رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛

معنای مستقل بودن حوزه‌های علمیه کناره گیری ازحاکمیت نیست

جعفرپورگفت:برداشت‌های فقهی درحوزه‌رابه گونه ای دریابیدکه قابلیت قانونگذاری داشته باشد،بایدبه ویژگی‌های مجلس شورای اسلامی توجه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛جمشید جعفرپور،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به تاثیر حوزه در بخش قانونگذاری اظهار کرد: حوزه با سابقه ای هزار ساله می‌تواند نقش زیادی را در تدوین قانون در مجلس شورای اسلامی داشته باشد، ولی این تاثیر را هم اکنون در حوزه تقنین نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: یک رکن در زمینه پژوهش، منابع انسانی و پژوهشگران است که حوزه در این زمینه غنی است، در شهر قم مراکز علمی و پژوهشی در موضوعات مختلف وجود دارد، اما باید نیروی انسانی و مراکز را به صورت متمرکز مدیریت کنیم تا بتوانیم خروجی مناسبی را داشته باشیم.

جعفرپور معنای مستقل بودن حوزه‌های علمیه را کناره گیری از حاکمیت ندانست و تصریح کرد: باید برداشت‌های فقهی در حوزه‌ها به گونه ای دربیاید که قابلیت قانونگذاری را داشته باشد، برای اینکه پیشنهادها ارائه شده به مجلس عملی شود، باید به ویژگی‌های مختلف مجلس شورای اسلامی توجه کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه‌های علمیه اختیار تام برای مدیریت و پیگیری مسائل پژوهش همچون ایجاد مراکز و رشته‌ها را براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند، توقع این است که حوزه‌های علمیه در مسائل حاکمیتی نفوذ داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آسیب‌ها در نظام پژوهشی حوزه، عدم مدیریت کلی است، مراکز پژوهشی مهمی در حوزه به صورت جزیره ای فعالیت می‌کنند، اما یک نقشه کلی برای این مراکز پژوهشی تدوین نشده است، تمام کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیاز به پژوهش‌های مراکز تحقیقات حوزوی دارند.

جعفرپور با اشاره به ضرورت اقناع نمایندگان مجلس برای توجه به پژوهش‌های مراکز حوزوی اظهار کرد: باید نمایندگان در بخش‌های مختلف برای توجه کردن به این پژوهش‌ها اقناع شوند، همه نمایندگان با این مسائل آشنا نیستند.

وی ادامه داد:بی اطلاعی نظام حاکمیتی از توانایی‌های حوزه را شاهد هستیم، گاهی در زمینه ارائه پژوهش‌های حوزوی خودسانسوری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند که حکومت غایت فقه است، تنها نباید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به مطالعات تقنینی بپردازند، بلکه باید تمام مراکز حوزوی به سراغ این مطالعات بروند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: تفکر مقدمه تحقیق است، علمای فلسفه علم می‌گویند که پنج نوع تفکر داریم، کثرت نماز و کثرت روزه ملاک مباهات برای یک انسان نیست مگر اینکه بدانیم که او خوب می‌اندیشد.

جعفرپور نوعی از تفکر را تفکر تدافعی دانست و تصریح کرد: گاهی تفکر، تفکر مذاکره ای است و باید تفکرها توسط یکدیگر نقد شوند تا انسان متوجه ضعف‌های خود شود.

وی ادامه داد: گاهی انسان راهی را می‌رود که به نتیجه نمی‌رسد، او باید این راه را با دیگران به اشتراک بگذارد که آن‌ها همان راه اشتباه را نروند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید شیوه سخن گفتن با نوجوانان و جوانان متفاوت باشد، شاهد پژوهش‌های موازی و کم تاثیر در کشورمان هستیم، دلیل کم تاثیری این پژوهش‌ها این است که پیش فرضی را در نظر گرفتیم و براساس آن پژوهش‌ها را انجام دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که یک تحقیق براساس مبنای درستی باشد، در همه جا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح

نیازمجلس به پژوهش‌های مراکزتحقیقات حوزوی/نقشه کلی برای فعالیت مراکزپژوهشی درحوزه تدوین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.