راشا تودی گزارش داد:

اروپا بدون گاز روسیه، چه مدت می‌تواند دوام بیاورد؟

راشا تودی در مطلبی به بررسی اتکای اروپا به گاز روسیه و تلاش آمریکا برای کنار زدن مسکو از بازار گاز قاره سبز پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی «لا استامپا»، در صورتی که صادرات گاز طبیعی روسیه به ایتالیا متوقف شود، این کشور تنها 15 روز تا اعلام شرایط اضطراری فاصله خواهد داشت. این مطلب به بررسی سطح اتکای اتحادیه اروپا به گاز روسیه و احتمال این‌که آمریکا بتواند جای روسیه را پُر کند، پرداخته است.

«پتر پوشکارف»، تحلیلگر ارشد موسسه «تِله‌ترِید» در گفتگو با راشا تودی گفت: «سهم روسیه در گاز وارداتی به ایتالیا نزدیک به 37 درصد است. آلمان نسبت به ایتالیا اندکی کمتر، نزدیک به 28 درصد، از روسیه گاز وارد می‌کند. شرکت‌های آلمانی می‌توانند نسبت به ایتالیا یک هفته بیشتر بدون گاز روسیه دوام بیاورند.»

طرح این پرسش در روزنامه لا استامپا، در پی وقوع حادثه روز سه‌شنبه در تاسیسات گاز اتریش که عرضه گاز در اروپا را به شدت مختل کرده، انجام شده است.

بر اساس گفته‌های این تحلیلگر، دیگر کشورهای اروپایی حتی از آلمان و ایتالیا نیز بیشتر به واردات گاز از روسیه متکی هستند و در صورت قطع واردات گاز از این کشور، حتی 2 هفته نیز دوام نخواهند آورد.

پوشکارف گفت: «اتکای اسلوونی، یونان و مجارستان به گاز روسیه، در سطح 41 تا 45 درصد است. این کشورها بدون رسیدن گاز از روسیه، ظرف 10 روز با مشکلات عظیمی در بخش انرژی روبرو خواهند شد.»

وی افزود جمهوری چک، اسلوواکی، فنلاند، لیتوانی، لتونی و استونی تقریبا تمام گاز مصرفی خود را از روسیه دریافت می‌کنند.

ایوان کاریاکین، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در موسسه «گلوبال اف اکس» گفت اتحادیه اروپا در تلاش برای اتصال خطوط لوله گاز از اروپا، آسیا و آفریقا و ادغام آن‌ها در شبکه‌های «ترانس-اروپایی» است تا به این ترتیب، از واردات ایمن و قابل اعتماد گاز به قاره سبز اطمینان حاصل کند.

شرکت گازپروم روسیه نیز چنان رویکردی را اتخاذ کرده است. این شرکت علی‌رغم این‌که مدت طولانی تامین‌کننده گاز برای اروپا بوده است، در حال توسعه تاسیسات گاز طبیعی مایع (LNG) نیز هست.

با این‌حال، در سراسر اروپا اختلاف نظرهایی درباره این مسئله وجود دارد. اتریش، مجارستان و آلمان متحدان روسیه در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند و کشورهای شمال اروپا، کشورهای بالتیک و برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا در جنوب قاره سبز از مخالفان واردات گاز از روسیه هستند.

کاریاکین در گفتگو با راشا تودی گفت: «در صورتی که گازپروم تمام پروژه‌های خط لوله را انجام دهد، گاز روسیه که از طریق این خطوط لوله به اروپا ارسال می‌شوند نیز جایگاه محکم‌تری کسب خواهد کرد. در آن هنگام، روسیه می‌تواند با گاز طبیعی مایع آمریکا و قطر رقابت کند. به این ترتیب، گاز روسیه می‌تواند با بهای مطلوب‌تری خریداری شود.»

این تحلیلگر متذکر شد به همین دلیل است که در تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، کره شمالی و روسیه، مسئله صادرات گاز مسکو به اروپا نیز ذکر شده است. به این ترتیب، حضور ایران و کره شمالی در این تحریم‌ها می‌تواند به این معنی تلقی شود که آمریکا قصد داشته است پروژه نورد استریم 2 روسیه و دیگر پروژه‌های گازی این کشور را مختل کند.

کاریاکین گفت: «بروکسل یقینا از این آگاه است که انتخاب گاز طبیعی مایع آمریکا در برابر خطوط لوله گازی روسیه، امنیت انرژی اتحادیه اروپا را تهدید خواهد کرد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا همکاری خود با گازپروم را ادامه خواهد داد. با این‌حال، به دلیل تحریم‌ها و اعمال فشار از جانب آمریکا، این شرکت مشکلاتی را نیز متحمل خواهد شد.»

بر اساس اظهارات پوشکارف، تقویت واردات گاز طبیعی مایع از قطر و آمریکا برای اروپا حائز اهمیت است، اما این اقدام تنها به این دلیل است که در صورت رخ دادن شرایط اضطراری، مانند حادثه اتریش، اتحادیه اروپا گزینه‌های دیگری در دسترس داشته باشد.

پوشکارف گفت: «گاز طبیعی مایع گران‌بهاست. این ماده برای مصرف کنندگان 50 تا 70 درصد گران‌تر تمام می‌شود و هنگامی که مشکلات فنی وجود نداشته باشد، درخواست برای آن در حجم عمده نیز وجود نخواهد داشت. به این ترتیب، آمریکا شانسی برای بیرون کردن روسیه از بازار گاز اروپا نخواهد داشت.» این تحلیلگر خاطر نشان کرد به این دلیل است که آمریکا بر اروپا فشار می‌آورد.

در طی سال گذشته، آمریکا صادرات گاز طبیعی مایع خود را به اروپا افزایش داده است. این در حالی است که اکنون آمریکا تنها 6 درصد کل واردات گاز طبیعی مایع اروپا را به خود اختصاص داده است.

شرکت رویال داچ شل و بی پی تایید کرده اند روسیه تا سال 2035، بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا باقی خواهد ماند. بر اساس گزارش‌های گازپروم، سهم روسیه در بازار گاز اروپا در سال گذشته به 34 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

 

سهم روسیه از بازار گاز اروپا چقدر است؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
بدون گاز اصلا دوام نمیارن
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
فوق فوقش دوروزگاز حیاتیه .واجبه ولی قطع بشه فاجعه درراه دراروپاوسرمای سختش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
مگه میشه؟
Germany
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
همه مصارف اروپا با برق هم می تونن جایگزین کنند
آخرین اخبار