لاریجانی در مراسم آغاز تولید دو محصول جدید ایران خودرو:

16 هزار کشته در جاده‌ها رقم کمی نیست/ایمنی خودروها باید افزایش یابد/بعد از برجام گشایش‌هایی حاصل شده است

رئیس مجلس گفت: شرکت‌های خودروسازی باید در جهت افزایش ایمنی خودرو‌ها قدم بردارند و برنامه‌های خود را اعلام کنند.  

16 هزار کشته در جاده‌ها رقم کمی نیست/ایمنی خودروها باید افزایش یابد/بعد از برجام گشایش‌هایی حاصل شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز تولید خودروهای دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷i صندوقدار در ایران خودرو اظهار کرد: از گذشته نگرانی‌هایی در مورد این شرکت وجود داشت و دیدم که در مسیر شرایط بهتری قرار گرفته‌اید.

وی ادامه داد: این شرکت می‌توانست سودآور باشد اما در گذشته معضلاتی پیدا کرده بود و ماهها دنبال تهیه منابع برای اداره آن بودیم.

لاریجانی با بیان اینکه امروز ایران خودرو مسیر صحیح و تکنولوژی‌های بهتری را به خدمت گرفته است، گفت: مدیرعامل این شرکت به محصولات و مشکلات نیروی انسانی شرکت توجه دارد و این امر مهمی است چرا که در وضع اقتصادی کشور که به سامان نیست مدیران باید بار موضوعات عاطفی را به دوش بکشند و دردمندانه مسائل کارمندان را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزیر صنعت در بعد صنعتی چارچوب‌های خوبی را مطرح کرد که اگر محقق شود، کشور از رکود خارج می‌شود و در حوزه صادرات شاهد تحول خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر توسعه صنعت گام‌های صحیحی برداریم، گفت: رسیدن به تحول فقط با صحبت کردن رخ نمی‌دهد. کسانی که در بخش صادرات فعالیت می‌کنند باید بدانند تکلیف‌شان چیست و چه مسیری پیش رو دارند.

لاریجانی با بیان اینکه باید در زمینه محصولاتی که رقابت در آنها زیاد است تکلیف‌مان را روشن کنیم، ادامه داد: در مورد سرمایه‌گذاری نیز باید این کار را انجام بدهیم چرا که میزان توقف سرمایه‌گذاران در ایستگاه‌های مختلف در کشورمان زیاد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توقف زیاد سرمایه‌گذاران در ایستگاه‌های مختلف منجر به منصرف شدن آنان از سرمایه‌گذاری می‌شود و کشورهایی در این زمینه موفقند که تعداد این ایستگاه‌ها را چه در حوزه بانک و چه در بخش‌های حکومتی کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: در قانون برنامه، دریچه‌ای واحد را مطرح کردیم، یعنی هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری دارد به یک وزارتخانه مراجعه کند. برای مثال اگر فردی قصد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت را دارد فقط به وزارتخانه صنعت مراجعه کند و خود این وزارتخانه استعلام‌ها را بگیرد که این کار انجام نشد.

لاریجانی با بیان اینکه گاهی افراد باید 3 سال دوندگی کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری داشته باشند، بیان کرد: همین موضوع موجب ایجاد رکود می‌شود. اگر این اهتمام در دولت جدی باشد، فضای کسب و کار تسهیل شود و سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار بگیرند، شاهد شرایط جدیدی خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیرعامل ایران خودرو گفت از من توقع حمایت‌های بیشتری را دارد، بنده در بخش جدول حتما حمایت می‌کنم چرا که این شرکت صنعت مادر است.

وی افزود: بنده با شرط و شروطی حاضرم این شرکت را بیشتر مورد حمایت قرار بدهم، اولین شرط ما بالا بردن کیفیت محصولات از نظر ایمنی است، بپذیرید که بعضی از محصولات ما ایمنی لازم را نداشته است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه جان مردم برای ما اهمیت زیادی دارد، گفت: باید تولیداتی متناسب با وضع ایران داشته باشیم. تا از ایمنی صحبت می‌کنیم ایران خودرو می‌گوید وضعیت جاده‌ها خوب نیست، راهداری می‌گوید باید پلیس نظارت بیشتری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر ارگان و نهادی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد، گفت: پلیس باید نظارت‌های جدی‌تری داشته باشد و دوربین نصب کند، ما هم در این زمینه حمایت می‌کنیم. راهسازی باید استانداردهای راه را رعایت کند و این شرکت هم روی ایمنی دقت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه 16 هزار کشته در سال آمار کمی نیست، ادامه داد: شما مدیران از نظر ملی، دینی و عقلی وظیفه دارید ایمنی خودروها را بالا ببرید.

لاریجانی ادامه داد: صندلی‌های اتومبیل‌های ایرانی استاندارد درستی ندارد. ما گاهی کمردرد می‌گیریم. مردم گاهی اوقات مسافت‌های طولانی را در ماشین می‌نشینند، صندلی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کمردرد نگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برنامه کیفی شدن بیشتر محصولات را به ما اعلام کنید، افزود: اگر لازم باشد ما از صندوق توسعه ملی هم به این شرکت وام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در بخش‌های مختلف ایران‌خودرو موتور تحقیق و توسعه راه افتاده است اما در تراز یک خودروسازی مهم است. ما تا به این تکنولوژی مسلط نشویم نمی‌توانیم حرف نو بزنیم.

لاریجانی بیان کرد: در بسیاری از صنایع کشور ما مشکل بی‌توجهی به تحقیق و توسعه و تکنولوژی وجود دارد. بهترین دانشجویان ما در بخش‌های فنی تحصیل می‌کنند. لازم است از استعدادهای خوب و ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته در ایران خودرو به استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های دانشگاهی بی‌توجهی می‌شد، بیان کرد: بنده شنیدم که این موضوع تا حدی برطرف شده است اما لازم است تا شتاب بیشتری پیدا کند. این امور موجب می‌شود تا به تکنولوژی مسلط شوید و متناسب با نیازهای جامعه و روند جهانی در خودروسازی حرفی برای گفتن داشته باشید.

لاریجانی با اشاره به شرایط پس از برجام گفت: علیرغم برخی گرفتاری ها و بداخلاقی ها، گشایش هایی بعد از این توافق حاصل شده است، صنعت خودروسازی از جمله صنعت‌هایی که در سطح بین‌الملل دارای رقابت است.

لاریجانی افزود: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی زیادی با قدرت مانور قابل توجه در صنعت خودروسازی فعال هستند، لذا اگر صنعت خودروسازی کشورمان بخواهد فعال باشد باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بازار صنعت خودروسازی ایران بازار بزرگی است و اگر کیفیت این صنعت افزایش پیدا کند، جایگاه ما در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه R&D تحرک قوی‌تری داشته باشیم، همچنین افراد با استعدادی در این زمینه نیاز به فعالیت دارند تا به سوی پیشرفت حرکت کنیم. در این راستا حمایت‌های لازم هم اعمال خواهد شد، چرا که این حوزه سرمایه‌ای برای آینده ایران محسوب می‌شود.

لاریجانی گفت: اگر صنعت خودروسازی از حالت نیمه خصوصی خارج شود، وضعیت کارگران و مهندسان بهبود پیدا می‌کند، همچنین روند پیشرفت در این حوزه افزایش خواهد یافت. به همین منظور مجلس شورای اسلامی قانون اصل 44 را تصویب کرد، اما متاسفانه این قانون به درستی اجرا نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید قانون دیگری جایگزین این قانون تصویب شده شود، لذا انتظار می‌رود زمانی که قوه مقننه و قوه مجریه این موضوع را پیگیری می‌کنند زمانبندی اجرای آن هم مشخص شود.

وی اضافه کرد: ممکن است محدودیت‌هایی برای دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها وجود داشته باشد، اما معتقدم اگر اصلاحاتی انجام شود، با وجود مشکلات بانکی، بانک‌ها حمایت خود را مضایقه نخواهند کرد.

لاریجانی با اشاره به موضوع قطعه‌سازی صادرات صنعت خودرو افزود: خوشبختانه قطعه‌سازی در صنعت خودرو به خوبی آغاز بکار کرد و باعث ایجاد اشتغال در کشور شد. همچنین ما را به صنعت خودروسازی نزدیک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییر در حوزه تکنولوژی امری ضروری است و باید برای صادرات قطعه‌سازی خودرو برنامه مدونی وجود داشته باشد؛ چرا که همین موضوع گام بزرگی در این صنعت به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: داشتن ایده برای صنعت قطعه‌سازی امر مهمی است و دولت و مجلس از آن حمایت می‌کنند، زیرا این موضوع باعث ایجاد توسعه خواهد شد و دغدغه‌های کلی را رفع خواهد کرد.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در کشورمان به نقطه مطلوبی نرسیده است، متذکر شد: رفتارهای متفاوتی که برخی کشورها از خود بروز می‌دهند، تاثیر روانی بر سرمایه‌گذاری در ایران اعمال می‌کند، اما مهمتر از این موضوع وضعیت داخلی کشور است زیرا با وجود همه دغدغه‌ها و بداخلاقی‌هایی که صورت گرفت، گشایش‌هایی بعد از برجام در کشور ما انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم دیوانی کشورمان با تأنی تصمیم‌گیری می‌کند، ادامه داد: متاسفانه گاهی در برخی امور دچار تأنی هستیم، به این معنا که مشکلات آشکار هستند و مدیران باید نسبت به رفع آنها تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است غربی‌ها و بعضی کشورها برای سرمایه‌گذاری در کشورمان شیطنت‌هایی کنند و این موضوع امری بدیهی و غیرقابل انکار به نظر می‌رسد، اما دغدغه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد آزاردهنده است.

لاریجانی یادآور شد: نظام‌های اداری در حوزه سرمایه‌گذاری دچار مشکل است، به همین دلیل قانونی در این زمینه تعریف و مقرر شد شورایی تشکیل شود که بخشنامه‌ها و نظام‌های زائد را حذف کند. اما متاسفانه تاکنون این امکان فراهم نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از کمیسیون صنایع درخواست می‌کنم نسبت به رسیدگی به این موضوع با دولت اقدامات مشترک و لازم را انجام دهد، زیرا اگر هرچه زودتر مشکل نظام اداری سرمایه‌گذاری رفع شود، سایر مشکلات هم مرتفع خواهد شد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها روند انجام سرمایه‌گذاری را در 24 ساعت انجام می‌دهند، در حالیکه انجام سرمایه‌گذاری در کشور ما 1 یا 2 ساعت طول می‌کشد، لذا این موارد جزء مشکلات درونی کشورمان محسوب می‌شود و باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

لاریجانی گفت: مدیران عالی کشور باید برای انجام سرمایه‌گذاری در کشور حدودی تعیین کنند و مراحل این کار در بخش‌های مختلف مشخص شود، در غیر این صورت سرمایه‌گذاران از روند سرمایه‌گذاری پشیمان می‌شوند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگری صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایرانیان زیادی در خارج و داخل کشور علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، لذا سیستم دیوانی کشور باید به این سرمایه‌گذاران کمک کند. کمیسیون صنایع هم باید در اسرع وقت تشکیل جلسه دهد تا مشکلات سرمایه‌گذاری برطرف شود.

وی با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری صادرات در کشور باید کوتاه شود، افزود: تا زمانی که تولید و صادرات در کشورمان رونق پیدا نکند مشکلات کشور رفع نمی‌شود، بنابراین اگر بخواهیم اشتغال، ثروت کشور و درآمد مردم افزایش پیدا کند، باید به حوزه تولید توجه جدی کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: صادرات کشورمان در گذشته از رشد قابل توجهی برقرار بود، در حالیکه امروز رشد قابل توجهی ندارد لذا باید امکان‌های این حوزه را با جدیت دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از دولت درخواست می‌کنم اگر پیشنهادی درباره بودجه تولید و صادرات دارند، این موضوع را بیان کنند تا مجلس آن را مورد حمایت قرار دهد. البته خانه ملت ایده‌هایی در این زمینه دارد، اما مایلم این موضوع با مشارکت دولت به انجام برسد.

وی تأکید کرد: برای توجه به حوزه تولید و صادرات آماده‌ دریافت پیشنهادهای دولت هستیم تا در بودجه اعتباری برای آن در نظر بگیریم.

لاریجانی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده ظرفیت‌های بیشتری برای تولید ایجاد شود، همچنین قرارداد صادرات پژو امر پسندیده‌ای بود که منجر به بهبود تولید و صادرات خواهد شد.

انتهای پیام/

برای مشاهده تصاویر این مراسم رونمایی اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خیلی عالی میشه اگر خودروهای با کیفیت تولید شه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
ایران در زمینه تولید خودرو هیچ مزیتی ندارد. سرمایه گذاری از این حوزه به بخش های دیگر باید برود.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۸:۳۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
دلیل تصادفات جاده های غیر استاندارد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خدا به همه ی ما رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
کیفهای چرمی هم که خودرو سازان به نمایندگان بازدید کننده دادند ارزان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
باید جاده ها ایمن سازی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
اگر خودروها به موقع معاینه فنی شوند و در جاده ها به خوبی رانندگی شود آمار تصادفات پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
ابتدا باید خودروها باکیفیت شوند و بعد رانندگان بدرستی رانندگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
قیمت ماشین رو بیارین پایین تا مردم ماشینهای باکیفیت مثل دنا سوارشن.واقعا 40میلیون دنا خیلی گرانه .تاوقتی هم ماشین گران باشه مردم میرن پراید میخرن میگن پراید خوبه اینم مثل دنا 4چرخه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
سایت خوبی ومطالبتون عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
واقعا جای تا سف داره خودرو صفر بخری بعدی هنوز نخریدی جلو بندیش عوض کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
واقعا جای تا سف داره خودرو صفر بخری بعدی هنوز نخریدی جلو بندیش عوض کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خیلی درناکه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خیلی زیاده 16 هزار ؟!!! چه خبره ؟!!!
Germany
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
همش ازبی احتیاطی رانندگان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید بیشتر نظارت وبررسی بشه تا شاهد هیچ حادثه ای نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
کاهش خودرو فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی رفع بشه
United States of America
علی
۲۰:۰۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
من رفتم یه خودرو خریدم یه ماه نشد دیدم خراب شده بردم تعمیرگاه به من میگن قطعات این خودرو اصلا بهدرد نمیخوره . درصورتی که ماشین صفر بود . خب الان منی که این خودرو صفر را خریدم باید ماشینم خراب بشه .؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
متاسفانه بالا بودن قیمت خودرو های با کیفیت ونبودن رقابت در عرضه محصولات باعث بالا رفتن آمار تلفات جاده ای میشه چه در خودروهای سبک وچه سنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید تعداد تولیدکنندگان خودروهای داخلی بیشتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
امیدوارم همه مشکلات رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
ما باید ایمنی خودروها را بالا ببریم
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید خودروها باکیفیت شوند و رانندگان آموزشهای لازم را ببینند تا رفتارهای پر خط را انجام ندهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
امیدوارم آمار تلفات رانندگی کاهش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید خودروها ایمن شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
16 هزار کشته تصادفات جاده ای ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید بیشتر نظارت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
جرایم رانندگی باید ساماندهی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
فرهنگ سازی در رفتار رانندگان یکی از مهمترین مباحثی است که باید جدی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید جاده ها هم ایمن سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خیلی از رانندگان در جاده ها اقدام به سبقت میکنند که خیلی از مواقع باعث تصادفات زنجیره ای میشود
-
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید خودروهای با کیفیت تولید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
ما می توانیم با ظرفیت خوبی که در مهندسی فنی داریم خودروهایی تولید کنیم که بوز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
باید جلوی واردات خودرو گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خودروهای برقی تولید شه خیلی عالی میشه
-
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
متاسفانه آمار تصادفات زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
دلیل برخی از تصادفات رفتارهای نامناسب رانندگان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خودرو های بی کیفیت باعث بیشتر تصادفات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
آخرین اخبار