توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

فصل سرد زمستان در حال نزدیک شدن است و در برخی نقاط کشورمان زمستان چهره‌ سرد و خشن خود را نیز به نمایش گذاشته و مناطق بسیاری را سفیدپوش کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها با پوشیدن لباس گرم یا تجهیز وسایل گرمایشی منزل، خودمان را برای فصل سرما آماده می‌کنیم اما لازم است که برای نگهداری و استفاده بهتر از خودروی خود نیز نکات مهمی را رعایت کنیم که در ادامه مهم‌ترین آنها را مرور خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: فواید عجیب گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو


شست‌وشوی خودرو

اگر در روزهای برفی با خودرو از معابر عبور می‌کنید حتما در اولین فرصت نسبت به شست‌وشوی خودروی خود اقدام کنید.

توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

معمولا برای از بین بردن یخ‌زدگی ناشی از بارش برف از نمک و خاک استفاده می‌کنند که این املاح با حل‌شدن در آب ناشی از ذوب یخ و برف به موادی خطرناک برای رنگ و بدنه خودرو تبدیل شده و در صورتی که مدت زمان زیادی روی خودرو باقی بمانند اثرات نامطلوبی روی آن باقی خواهند گذاشت.

خودرو را درجا گرم نکنید

یکی از نکات بسیار مهم درخصوص نگهداری مناسب خودرو در فصل سرد زمستان، نحوه‌ گرم‌کردن خودرو بعد از گذر از یک شب سرد و طولانی است.

به علت قرارگیری موتور و متعلقات آن در سرمای شدید و سرد شدن سطح سیلندر و همچنین کاهش شدید در دمای روغن به‌کار گرفته شده در فضای داخلی آن، عملکرد موتور در هنگام شروع به کار بشدت افت کرده و علاوه بر مصرف بیشتر سوخت و سایش قطعات اصطکاکی موتور، سبب افزایش در تولید آلاینده‌ها می‌شود و در نهایت این امر به تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان منجر خواهد شد.

برخلاف باور غلط موجود، گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن موتور، کاری صحیح نیست و باید پس از روشن‌کردن موتور با حرکت کردن و استفاده از دنده‌های سنگین به احتراق و روان‌کاری ضعیف موتور کمک کنیم.

لازم به ذکر است پیش از گرم‌شدن کامل پیشرانه خودرو باید از رانندگی خشن و اسپورت پرهیز کرد تا به موتور آسیبی وارد نشود.

جلوگیری از یخ‌زدگی سطح شیشه

توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

یکی از مسائل مهم پیش‌روی رانندگان در این فصل و در آغاز حرکت، یخ‌زدگی شیشه‌ خودرو و کم شدن میزان دید برای رانندگی است. برای جلوگیری از کاهش سطح دید به دلیل کثیفی و یخ‌زدگی سطح شیشه جلو توصیه می‌شود قبل از شروع حرکت شیشه‌ جلو و طرفین چپ و راست بخوبی از آثار بارندگی و گل و لای تمیز شوند.

بازدید تیغه‌های برف‌پاک‌کن نیز نباید فراموش شود، زیرا خرابی این تیغه‌های لاستیکی علاوه بر این‌که فرآیند تمیزکاری شیشه را مختل می‌کنند؛ سبب ایجاد خط و خش روی شیشه شده و به مرور باعث کدر شدن آن می‌شود که در این حالت راهی جز تعویض آن نخواهید داشت.

مورد دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد استفاده از شیشه‌شورهای استاندارد است. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در دیگر فصول سال از آب برای پر کردن محفظه شیشه‌شور استفاده می‌کنید حتما در زمستان از شیشه‌شورهای حاوی مواد شوینده و ضدیخ استفاده کنید. زیرا آب معمولی در دمای زیر صفر منجمد شده و قابل استفاده نخواهد بود. همچنین مواد شوینده موجود در این شوینده‌ها عمل شست‌وشوی شیشه را خیلی راحت‌تر انجام می‌دهند.

بررسی وضعیت باتری

توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

بررسی وضعیت باتری پیش از فرارسیدن فصل زمستان از جمله کارهای مهمی است که باید رانندگان مورد توجه قرار دهند. به دلیل وجود هوای سرد و قرارگیری ماشین در حالت ساکن در ساعات سرد شب، قدرت و کارایی باتری حدود 50 تا 60 درصد کاهش می‌یابد و این مساله سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌مدت خودرو در آغاز به حرکت می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری بررسی شود. برای اطلاع از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ساز مراجعه کنید.

آنها به وسیله دستگاه‌های مخصوصی که در اختیار دارند براحتی می‌توانند عملکرد این قطعه حساس را آزمایش کرده و در صورت نیاز، تعویض آن را پیشنهاد کنند.

اطمینان از وجود ضدیخ

اگرچه در سال‌های اخیر رانندگان به استفاده از مایعات خنک‌کننده چهارفصل (ضدجوش و ضدیخ) عادت کرده و همواره قسمتی از مایع خنک‌کننده موتورشان را با این مواد ترکیب می‌کنند اما لازم است در فصل زمستان از وجود میزان لازم ضدیخ در سیستم اطمینان حاصل کنید.

با کاهش سریع دما و کمبود مایع ضدیخ در سیستم خنک‌کننده موتور امکان یخ‌زدگی آب داخل بلوکه سیلندر افزایش می‌یابد و این اتفاق به دلیل افزایش حجم و فشار بیش از حد این مایع درون مجاری سیلندر باعث شکستگی دیواره آن و باز شدن پولکی‌های روی دیواره سیلندر می‌شود.

همین اتفاق کافی است تا به‌خاطر کم شدن مایع خنک‌کننده و گرم شدن بیش از حد موتور هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر و تراشکاری و... را متحمل شوید.

اطمینان از سیستم گرمایشی داخل کابین

توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

در گذشته رانندگان با شروع فصل تابستان برای پایین آوردن فشار روی موتور، لوله‌های بخاری و ترموستات را از روی بلوکه سیلندر باز می‌کردند.

این کار علاوه بر خارج کردن رادیاتور بخاری از مدار و از بین بردن باد گرم وارد شده به داخل کابین، به نوعی از بالا رفتن دمای خود موتور نیز جلوگیری می‌کرد اما امروزه با بالا رفتن فناوری ساخت قطعات موتور و استفاده از سنسورهای حساس، این عمل به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا هم مرکز هوشمند کنترل موتور به تغییرات دمای داخل محفظه موتور بشدت حساس است و هم راکد ماندن آب در سیستم رادیاتور بخاری باعث ایجاد خوردگی و در نهایت نشتی آب در داخل کابین نیز خواهد شد.

فقط کافی است از نحوه عملکرد ترموستات و همچنین بازدید مجاری عبور آب در داخل سیستم بخاری اطمینان حاصل کرد.
هرچند استفاده مداوم از میزان استاندارد مایعات ضدیخ و ضدجوش تا حد بسیار زیادی از جرم‌گرفتگی و بسته شدن این مسیرها جلوگیری می‌کند.

استفاده از لاستیک‌های مناسب و زنجیر چرخ

توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی+تصاویر

حتما از سلامت لاستیک‌های خودروی خود قبل از شروع بارش‌های زمستانی و یخبندان‌های این فصل مطمئن شوید.

اگر لاستیک‌ها از آج مناسبی برخوردار نیستند نسبت به جایگزین کردن آنها با نمونه‌های جدید اقدام کنید.

همچنین اگر شاهد ترک‌های ریز روی دیواره لاستیک خودروی خود نیز هستید نسبت به ادامه استفاده از آنها تردید کنید؛ زیرا این ترک‌ و پوسیدگی‌ها در مواجهه با سرما بشدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک را بالا خواهند برد.

همچنین از میزان باد لاستیک‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد همراه داشتن زنجیر چرخ مناسب تایرهای خودرو در روزهای برفی است البته نباید فراموش کرد که همراه داشتن آنها به تنهایی چندان اهمیتی ندارد و رانندگان باید نسبت به استفاده از آنها نیز آموزش دیده باشند.

پس توصیه می‌شود قبل از این‌که با مسیرهای برف گرفته و صعب‌العبور مواجه شوید زنجیر چرخ خود را آماده کرده و یک بار به صورت آزمایشی آن را روی لاستیک‌های خودروی خود ببندید تا درصورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

توصیه‌های زمستانی به رانندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار