مدیر حوزه‌های علمیه کشور؛

پژوهش به عنوان یک خلاقیت ذهنی باید با نگاه اسلامی صورت بگیرد

آیت الله اعرافی گفت:اخلاق پژوهش از اهمیت بسیاری برخوردار است و منابع اسلامی سرشار از این دیدگاه‌های اخلاقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ظهر امروز در همایش اخلاق پژوهشی که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) قم برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: در حوزه پژوهش و تحقیق نیازمند بررسی نگاه‌های اسلامی پیرامون آن و پژوهش، خود نیازمند فلسفه پژوهش و فقه پژوهش است.

وی با بیان اینکه پژوهش به عنوان یک خلاقیت ذهنی باید با نگاه اسلامی صورت بگیرد، عنوان کرد: اخلاق پژوهش نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که در غرب نیز اقدامات زیادی در این عرصه انجام شده است ولی منابع اسلامی سرشار از این دیدگاه‌های اخلاقی است.

وی با بیان اینکه اگر یک پژوهش استناد به روایات و آیات نداشته باشد افترا به خداوند محسوب می‌شود و جزو گناهان کبیره است، یادآور شد: از حوزه‌های علمیه باید تحقیق‌هایی حاصل شود که به روایات دینی استناد دارد و می‌توان آن‌ها را به خداوند و ائمه اطهار(ع) نسبت داد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اسلام در همه پدیده‌های بشری سه دیدگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی دارد، مطرح کرد: در هفته پژوهش باید به این سه دیدگاه بپردازیم و ابعاد مختلف پژوهش را بررسی کنیم زیرا این فعالیت یک اقدام پیچیده است که تمامی فعالیت‌های بشر را به خود متکی کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید بر تربیت مجتهدان پژوهشگر اهتمام داشته باشند، بیان کرد: خروجی پژوهش‌های علوم اسلامی با سعادت، فکر و فرهنگ بشر مرتبط است که اهمیت پژوهش‌های دینی را دوچندان می‌کند و باید همه تلاش خود را بکنیم در دام آسیب‌های این پژوهش‌ها قرار نگیریم.

وی با بیان اینکه پژوهشگر از مسؤولیت بسیار سنگینی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در متون دینی آمده است که اگر شما کاری انجام دادید که آثار آن تا قیامت باقی خواهد ماند در سود و زیان آن سهیم هستید که فعالیت‌های پژوهشی نیز جزو همین فعالیت‌های ماندگار است و به همین دلیل اهمیت کار پژوهشی بسیار زیاد است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه ارزش پژوهش به عمق و محتوای آن است، تصریح کرد: طلاب با پژوهش‌های دینی سروکار دارند و به دلیل استناد داشتن پژوهش رسالت‌ بسیار سنگین‌تری بر عهده پژوهشگر دینی است.

وی با اشاره به اینکه علم اصول ما نیازمند پایش، آرایش و افزایش است، اظهار کرد: اصول ما دارای قواعد بسیاری است و در حوزه اخلاق و رفتار باید روش شناسی‌های اصول ما افزایش یابد زیرا یک ضلع بسیار مهم در تحقیقات است و اگر محققان به این ابزار دسترسی مناسبی داشته باشند پژوهش‌ها با کیفیت بهتری انجام می‌شود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: افرادی که واقعا می‌خواهند سالیان درازی را به پژوهش بپردازند باید پس از اتمام دوره تحصیل خود چند سال نیز به تحصیل و بررسی دیدگاه‌های اسلام برای پژوهش بپردازند تا کیفیت آثار پژوهشی نیز ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های خواهران بعد از انقلاب آغاز به کار کرده است، اضافه کرد: حوزه علمیه قم در حال 100 ساله شدن است که رویکرد جدیدی را پیش گرفته است و توانسته است خود را به عنوان نگینی به سایر جهان معرفی کند و جامعه الزهرا(س) و آموزش بانوان جزو برجسته‌ترین اقدامات این حوزه در طول این 100 سال است.

انتهای پیام/ح

حوزه‌های علمیه باید بر تربیت مجتهدان پژوهشگر اهتمام داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.