جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر خود قرار دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عنوان کرد: گسترش فضای مجازی تغییرات اساسی در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد کرده به طوری که امروزه فرزندان در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رسانه‌های مدرن روبه رو هستند که هر کدام بخشی از فرایند تاثیرگذاری در خانواده را مورد هدف قرار داده که هدف مشترک همه آنها تخریب بنیان خانواده، ترویج اباحه‌گری، سبک زندگی غربی و... است.

وی با اشاره به محتوای برنامه و فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی و ماهواره‌ها تصریح کرد: امروزه به دلیل تنوع فناوری و دسترسی آسان به فضای مجازی شاهد افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش نرخ مجردی، عادی سازی روابط بین نامحرمان، افزایش روابط غیر دینی بین دختران و پسران، تنوع طلبی جنسی، ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، مهریه های سنگین هستیم که همگی از آسیب‌های فضای مجازی است.

حسنی حلم با اشاره به دیگر آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: اختلال در شکل گیری شخصیت جوانان، کم شدن روابط خانوادگی، بحران هویت، گسترش مسائل غیر اخلاقی، افتادن در دام روابط نامشروع، سوء استفاده‌های جنسی و تغییر در سبک زندگی افراد از دیگر آسیب‌های شبکه های اجتماعی است.

وی با اشاره به سهولت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان به فضای مجازی در شرایط امروزی اظهار کرد: در گذشته دسترسی به فضای مجازی آسان نبود اما امروزه به دلیل تنوع موبایل‌ها دسترسی به آن به شدت گسترش یافته به طوری که فرزندان نیز در سنین پایین به این ابزار دسترسی دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه فضای مجازی مکانی برای ترویج مصادیق فساد، انتشار اطلاعات شخصی دیگران، انحرافات جنسی و مشکلاتی از این قبیل بوده است، گفت: علی‌رغم وجود فرصت در فضای مجازی، آسیب‌های آن بسیار بیشتر از فرصت‌های آن است که سبب انحطاط جامعه می شود.

وی به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی پرداخت و یادآور شد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دریافت مشاوره از متخصصان مجرب و دلسوز، آموزش و اطلاع‌رسانی به جوانان در زمینه آسیب‌ها، برگزاری کارگاه های آموزشی همگانی با هدف آگاه سازی عمومی در خصوص فضای مجازی، افزایش آگاهی خانواده‌ها، برخورد جدی با متخلفان در فضای مجازی و برگزاری میزگردهای علمی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با فضای مجازی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.