در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مخاطب‌شناسی در سینمای ما خروجی مثبت و تاثیرگذاری ندارد

یک کارگردان سینما گفت: مخاطب‌شناسی ما تجربی و میدانی است و خروجی مثبتی هم در سطح گسترده و تاثیرگذار ندارد.

ممیزی سلیقه‌ای اجازه پرداختن به موضوعات مختلف را نمی‌دهدعبدالحسن برزیده کارگردان سینما، درباره مخاطب شناسی فیلمسازان طی چند سال اخیر، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همه ما یک شناخت عمومی از وضعیت جامعه داریم. در کل مخاطب‌شناسی ما فيلمسازان، تجربی و میدانی است و بر اساس آن حرکت می‌کنیم که خروجی مثبتی هم در سطح گسترده و تاثیرگذار ندارد.

وی تاکید کرد: پژوهش و مخاطب‌شناسی در سینما و هر حوزه دیگری، سال‌هاست در دیگر کشورها مرسوم شده است و بر اساس آن به دستاوردهای خوبی رسیدند. به عنوان نمونه سینمای آمریکا آن چنان در این راه قدم های خوبی برداشته که ذهن و روح و جسم مردم خود را برای انجام هرکاری آماده کرده اند.

برزیده درباره لزوم توجه به ذائقه و سلیقه مخاطب در ساخت اثر سینمایی اظهار داشت: کار فرهنگی در کشوری که ایدئولوژی مشخص دارد، باید با ذائقه مخاطب همراه باشد و عملی کردن آن بسیار مهم است. منتهی نکته‌ای مهم وجود دارد و آن اینکه ما ذائقه مخاطب را می‌شناسیم و مثلا می‌دانیم صریح حرف زدن در جامعه‌ خوب خواهد بود و مخاطب علاقه‌مند می‌شود. در نتیجه جذب مخاطب بالاتری را شاهد هستیم؛ اما ممیزی سلیقه‌ای اجازه پرداختن به موضوعات و سوژه های مختلف را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل بر اساس شرایط ذهنی و تجربی به سمت خواسته‌های مقطعی مخاطبان می رویم. به عنوان نمونه می‌بینیم که فیلم طنز بازده خوبی دارد و آنقدر تولید می‌کنیم که فضا اشباع شده و با شکست روبرو می‌شویم.

برزیده در پایان خاطرنشان کرد: باید در کنار سینما، یک تیم متخصص و پژوهشگر برای مخاطب شناسی و ذائقه سازی وجود داشته باشد تا بتوانیم به بهترین دستاوردها برسیم؛ چرا که مخاطب اصلی مردم هستند و استقبال آنها به آثار ارزش و بها می دهد.

 

انتهای پیام/

 

اظهار نظر کارگردان مزارشریف درباره مخاطب شناسی در سینمای ایران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.