راشا تودی:

چین، سهام توتال در پارس جنوبی را تصاحب کرد

در صورتی که توتال فرانسه مجبور شود به علت تحریم‌های جدید علیه ایران از پروژه‌های مهم گاز این کشور خارج شود، غول انرژی چین، سی‌ان‌پی‌سی سهام توتال را تصاحب خواهد کرد.

چین، سهام توتال در پارس جنوبی را تصاحب کردبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان منابع آگاه به رویترز خبر دادند که در صورتی که توتال فرانسه مجبور شود به علت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از پروژه‌های مهم گاز این کشور خارج شود، غول انرژی چین، سی‌ان‌پی‌سی سهام توتال را تصاحب خواهد کرد.

امسال توتال یک قرارداد ۱ میلیارد دلاری برای توسعه  امضا کرد. طبق اعلام این شرکت، این پروژه ظرفیت ایجاد ۲ میلیارد متر مکعب یا معادل ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز گاز و میعانات گازی تولید کند.

یکی از منابع بلندپایه آگاه نسبت به مفاد قرارداد مشارکت، از پکن به رویترز خبر داد، در شرایط ضمن قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است، آمده است که درصورتی که توتال مجبور شود از این پروژه خارج شود، سی‌ان‌پی‌سی می‌تواند سهم ۵۰.۱ درصدی توتال را تصاحب کند و به اوپراتور تبدیل شود.

سی‌ان‌پی‌سی ۳۰ درصد در سهام این پروژه سهم دارد درحالی‌که شرکت ایرانی پتروپارس ۱۹.۹ درصد باقی مانده را در اخیار دارد.

این مقام ارشد چینی گفت: درصورت خروج توتال، احتمالا نیاز باشد که سی‌ان‌پی‌سی، سی‌ان‌اواوسی (بزرگترین اوپراتور دریایی چین) را وارد پروژه کند، چراکه سی‌ان‌پی‌سی تجربه دریایی کم دارد.

این قرارداد اولین سرمایه‌گذاری در نوع خود می‌باشد که از زمانی که جمهوری اسلامی با وعده برداشته شدن تحریم‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای خود عقب نشست، در ایران انجام شده است.

هرچند رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، تهران را به تخطی از توافق هسته‌ای متهم کرد و دیگر تایید نمی‌کند که برداشته شدن تحریم‌ها به نفع واشنگتن است. حالا کنگره باید رای دهد که آیا دوباره تحریم‌ها را بر ایران وضع کند یا خیر.

یک مقام ارشد در توتال هم گفت: درصورتی که طبق قوانین بین‌المللی مجبور به خروج شویم، این شرکت مکانیزمی دارد که خروجی نرم داشته باشد.

در ماه جولای که توتال با ایران قرارداد امضا کرد، مدیر اجرایی ارشد این شرکت، پاتریک پویانه گفت که آگاه است که مسیر این قرارداد پر پیچ‌وخم خواهد بود. او اضافه کرد:، اما من ترجیح می‌دهم که فرصت خود را داشته باشم و در کنار آن مشکلی برای حل کردن داشته باشم تا این که این قرارداد را امضا نکنم و فرصت را از دست بدهم.

انتهای پیام/

امسال توتال یک قرارداد ۱ میلیارد دلاری برای توسعه  امضا کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار