قاسمی:

بحث تحدید حدود دریای خزر نهایی نشده است

سخنگو وزارتخارجه گفت: مسائل مربوط به "تحدید حدود دریای خزر" به هیچ وجه نهایی نشده و در دستور کار مذاکرات اجلاس وزرا در مسکو نبوده است.

مسائل مربوط به به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نتایج اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، ضمن رد موضوع تصمیم‌گیری در خصوص سهم کشورها در اجلاس یادشده، تاکید کرد که مسايل مربوط به تحديد حدود نه تنها به هيچ وجه نهايی نشده بلكه حتی در دستور كار مذاكرات اجلاس وزرا هم نبوده است. بنابراین، ایران در مواضع خود در زمینه تحدید حدود، هیچگونه تجدید نظری نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: پروسه مذاكرات تحديد حدود، خارج از مذاكرات كنوانسيون انجام می‌شود و به دليل اختلافات زياد در مواضع، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به سرانجام نخواهد رسيد و امکان درج جزییات تمامی موضوعات در کنوانسیون اصولا ممکن نیست. در عین حال، موضوعات مربوط به حدود و سهم هر یک از کشورها طی موافقتنامه‌ها و پروتکل‌های دیگری مذاکره و جزئیات آن مشخص خواهد شد.

قاسمی تاکید کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، یک کنوانسیون چارچوبی است كه در آن (مانند ديگر كنوانسيون‌های مشابه) فقط اصول اساسی، کلیات مربوط به حقوق و تکالیف کشورها در زمینه‌های مختلف درج می شود و اصولا در اینگونه کنوانسیون‌ها امکان درج جزئیات تمامی موضوعات ممکن نیست.

سخنگو وزارت امور خارجه تصریح کرد: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر کلیات مسائلی نظیر اهداف، تعاریف، اصول همکاری‌ها، چگونگی اعمال حاکمیت، حقوق حاکمه و صلاحیت، حفاظت محیط زیست، انحصار دریانوردی فقط تحت پرچم کشورهای ساحلی، ممنوعیت حضور نظامی کشورهای غیرساحلی، مسائل دریانودی، حمل و نقل، حق دسترسی به آب‌های آزاد، ترانزیت، برابری رفتار، عدم تبعیض نسبت به کشتی‌های تحت پرچم، حفاظت و استفاده بهینه از منابع زنده آبی، کلیات فعالیت‌های امنیتی، انرژی، تحقیقات دریایی، سازوکار همکاری‌ها و سایر مسائل درج می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در اجلاس مسكو هیچ سندی امضا یا پاراف نشد اما تفاهم شد که پس از هماهنگی‌های داخلی و برگزاری چند جلسه کارشناسی پنج‌جانبه، برخی اقدامات حقوقی انجام گيرد و در نهایت هم تلاش خواهد شد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از نهایی شدن متن آن، در اجلاس آتی روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر، که تاریخ آن بعدا توافق خواهد شد، به امضا برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدصادق
۱۲:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
به لطف این دولت هر هفته خبری از نقض منافع ملی داریم :
برجام خبری برای چند نسل
سند آموزشی 2030 سندی برای چند نسل
سند محیط زیستی پاریس سندی برای چند نسل
نشست هفته قبل مسکو سندی برای چند نسل
نشست این هفته استانبول سندی برای چند نسل
آخرین اخبار